Nintendo Post-E3 2012
Net zoals vorig jaar heeft Nintendo 4Gamers de kans gegeven om uitgebreid kennis te maken met de Wii U in Brussel. Op de eerste dag bezochten Phazon en SpagheTTi het Post E3 evenement, terwijl Guerilladawg en rafbanaan het evenement de dag erop bezochten. Hieronder volgen alvast de eerste algemene reacties en indrukken van deze console en diens games. Gedurende de komende dagen en weken zullen jullie regelmatig een wat uitgebreidere preview van bepaalde Wii U-games tegenkomen. Natuurlijk wordt de 3DS ook niet vergeten en worden er ook op dat platform een paar games van een preview voorzien.
SpaGheTTi
De nieuwste games voor de 3DS en een nieuwe console testen, het was eigenlijk een beetje een droom die waar werd. Wat vanaf de buitenkant een doorsnee gebouw leek, bleek voor elke Nintendo-fan een heus paradijs te te herbergen. Vriendelijke ontvangst, een hapje en een drankje; allemaal leuk en wel, maar we kwamen voor de games, dus samen met Phazon smeet ik me op de beschikbare 3DS'en die er lagen, om Luigi's Mansion: Dark Moon meteen te testen. Vervolgens ging ik nog even aan de slag met New Super Mario Bros 2 en wierp ik ook een blik op Kingdom Hearts 3D.
Dan was het tijd voor de Wii U. In een aparte kamer stonden een achttal toestellen beelden in high definition op de schermen te toveren. Pas toen ik ze daadwerkelijk zag, besefte ik goed dat Nintendo eindelijk op de HD-boot is gesprongen en dat het tijd was om het Mushroom Kingdom in hoge resolutie te betreden. Dit alles was in het gezelschap van schone deernes, die klaar stonden om de spelers te helpen bij de games en - het moet gezegd worden - er nog bekwaam in waren ook. Na New Super Mario Bros U kregen ook Project P100, Game & Wario, Nintendoland en ZombiU een spelbeurt.
Zowat alle twijfels die ik aanvankelijk bij de controller had, zijn inmiddels verdwenen. Hij ligt goed in de hand, is minder groot dan verwacht en bovendien erg licht. Hij ontneemt met andere woorden niet het gevoel dat het nog steeds een controller is. Ook de Pro Controller ontsnapte er niet aan en deze is eveneens enorm ergonomisch. Bovendien was dit volgens mij de lichtste controller die ik ooit in de handen heb gehad. De combinatie van geruststelling in verband met de gamepad, bewondering van de beelden en goede begeleiding bij elke game maakten dit een geslaagd event.
Phazon
Vorig jaar had ik reeds de kans om een dergelijk Post E3 event mee te maken, dus ik wist ongeveer wat me te wachten stond. Ergens in de stadsbuurt van Brussel zou dit jaar mijn eerste kennismaking met de Wii U plaatsvinden en ik was dan ook zeer benieuwd naar deze ervaring. Toch gingen we eerst even enkele 3DS-games aan de tand voelen, waaronder Luigi’s Mansion: Dark Moon. Voorts bleken de onlangs aangekondigde 3DS-games Freakyforms Deluxe en Art Academy speelbaar te zijn, al waren deze creatieve games niet echt aan mij besteed. Even een hapje en drankje consumeren en dan was het eindelijk tijd voor de Wii U.
Wat begon als scepticisme, veranderde al snel in een positieve indruk (en dan heb ik het niet over het vrouwelijk schoon dat ons assisteerde). De Wii U controller ligt zeer goed in hand en vormde niet meteen een last. De mensen die rustig vanuit hun zetel gamen met deze controller hoeven dus niet meteen te vrezen voor hun lange gamesessies. Over de games zelf kom je in de previews sowieso meer te weten. Mijn grootste favoriet blijft natuurlijk Pikmin 3, al konden de verschillende multiplayer-games me ook wel bekoren. Batman stelde helaas wat teleur door zijn enorm gimmicky besturing. Dit was zowat de enige game waar ik naar een klassieke controller verlangde. Vooralsnog kan ik de eerste kennismaking met de Wii U geslaagd noemen, want de gameplay van heel wat spellen is opnieuw wat anders dan we gewoon zijn. De eerste games zijn alvast veelbelovend en doen me alvast afvragen wat we nog zoal in de toekomst voorgeschoteld zullen krijgen.
Na het harde werken werd het tijd dat de vrouwelijke medewerkers hun dans- en zangkunsten lieten zien in Just Dance 4 en SiNG. Wij hielden het echter bij kijken en haalden nadien een hapje en drankje. SpaGheTTi zat alvast klaar om de minibroodjes te verorberen. Wie kan raden hoe veel hapjes hij naar binnen heeft gespeeld?
