Interview: Trials Evolution
Nadat we vorig jaar nog op Gamescom al met Antti Ilvessuo, de creative director van Trials Evolution, vooruitblikten naar de release van wat één van de absolute toppertjes op XBLA zouden worden wisten we het creatieve brein achter de reeks nu opnieuw te strikken voor een uitgebreid interview. Wat de brave maar ietwat excentrieke Fin ons te vertellen had lees je hieronder.
Trials Evolution was al speelbaar tijdens onze laatste ontmoeting op Gamescom en zag er toen eigenlijk al fantastisch uit. Waaraan heb je sindsdien eigenlijk vooral nog gewerkt?
Alleen maar bijschaven, testen, tweaken en tunen, beste vriend.
Welk effect had de overname van RedLynx door Ubisoft op het team en de ontwikkeling van Trials Evolution?
"Oui, monsieur!" Dat betekende verplichte Franse les voor alle teamleden op zaterdagochtend vanaf 8 uur.
Alle gekheid op een stokje, wij hebben eigenlijk binnen het development team weinig of geen impact van de overname gevoeld. Iedereen zit aan zijn zelfde bureau, werkt aan hetzelfde als wat we voorheen gepland hadden, maakt elke dag dezelfde vreselijke grappen en steekt een van de beste XBLA-ervaringen op de hele planeet in elkaar.
Met Ubisoft die de game nu ondersteunt hebben we, samen met Microsoft, twee giganten uit de industrie die het voor ons opnemen. Geweldig toch?
Is er uiteindelijk veel veranderd aan de physics en besturing die we kennen vanuit Trials HD?
We zijn overgeschakeld op een verbeterde versie van de Bullet physics engine. Een aantal stukken hebben we helemaal opnieuw gedaan, al is de motorbesturing eigenlijk zo goed als dezelfde. Ervaren spelers zullen wel merken dat een paar dingen nu ietsje anders werken, maar dat hoort bij het ontdekken van een nieuwe game.
Wat is er dan toch nog blijven hangen op de designtafel dat niet in de game is verwerkt geraakt?
Er is niet echt iets groots dat we uit het spel hebben moeten laten door tijdsgebrek. Alles wat we vooraf gepland hadden zoals lokale en online multiplayer, sharen van user-content, grote uitbreiding en verbetering van de track editor, race-omgevingen in de buitenlucht en een betere game engine met hogere draw distance zit uiteindelijk allemaal in de game.
Alleen een aantal kleinere zaken, zoals onafgewerkte skill games of tracks hebben de uiteindelijke release niet gehaald, maar het geweldige aan de Track Central-feature in de game is dat we eigenlijk vanaf de eerste dag de mogelijkheid hadden om de RedLynx-picks op te vullen met een hoop van dat materiaal. Op die manier hebben spelers meteen toegang tot een pak meer RedLynx-content dan wat er in de eigenlijke game zit.
Wat staat er nog op de planning voor Trials Evolution na de release? Mogen we ons, net al bij Trials HD, aan DLC verwachten?
Laat ons eerst even afwachten wat de spelers denken van de game en wat zij met de editor in elkaar weten te boksen.
Onze eerste taak nu is om na de launch de community zo goed mogelijk te ondersteunen en hen te helpen om een aantal kleine problemen en bugs op te lossen. We willen die allemaal fixen en de spelervaring helemaal perfectioneren voordat we aan iets anders beginnen. Aan de andere kant is het trouwens al zo dat we ervoor gezorgd hebben dat Track Central je eigenlijk elke dag gratis nieuwe DLC biedt, dankzij de topdesigners uit onze community.
We zagen ondertussen al een foosballgame en een first-person shooter op Track Central. Wat is het gekste dat jij al uit de track editor hebt zien komen?
De game is nog niet zó lang uit en we hebben al iemand gevonden die een multiplayer Supercrosstrack heeft weten te maken waarin spelers in verschillende richtingen rijden, iets waarvan we zelf dachten dat het onmogelijk was.
Een van de leveldesigners vond deze track en zei dat hij spelers had zien rijden in kruisende paden. Ik heb heb uitgescholden voor leugenaar en neergeschoten met mijn Nerf-pistool, maar daarna toonde hij me de video en schreeuwde ik: "What? My eyes are gone mad!" Toch kan het blijkbaar echt...
De track die Antti gek maakte, vanaf 0:50
Blijkbaar is deze speler erin geslaagd door een aantal truukjes met de driving lanes om het onmogelijke mogelijk te maken, maar dat blijkt nog maar het begin te zijn. Ik heb ondertussen ook al Portal- en Pac-Man-levels gespeeld in Trials Evolution.
Kunnen we Trials Evolution ook nog op andere platforms verwachten in de toekomst?
Daar hebben we nog niks over gecommuniceerd. Dat gezegd zijnde, is RedLynx altijd al een multiplatform-ontwikkelaar geweest en is Ubisoft uiteraard een multiplatform-uitgever, dus wie weet wat de toekomst zal brengen?
Zullen we ooit een RedLynx-product in de winkelrekken zien liggen of blijven jullie de focus houden op digitale platformen?
We hebben in een grijs verleden al retailgames gemaakt, dus op zich is dat niet echt een taboe voor ons. De eerste generatie van N-Gage spelletjes kon je enkel in de winkel kopen. Best wel gek als je er nu aan terugdenkt. Kun je je voorstellen dat je vandaag spelletjes voor mobiele platformen enkel en alleen bij je lokale gamewinkel zou kunnen gaan kopen? Je zou het compleet gekkenwerk vinden om een rek met iPhone-spelletjes te zien staan, maar dat is nu eenmaal hoe het eraan toeging in de donkere prehistorie van mobiel gamen.
Recenter nog heeft Microsoft een XBLA-bundel uitgebracht waar naast Limbo en 'Splosion Man ook Trials HD op te vinden was, dus daarmee staan we eigenlijk ook al op een disc. We waren ook best gelukkig om met twee van de beste arcadespelletjes mee op hetzelfde schijfje te staan, dus wie weet wat er in de toekomst nog mogelijk is? We staan in elk geval open voor elk distributiekanaal, of het nu fysiek of digitaal is, maar focussen vooral op de kwaliteit van onze games.
Heb je enig idee wat de toekomst nog in petto heeft voor jullie? Zul je bijvoorbeeld de enorm uitgebreide track editor gebruiken om nieuwe genres te verkennen?
Hoewel we de laatste jaren vooral physics-based racegames hebben gemaakt is dat zeker niet het enige genre dat we ooit hebben aangeraakt. We hebben onder andere ook een paar erg uitgebreide strategy-games voor Nintendo DS en PSP op ons palmares staan, net als spelletjes voor oudere Nokia-toestellen.
De track editor van Trials Evolution is niet noodzakelijk het pad naar andere genres, maar de engine en de technologie erachter die we voor Trials ontwikkelt hebben in combinatie met een enorme open omgeving en die gelocked is op 60 frames per seconde, die kan zeker voor elk ander type game benut worden. We zullen zien wat het volgende project wordt waar we onze tanden in kunnen vastbijten.
We kijken er al naar uit.