Perstrip - Borderlands 2
Op weg naar Borderlands 2
Als West-Vlaming klinkt een perstrip naar Nederland niet meteen als goed nieuws, dat was tenminste ons eerste gedacht. Toen we te horen kregen dat het echter om Borderlands 2 ging, was de 3 uur reistijd naar Breda plotseling geen probleem meer. Midgets afknallen? 96.5% meer wub wub? NOG meer geweren? Daarvoor vervelen we ons met plezier 3 uur lang op de trein.
De avond voor 28 juni herinneren we ons nog maar al te goed, want het was toen bloedheet op onze kamer. Veel slaap zat er dus niet in en na slechts 4 uur in ons ouderwets bed te hebben gelegen, was het alweer tijd om onze fiets te preparen en naar het station te vertrekken. Ondanks dat het station amper 15 minuten fietsen is, wist het weer toch opnieuw dwars te liggen. Van die immense warmte was namelijk geen spoor meer en in de plaats daarvan kregen we een ijskoude wind die zo uit een "u mad?"-meme kon komen. Maar goed, voor anderhalf uur Borderlands 2 speeltijd hebben we veel over en na een korte spurt kwamen we dan ook veilig en wel aan in het station(netje) van Knokke-Heist.
Eenmaal we op de trein zaten, wist het gebrek aan voldoende slaap en het saaie landschap buiten ons toch wel moeilijk wakker te houden. Gelukkig is een redacteur van 4Gamers op alles voorbereid en we hadden dan ook een geheim wapen mee. Het is te zeggen, eigenlijk waren het er drie. Onderstaande foto links geeft je alvast een visueel beeld mee van wat we nu precies bedoelen. Verder hadden we ook genoeg leesvoer mee (jaja, sluikreclame) om de reis toch enigszins op te fleuren.
Na een treinrit van om en bij de twee uur was het tijd om over te stappen in Antwerpen. Daar moesten we namelijk de trein naar Amsterdam nemen om dan alweer af te stappen in Roosendaal. Een korte rit zo bleek, want nog voor de overijverige snackverkoper ons zitje bereikte, stonden we alweer in Roosendaal. Van daaruit was het nog slechts een korte overstap vooraleer we eindelijk onze eindbestemming hadden bereikt: Breda.
Daar waren we dan, in Breda. De tongval van de lokale bevolking maakte het niet meteen gemakkelijker en om het nog wat lastiger te maken was de locatie, als we Google Maps tenminste mochten geloven, zo'n uurtje wandelen van het station. De bus nemen was natuurlijk ook een optie, maar aangezien we het plaatselijke dialect niet beheersten, zou dat wel eens heel slecht kunnen aflopen. Gelukkig hadden we de weg van het station naar onze bestemming de nacht voordien nog grondig bestudeerd via Google Street View, dus we waren natuurlijk goed voorbereid, zoals een echte journalist dat zou zijn.
De weg van station naar Lot 66, waar het evenement zou plaats vinden, was er echter eentje met weinig leven. Heel even leken we wel de enige persoon te zijn die er liep, met uitzondering van een auto of twee nu en dan. Om het nog wat erger te maken was onze oude vijand terug: het weer. Ditmaal besloot het om nog eens een hittegolf op ons af te sturen, die de wandeling veel zwaarder maakte dan ze zou moeten zijn. Ondanks de warmte ondervonden we al snel dat de wandelsnelheid die Google Maps hanteert wel vreselijk laag moet liggen, want na slechts 30 minuten arriveerden we al bij Lot 66. Bijna een uur te vroeg dus, maar gelukkig was er dichtbij wel een frituur. Ja, we weten het, niets is beter dan de Belgische friet, maar we hadden echt immense honger en dan zondigt een mens wel eens.
Aan de slag met Borderlands 2
Eenmaal we het gebouw betraden, merkten de goede mensen van 2K al snel wat voor een zweterige trip we er net op hadden zitten. Aangezien we zowaar de eerste waren, werden we al snel getrakteerd op een colaatje en nog een colaatje... en nog eentje. Na enkele minuten cola-gekte was de kamer snel gevuld en was het tijd voor onze speelsessie van Borderlands 2. Om de demo goed te starten gaf PR & Marketing Manager Adam Fletcher ons nog snel even een korte samenvatting van wat we mochten verwachten in deze versie.
Zo mochten we voor de eerste keer kennis maken met Sanctuary, een stad die een belangrijke rol zal spelen in Borderlands 2. Een soort centrale stad of hub zeg maar, waar je allerlei missies kan starten. Een ander belangrijk punt, dat trouwens ook aanwezig is in Sanctuary, is dan de verbeterde character-customisatie. Zo kan je in Sanctuary gewoon een machine gebruiken om je haardos of kleur van uitrusting aan te passen. Volgens de ontwikkelaar alvast de perfecte manier om wat meer customisatie te bieden tegenover de originele Borderlands, waar elke Roland, Mordecai, Brick en Lilith exacte kopieën waren van elkaar.
Diezelfde personages zitten trouwens opnieuw in deze sequel en vervullen een actieve rol in het verhaal. Zo begon de speelsessie zelfs met Roland die je een missie overhandigde. Je merkt echt dat Gearbox hier de fouten van de eerste game wil oplossen en dat lijkt alvast goed te lukken. Door de oude karakters opnieuw te gebruiken in het verhaal, als NPC's, kom je heel wat nieuwe informatie te weten over hen. Daar stopt het echter nog niet bij, want sommige personages zouden je zelfs vergezellen tijdens bepaalde quests, wat het routinegevoel toch enigszins zou moeten verbreken.