Guerilladawg:
Nintendo's Post E3 was niet echt iets nieuws voor mij, want vorig jaar was ik er al eens geweest. Het was dan ook dankzij die positieve indruk van vorig jaar dat ik dit jaar opnieuw veel zin had om nog een keertje langs te gaan. Een relaxte sfeer, tijd genoeg om alles uitgebreid te proberen en lekker eten. Meer moet dat niet zijn. Het testen zelf begon met Nintendo's 3DS line-up waar ik onder andere Kingdom Hearts 3D, Luigi's Mansion 2: Dark Moon en de gouden munten versie van Mario te zien kreeg. Vooral Kingdom Hearts stelde mij ietsje teleur, omdat ik het veel te chaotisch vond op het kleine scherm. Het zag er desondanks wel heel mooi uit. Luigi's Mansion begon dan weer met een kleine doordenker die, dankzij wat teamwork van rafbanaan, redelijk snel opgelost was. Mario bleek tenslotte de moeilijkste game te zijn. Drie levels met slechts één leven, al gokken we dat dat eerder lag aan de testversie en dat we gewoon drie levens krijgen voorgeschoteld in de uiteindelijke versie.
Na een koude cola en een croissant of twee verder was het eindelijk tijd voor de grote wapens van Nintendo, ook wel bekend als de Wii U line-up. Als eerste begon ik mijn speelsessie aan de booth van P100 die, zeer onterecht overigens, nogal leeg leek. Na enkele informatieve tips van de dame aan de game (die krijg je er gratis bij) was het tijd om het zelf eens uit te proberen. Al snel was ik onder de indruk, dankzij de geweldige interactie tussen game en gamepad, maar ook de grafische kant mocht er zeker zijn. Mijn uitgebreide mening over de game hou ik echter voor de preview.
Daarna gingen we de shooter-toer op met ZombiU, waar ik en mijn collega de multiplayer uitgebreid hebben getest. Om rafbanaan te sparen zal ik de eindscore maar niet meedelen. Dat gezegd zijnde, het was echt wel fantastisch. De ene speler plaatst zombies op de gamepad terwijl de andere speler ze omver moet knallen, een origineel concept dat we hopelijk meer zullen zien op de console. Daarna was het tijd aan Batman, waar ik helaas vooral teleurstelling opmerkte. De controls leken me heel erg chaotisch en ook de grafische kant leek niet veel beter dan op de andere consoles. Het zal dus afwachten worden of deze titel nog een extra opkuisbeurt krijgt. Als laatste kozen we trouwens voor New Super Mario Bros U, een multiplayer mario game waar je met maximaal vijf spelers kan spelen. Een hele humoristische game zo bleek, vooral omdat de speler met de gamepad blokjes kan plaatsen om de andere speler(s) te helpen. Wel ja, helpen... boothbabes pesten is ook leuk.
rafbanaan
Met een gemengd gevoel vertrok ik met de trein naar het grote Brussel. Collega Phazon en Spaghetti hadden ongeveer een idee waaraan ze zich konden verwachten, maar ik tastte nog in het duisternis. Na wat wandelen, kwamen collega Guerilladawg en ikzelf aan het gebouw van de waarheid. We moesten nog even geduld uitoefenen om met Wii U aan de slag te gaan. Ondertussen konden we enkele nieuwe 3DS-titels uitproberen, waaronder Luigi's Mansion 2: Dark Moon, Castlevania en New Super Mario Bros 2. Super Mario Bros 2 bracht niet echt iets nieuws op de tafel, maar het was amusant. Castlevania daarentegen verraste aangenaam. Het vechtsysteem is goed uitgewerkt en grafisch mag deze zeker gezien worden. Her en der waren er nog enkele schoonheidsfoutjes, maar de algemene indruk was goed. Als laatste gingen we nog aan de slag met Luigi's Mansion 2: Dark Moon. In Luigi's Mansion 2: Dark Moon kan je met behulp van je 'stofzuiger' verschillende puzzels oplossen en spoken opzuigen. De puzzels zijn goed uitgewerkt, want af en toe moesten we toch eens onze hersenen pijnigen om tot een oplossing te komen.
Uiteindelijk konden we de Wii U onder handen nemen en we waren dan ook benieuwd. De eerste titel die we gingen uittesten was Project P100. Toen we de Wii U GamePad in handen kregen, waren we aangenaam verrast. Het lag goed in de handen en het gewicht is niet meer dan een traditionele controller zoals op de PlayStation 3 of Xbox 360. Daar heeft Nintendo zeer goed werk geleverd. Grafisch zag Project P100 er geweldig uit en dit tot in de kleinste details. We konden ook meteen ervaren hoe men de twee (Console en Gamepad) heeft laten samenwerken. Zo konden we groepsaanvallen selecteren via de Gamepad of kon je rond je heen kijken op de Gamepad wanneer we een gebouw binnenliepen.
Het moet natuurlijk niet altijd serieus zijn, althans dat dachten we toen we deze tekengame op de 3DS voorgeschoteld kregen. Twee uiterst unieke portretten als je het ons vraagt. De vraagt blijft natuurlijk: welke is van rafbanaan en welke van GuerrillaDawg?