Perstrip en interview: Guild Wars 2
Enkele maanden geleden werden we door NCSoft uitgenodigd in Brighton, een Brits stadje waar het hoofdkantoor van NCSoft gelegen is. We konden toen uitgebreid aan de slag met Guild Wars 2 en onze bevindingen kan je hier nog steeds raadplegen. Niet zo lang geleden hield men wederom een persevenement over Guild Wars 2, maar ditmaal in Amsterdam. Ondergetekende zette zijn wekker eens heel vroeg en trotseerde de hittegolf om te kijken wat NCSoft ditmaal te vertellen had.
Klokslag zeven uur zoemde de wekker, wat in de vakantie toch wel heel vroeg is voor menig student. Met wat proviand en studiemateriaal vertrokken we met de trein om twintig na acht uit Hasselt richting Antwerpen. Daar zouden we onze pr-manager aantreffen en zou een bus ons allen naar Amsterdam vervoeren. Het duurde niet lang vooraleer we de plaats van de afspraak vonden en onze bus aantroffen.
Na een busrit van een kleine twee uur kwamen we eigenlijk veel te vroeg aan in Amsterdam. Het plan was dus om nog een terrasje te doen, maar dan moet je wel de juiste veerboot nemen. Na een stevige wandeling in de schroeiende zon vergaten we deze vergissing al snel, zeker nadat we op een lekker fris drankje getrakteerd werden. Daarna was het tijd voor het echte werk, namelijk Guild Wars 2. De presentatie zou doorgaan in het spiksplinternieuwe EYE-museum.
Blijkbaar zijn er nog steeds heel wat journalisten die nog nooit in aanraking zijn geweest met deze MMORPG (eigenlijk zowat iedereen die daar zat. Daar zit je dan met je ervaring van 4 bèta-weekends). Daarom begon NCSoft met een vrij uitgebreide presentatie over wat het spel allemaal te bieden heeft. Beeldmateriaal mocht er tijdens de presentatie niet genomen worden, maar eigenlijk zagen we geen nieuwe zaken of verrassingen. Desondanks wist NCSoft een mooie uitleg te geven over wat Guild Wars 2 zoal te bieden heeft.
Na de presentatie mochten er alvast enkele vragen gesteld worden om eventuele onduidelijkheden op te klaren. Er was slechts een vraag van van iemand die onze aandacht trok. Deze persoon wist toch iets over het einde van het spel los te peuteren. Als je dus enorm spoilergevoellig bent, raden we je aan om naar de volgende alinea te gaan. In Guild Wars 2 zijn er vijf Elder Dragons die de wereld teisteren en bestreden moeten worden, dat was al even duidelijk. Het ‘einde’ van het spel of van het verhaal bestaat erin om de finale Elder Dragon een halt toe te roepen. Deze zou zich bevinden op een eiland dat propvol zit met dynamic events. Dit werd gedaan om heel wat variatie op het einde van het spel te bieden voor de speler. De verschillende rassen zouden ook op een verschillende manier aankomen op dit eiland, al begon de medewerker van NCSoft op dit moment snel terug te krabbelen. Meer werd er ons dus niet verteld. Einde spoiler.
Een gelegenheid om wat meer vragen te stellen kwam er in de vorm van een kort, persoonlijk interview met de product manager van NCSoft. We hebben helaas niet alles kunnen vragen en moesten vluchtig te werk gaan, maar zij die het interview eens willen doornemen, kunnen dat op de volgende pagina doen. De hands-on sessie nadien viel toch wat tegen, daar er slechts vijf computers waren voor meer dan twintig journalisten. Aangezien de Belgen als eersten met de interviews begonnen, kan je al raden wie al de computers reeds ingepalmd hadden toen we arriveerden in de zaal. Een snelle blik op de schermen leerde ons echter dat hetgeen speelbaar was, enkel maar uit content bestond die we het voorbije weekend reeds gespeeld hebben. We trokken dus onze schouders op, keken even mee en genoten ondertussen van de aangeboden hapjes en drankjes. Om vier uur was het tijd terug te keren en terug te denken aan een vrij aangename, maar enorm warme dag. We genoten nog even van het uitzicht op het station van Amsterdam en vervolgens namen we de bus die ons terug naar België bracht.
Als kleine extra hebben we ook de Guild Wars 2-getinte muis, muismat en headset van Steelseries op de gevoellige plaat kunnen vastleggen. Deze werden in Engeland nog niet gebruikt, dus het leek ons alvast een goed idee om ze aan jullie te tonen.
Tijdens deze perstrip kregen we de mogelijkheid om een kort interview te houden met de product manager van NCsoft, Stephen Hutchins. Het interview kunnen jullie hieronder alvast terugvinden. Het geheel leuken we alvast op met enkele screenshots die tijdens de laatste bèta door onze eigen 4Gamers-Gilde, The Fourth Echelon, genomen werden.
4Gamers: Guild Wars 2 is een heel andere game dan diens voorganger. Waarom besloten jullie zo een drastische wending te nemen?