Personage van dienst was trouwens een level 25 Zer0, ook wel bekend als de Assassin/Ninja van Borderlands 2. Misschien zelfs vergelijkbaar met Mordecai uit de eerste game, al heeft deze wel een grotere trukendoos ter beschikking. Zo kan Zer0 bijvoorbeeld een kopie van zichzelf maken, terwijl hijzelf onzichtbaar wordt. Een leuke manier om de vijand te verrassen. Het leuke aan deze Deception-move, zo heet de skill, is ook de stealth timer. Na een tijdje word je namelijk terug zichtbaar, maar de kracht van je aanvallen wordt ook steeds sterker naarmate die timer afloopt. Weet je je aanval dus net te timen voor je terug zichtbaar wordt, dan zul je immense schade kunnen toebrengen aan de vijand.
Verder heeft de assassijn ook een zwaard ter beschikking dat, wanneer je het combineert met stealth, erg veel schade kan toebrengen. Je moet echter geen 10.000 verschillende zwaarden verwachten in het spel, want het zwaard dat Zer0 heeft is geen item. Zer0's zwaard is gewoon een verbeterde melee-move, waarvan de kracht kan verbeterd worden door bepaalde bonussen. Het grootste voorbeeld hiervan is zijn "Be Like Water"-skill, die de kracht van je melee aanval verbetert elke keer je een vijand neerschiet. Hetzelfde telt ook omgekeerd: iedere keer je een vijand in mootjes hakt, verbetert het de kracht van je geweer. Het is alvast een slimme manier om mensen aan te zetten om wat meer variatie te gebruiken tijdens het spelen.
Tijdens het spelen van de missies in de demo was het ook duidelijk waar de 96.5% meer wub wub zat. Vijanden waren nog creatiever geworden, de spelwereld was grootser en alles voelde gewoon beter. Meer nog, zelfs de moeilijkheidsgraad is gestegen. Zo merk je dat vijanden echt gebruik maken van de omgeving om je aanvallen te ontwijken. Teamwork is ook veel meer aanwezig bij de vijand, want zo zullen ze je meermaals aanvallen in groep. Zo was er een stuk in de preview waar je werd aangevallen door units op de grond met schilden, terwijl units met een soort van helikopters in de lucht je het leven zuur maakten. De moeilijkheidsgraad van de eerste game, waar je soms duizenden vijanden kon afknallen vooraleer je eens stierf, is dus duidelijk opgewaardeerd naar een hoger niveau en zal dus een grotere uitdaging bieden. Begrijp ons natuurlijk niet verkeerd, dit is nog altijd geen Demon's Souls, maar je zult toch twee keer nadenken voor je een gevecht begint.
Aan humor is er trouwens ook geen gebrek in deze sequel. Heel de game straalt eigenlijk een unieke en grappige sfeer uit die geen enkele andere game het Borderlands kan nadoen. Vijanden die een midget op hun schild hebben hangen, vijanden die in berserk-mode kunnen gaan en andere vijanden kunnen aanvallen om zo steeds sterker te worden, het zijn allemaal kleine details die het geheel des te gekker maken. Ook de missies hebben nog steeds diezelfde vreemde personages en doelen. Een voorbeeld uit de demo is het moment wanneer je een klein, maar gek meisje ontmoet die je vraagt om een bandiet te lokken naar haar hut. Dat klinkt op zich al vreemd, maar wanneer je hoort dat ze hem wil inviteren op haar theefeestje, dan wordt het natuurlijk nog gekker. Datzelfde feestje eindigt trouwens met de bandiet die een stroomstoot door zijn lijf krijgt, terwijl hij allerlei scheldwoorden loopt te krijsen. Dit om je maar een idee te geven van wat je mag verwachten in deze game.
Kort na die missie bereikten we het einde van de demo, waarna Adam Fletcher al snel kwam kijken en hij zag dat het goed was. Na een korte felicitatie, we waren blijkbaar veel sneller klaar dan de rest, besloot hij maar om een level 35 Commando te laden, oftewel Roland v2. Wanneer je denkt aan Roland, de soldier uit Borderlands, dan denk je natuurlijk ook meteen aan diens turret. Die turret was namelijk een cruciaal onderdeel van Roland's speelstijl in de originele Borderlands, want naast het toebrengen van extra schade aan de vijand was de turret ook hulpzaam op andere aspecten, zoals het voorzien van extra kogels en levenspunten. Met de Commando-klasse nemen ze dat idee nog een stapje verder. Wat dacht je bijvoorbeeld van een nuke-aanval, die na de ontploffing een turret creëert? Het is slechts 1 van de vele nieuwe skills waarbij de turret een actieve rol zal spelen.
Fletcher wist dan ook te vertellen dat de Commando gewoonweg een "badass-versie" is van de originele Soldier uit de eerste Borderlands. Meer turrets, meer over-the-top skills en meer survival, daar draait het hier om. Een leuk voorbeeldje daarvan is de longbow turret. Het verschil met de standaard-turret is dat je een soort granaat in de verte kan gooien waaruit de turret dan verschijnt. Combineer dat met een sniper geweer om vijanden vanaf een veilige afstand neer te schieten en je hebt een steengoede strategie in handen. Het leuke aan de Commando is ook dat je nooit gelimiteerd bent tot 1 bepaald wapen. Wil je bovenstaande strategie uitproberen met een sniper? Dat is perfect mogelijk, maar je kan ook werken met een SMG, shotgun of bazooka die op hun beurt weer nuttig zijn bij een ander type turret.
De buit van Borderlands 2
Anderhalf uur lang Borderlands 2 spelen maakte de lange rit naar Breda al helemaal goed. Toch kregen we nog een extraatje mee van 2K Games om de dag nog wat beter af te sluiten. Jaloers? Enkele redactie-leden (hallo, YoniVL) zijn het alvast wel.