Een close-up: 3DS XL
Ongeveer een klein anderhalf jaartje na de release van de oorspronkelijke 3DS komt Nintendo al op de proppen met een nieuwe versie. Alle 3DS-bezitters moeten echter niet panikeren, want het betreft geen grondige verandering zoals de 3DS Lite of iets dergelijks. Neen, ditmaal komt Nintendo met een uit de kluiten gewassen XL-versie van de 3D-handheld. De 3DS XL beschikt over dezelfde hardware en technologie als de 3DS, maar bevat vooral grotere schermen en een betere batterij. 4Gamers neemt in deze special een kijkje om jullie een goed idee te geven of het aanschaffen van dit toestel al dan niet te overwegen valt.
We beginnen met het meest opvallende aan de 3DS XL, namelijk de grote schermen. Beide schermen zijn 90% groter dan de 3DS en vergroten het kijkcomfort enorm. Wij vonden console-achtige titels zoals Resident Evil: Revelations en Zelda: OoT 3D veel beter tot hun recht komen op het grotere scherm. Sommige mensen namen het 3D-effect zelfs beter waar, al bleef dit voor ondergetekende grotendeels hetzelfde. Wel merkten we op dat het LCD-scherm wat fletser oogde dan onze 3DS, al zou dit zeer individueel kunnen verschillen van scherm tot scherm. Daar Nintendo beweert dat de 3DS XL minder last heeft van reflectie, hebben we de XL even getest in het zonlicht en met de 3DS vergeleken. Het viel toen inderdaad op dat de 3DS XL beduidend minder last heeft van weerkaatsing.
De resolutie zelf is nog steeds 800 x 240 pixels (400 pixels in de breedte voor ieder oog) voor het bovenste scherm en 320 x 240 pixels voor het onderste scherm, maar we merkten niet meteen wazige beelden op of duidelijkere pixels in vergelijking met de 3DS. Welke techniek of filter Nintendo hier voor gebruikt heeft, is ons helaas onbekend. Een leuke extra is het feit dat dankzij de grotere schermen DS-games en VC-games nu daadwerkelijk op een 1:1 schaal weergegeven worden, terwijl ze bij de oude 3DS wat geschaald werden qua resolutie. Hierdoor zien al deze games er net iets 'natuurlijker' uit. Nintendo heeft in ieder geval mooi werk verricht wat de schermen van het toestel betreft.
Met een gewicht van 336 gram weegt de 3DS XL 110 gram meer dan de 3DS. Dit lijkt misschien veel, maar in de praktijk viel dit best mee. Het toestel voelt niet te zwaar aan en men kan er dus gerust een poosje mee gamen. Desondanks is deze XL-handheld, vanwege de grotere afmetingen, niet meteen voor de allerkleinsten weggelegd. Wel zal de 3DS XL volwassenen meer aanspreken dan de 3DS, want voor velen was deze net wat te klein en kregen heel wat mensen met grote handen al gauw krampen in de handen tijdens het spelen.
Een ander iets waar we zeer over te spreken waren, was de verbeterde bouwkwaliteit van de knoppen. De Circle Pad is hetzelfde gebleven, maar zowel de L-, R-, ABXY als D-Pad voelen veel kwalitatiever aan dan bij de 3DS het geval is. Daarnaast heeft Nintendo ook van de start-, select- en home-knop werk gemaakt, want deze voelen ditmaal echt als knoppen aan. Hoewel we de D-Pad kwalitatief veel beter vonden, zijn we nog steeds geen fan van de ligging. Deze ligging veroorzaakt nog steeds kramp bij gebruik en het is dan ook jammer dat Nintendo intussen geen oplossing gevonden heeft.
De batterijduur van de 3DS was niet meteen iets om over naar huis te schrijven. Die hield het zo een 3 à 5 uren vol, afhankelijk van zaken zoals het 3D-effect, wi-fi, afspelen van oude DS-games. De 3DS XL heeft een iets langere batterijduur, namelijk 3,5 à 6,5 uur. Een half à anderhalf uur lijkt op het eerste zicht misschien niet veel, maar we mogen natuurlijk ook niet vergeten dat zulke grote schermen veel meer energie vergen dan de 3DS-schermen.
Er zijn eigenlijk maar twee belangrijke negatieve punten die we bij de 3DS XL kunnen bespeuren. Allereerst heeft Nintendo er voor gekozen om geen tweede Circle Pad in het toestel te implementeren. Blijkbaar was er geen ruimte genoeg meer en prefereerde men een betere batterij, wat op zich nog wel te begrijpen valt, maar we vragen ons toch wel af hoe Nintendo een optionele tweede Circle Pad in dit toestel zal implementeren. Een Circle Pad Pro XL lijkt ons net iets te groot en te onhandig te worden. Dit gezegd zijnde is het natuurlijk geen ramp, want er zijn slechts een handvol games die gebruik maken van de optionele tweede Circle Pad. Desondanks vonden we het een gemiste kans.
Een andere negatief iets zal zich beperken tot een bepaalde doelgroep. In Europa zal er geen oplader meegeleverd worden, wat toch wel een ongezien en opmerkelijk iets is. Nintendo zegt dat heel veel mensen die een 3DS XL kopen mensen zijn die reeds een DSi (XL) bezitten. De oplader van die toestellen is compatibel met de 3DS en dus zou dit een onnodige onkost (we merken dat Nintendo ook bespaard heeft op transportkosten, want de dozen zijn een pak kleiner en lichter dan die van de 3DS) zijn. We stellen hier onze vragen bij, maar zagen intussen al dat heel veel retailers zelf bundels maken met een 3DS XL en oplader. Het is wel goed dat Nintendo ditmaal opteerde voor een SD-kaartje van 4GB in plaats van 2GB, want menig digitale fan zal met alle toekomstige content, DLC en volledige downloadgames de ruimte goed kunnen gebruiken.
Op een paar punten na is de 3DS XL een heel degelijk toestel en een mooi alternatief voor de 3DS geworden. Het zijn vooral de grotere schermen, de verbeterde bouwkwaliteit en batterijduur die een verschil maken ten opzichte van de 3DS. Toch lijkt ons een upgrade van een 3DS naar 3DS XL niet meteen nodig. De 3DS XL biedt daarom ook vooral een tweede keuze aan geïnteresseerden. Zij die liever een draagbaar en goedkoper model hebben, kunnen het beste een 3DS aanschaffen. Heb je liever wat meer comfort, een groter scherm en houdt het prijskaartje van om en bij de 190 euro je niet tegen, dan zal de 3DS XL ideaal voor je zijn. Met drie verschillende kleuren (blauw, rood en grijs) is er alvast voor ieder wat wils.