We zagen onze kans schoon om met Guild Wars 2 een revolutie op vlak van online games te veroorzaken. Het merendeel van de online games is zo opgesteld dat het niet meer plezierig is voor de spelers. Wij focusten daarom op vier belangrijke zaken: Dynamic events, actiegerichte combat, personal story en PvP (player versus player). Op vlak van combat hebben we het spel veel boeiender gemaakt omdat het niet de bedoeling is om enkel en alleen een heleboel skills te activeren wanneer je stilstaat.
Dan hebben we ook dynamic events, die toch heel wat verschillen van de typische quests in andere MMO’s. We willen niet dat spelers NPC’s met een uitroepteken op hun hoofd zien, die jou via een tekst vertellen dat je tien voorwerpen moet verzamelen. Spelers moet zich in een wereld bevinden waar deze gebeurtenissen effectief plaatsnemen. Je ziet een aantal centauren een dorp aanvallen, waarna je de keuze krijgt om al dan niet in te grijpen. De beslissingen van jou en je medespelers zullen vervolgens een effect op de omgeving en wereld hebben.
Richten jullie je met het meer plezierig zijn van het spel enkel op de genoemde zaken zoals dynamic events en actiegerichte combat?
Zeker niet. Er zijn heel wat andere toffe zaken te doen zoals exploratie, crafting, PvP en meer. Er valt ongelooflijk veel te ontdekken in de uitgestrekte wereld. Tijdens Beta Weekend Event 3 hebben we een nieuwe feature toegevoegd, meerbepaald Vista's. Je kan in de wereld op zoek gaan naar deze uitzichtspunten, die elk een cinematische kijk op de omgeving rondom je bieden. Er zijn echter nog veel meer verborgen geheimen te ondekken. Daarnaast is Guild Wars 2, in tegenstelling tot heel wat andere MMO’s, een ongelooflijk sociaal spel waarin je ook gewoon met wat vrienden en anderen kunt rondhangen en samenwerken.
De Vista’s waren inderdaad een nieuwigheid in het laatste bèta-weekend en voordien niet beschikbaar. Zijn er nog andere dergelijke zaken die Guild Wars 2 tijdens de lancering zal bevatten of hebben we intussen alles al gezien?
Neen, er is nog heel veel van het spel dat spelers nog niet gezien hebben en op de lancering kunnen ervaren. Ik wil (en kan) echter niets prijsgeven.
Dat is aan ons om te ontdekken dus?
Absoluut. Je zal sowieso veel plezier beleven tijdens het ontdekken van al deze dingen.
Je hebt daarstraks al even de PvP aangehaald. Tijdens de bèta hebben we de mogelijkheid gehad om alvast te proeven van de Conquest-modus. Zal dit de enige modus zijn in PvP, want we vermoeden dat de speler zich misschien iets te snel zal vervelen met slechts een modus?
Conquest zal de enige beschikbare PvP-modus worden bij de lancering van Guild Wars 2. Er zijn echter verschillende maps aanwezig, die ieder verschillende primaire en secundaire mechanismen bevatten. Elke map bevat diverse kemerken, zoals het besturen van een kanonnen. We hopen dat spelers varieren in hun keuze van maps, zodat ze zich niet snel zullen vervelen.
Maar we hebben ook een andere vorm van PvP, namelijk WvW (world versus world), die spelers een geheel andere PvP-ervaring voorschotelt. Deze ervaring valt meer te omschrijven als een oorlogs-achtige ervaring, waar spelers grootschalige gevechten kunnen houden.
Is er tijdens Beta Weekend Event 3 speciefieke feedback opgetreden die jullie niet kregen tijdens de voorgaande bèta-weekends?
We kreeg heel wat feedback deze keer, daar de Sylvari en Asura voor de eerste maal speelbaar waren. We horen graag zo veel mogelijk van de fans, terwijl we verderwerken aan het spel en alles verfijnen .
Hebben jullie ooit overwogen om de community tools te geven, zodat men zelf content kan creëeren, zoals in LittleBigPlanet of Skyrim?
We hebben dit reeds gedaan in NCsoft-spellen zoals City of Heroes. Het is zeker iets waar we aan gedacht hebben. Meer kan ik er niet over vertellen.
Omdat de tijd zo goed als op is, stellen we nog snel een vraagje. Welk ras en profession zijn jouw persoonlijke favorieten?
Moeilijke vraag. De professions waar ik van hou zijn de Guardian en de Warrior. Ik hou ervan om in de actie te springen en er op los te slaan. De Guardian heeft veel variatie, maar heeft tevens ook iets heel magisch. De Warrior is op zijn beurt enorm dodelijk met zijn verschillende wapens.
Wat rassen betreft heb ik nog steeds niet mijn keuze gemaakt. Ik hou van het feit dat de Charr enorm stoere katachtigen zijn en dat de Asura kleine, ingeneuze wezentjes zijn. De Humans zijn op hun beurt een beetje de underdogs in het verhaal, wat ook wel zijn charmes heeft. Norns zijn dan weer groteske barbaren die graag stoefen en zich keer op keer willen bewijzen. De Sylvari hebben dan weer iets heel sereen. Ik heb dus mijn definitieve keuze nog steeds niet gemaakt, maar ik ga waarschijnlijk met alle rassen eens spelen.