Wat wij hopen dat de Wii U kan
Omdat het nog maar een paar weken aftellen is vooraleer de Wii U opnieuw voorgesteld wordt , leek het ons een goed idee om eens te kijken naar de mogelijkheden van deze console op vlak van gameplay. Het voorbije jaar verschenen heel wat concepten die gemaakt werden door fans en die best innovatief kunnen zijn voor heel wat games. We willen jullie er dus duidelijk op wijzen dat alles in deze special fictief is en er ook geen kleine vogeltjes bestaan die allerhande geheime informatie in onze oren fluisteren. Laat gerust je eigen ideeën horen in de comments.
Het toevoegen van een controller met scherm geeft ontwikkelaars heel wat (nieuwe) mogelijkheden. Zo kan de data bij verschillende games naar het scherm van de controller verplaatst worden. Het aantal kogels in een shooter, je levensbalk in een adventure game of de statistieken uit een voetbalspel, het kan allemaal weggehaald worden om je vervolgens meer in de game te betrekken door een meer cinematografisch beeld.
Er kan echter nog meer informatie op het scherm van de controller weergegeven worden dan men voordien op het tv-scherm plaatste. Dit werd ons tijdens de vorige E3 al uitgebreid uitgelegd door EA. Voor ons hoeft het echter niet bij de games te blijven. Vrienden die zich aanmelden, eventuele achievements/trophies die vrijgespeeld worden en updates of systeemberichten kunnen volgens ons ook beter op het extra scherm weergegeven worden in plaats van op de televisie.
Een andere mogelijkheid die de controller biedt, is split-screen gameplay. Ook dit werd door een experience demo van Nintendo mooi aangetoond. De speler die op de controller speelt, heeft een persoonlijk overzicht, waardoor de andere speler niet kan zien wat hij of zij bekokstooft. Graag zouden we zo'n zaken willen terugzien in een lokale multiplayer van Assassin’s Creed bijvoorbeeld.
Wat als de Wii U ook twee controllers met scherm zou ondersteunen? Items die je krijgt in Mario Kart worden bijvoorbeeld enkel op het scherm van de controller getoond, waardoor iedereen buiten die ene speler het raden heeft naar het voorwerp. Hetzelfde kunnen we doortrekken naar de health bar in fighters, het aantal kogels in een shooter, de Pokémon die je nog achter handen hebt in een Pokémon-gevecht en ga zo maar verder.
Geen stats meer op het hoofdscherm en aparte split-screen.
De controller van de Wii U bevat ook accelometers en een gyroscoop, hetgeen motion control mogelijk maakt. Hiervan heeft Nintendo enkele mooie voorbeelden gegeven, zoals de nieuwe besturingsmanier van bepaalde sporten in Wii Sports en het snel kunnen reageren tijdens de demo Shield Pose. Wanneer we echter wat nadenken over andere titels, lijken de mogelijkheden eindeloos. Wat als je op eender welk moment volledig rondom je kan kijken en dan elk stukje uit de spelwereld kan waarnemen? Ook werden er al enkele mogelijkheden op het internet gepost in verband met andere visors, waarover later in deze special enkele voorbeelden.
Augmented reality zou ook een leuke toevoeging kunnen zijn, want dat bewees de meegeleverde software bij de Nintendo 3DS al. Even door de huiskamer op zoek naar spoken gaan in een horrorspel of een Pokémon-gevecht op je tapijt houden tegen iemand anders zijn maar 2 van de eindeloze mogelijkheden. Vooralsnog is er niets bekend over de camera aan de achterzijde van de controller, maar dit kan natuurlijk veranderen. Laten we hopen dat ook Nintendo hier de mogelijkheden van inziet.
Een fan die graag Metal Slug Augmented Reality zou willen zien.
Het scherm van de Wii U controller is tevens een aanraakgevoellig scherm. Met behulp van een stylus kan je op deze manier allerhande data invoeren. Zo wordt het mogelijk heel wat extra opties of knoppen in een game te implementeren. De eenvoudigste en meest voor de hand liggende mogelijkheid is een inventory. Je krijgt meteen een handig overzicht zonder te hoeven pauzeren en je kan ook onmiddellijk je keuze bevestigen. Voor menig RPG-speler kan dit een hele verademing zijn.
Door deze manier van besturen kunnen ook MMO’s interessanter worden. Het plaatsen van skill buttons en andere opties kan gemakkelijk op het touchschreen gebeuren, terwijl het chatten ook geen probleem meer is. Even de woorden intypen en daar gaat je chatbericht. Het implementeren van een toetsenbord als input voor het surfen op het internet en het typen van tekst lijkt ons alvast een zekerheid te worden.
Het scherm van de Wii U-controller hoeft niet steeds aanvullend te zijn, integendeel. We kunnen alle actie ook gewoon naar dit scherm brengen, zodat een tv-scherm niet meer nodig is. Het hoeft echter niet enkel bij dit gekend aspect te blijven. Neem bijvoorbeeld RTS-game zoals Starcraft of League of Legends. Door middel van het touchscreen laten deze games zich perfect laten besturen (al zal de spelwijze wel lichtjes anders zijn) en ook de grafische kracht is geen probleem. Eigenlijk kunnen we zowat elk aspect van heel wat (3)DS-games naar de Wii controller doortrekken, wat uiteraard tot tal van mogelijkheden kan leiden.
Je inventory op het scherm van de controller en het aanraken en het surfen op het internet.
Uiteraard houden we het niet enkel bij theoretische leerstof, want we hebben op het internet al heel wat praktische voorbeelden gevonden die de theorie mooi staven door middel van screenshots. Hieronder vind je alvast een selectie van onze favoriete gameplay-mogelijkheden. Opnieuw willen we jullie er op wijzen dat al deze screenshots en informatie puur fictief zijn.
Twee games uit de stal van Nintendo zelf, die ons uitermate geschikt lijken voor de Wii U, zijn Metroid en Pikmin. Van Pikmin weten we intussen dat de derde telg uit de serie komende E3-beurs onthuld zal worden, maar meer dan dat is tot op heden niet geweten. Zoals eerder gezegd zijn RTS-games een goede keuze op de Wii U, want het aanraakgevoellige scherm laat heel wat commando’s toe. Zo kunnen verschillende Pikmin snel geselecteerd worden om ze vervolgens een opdracht te geven.
In een nieuwe Metroid Prime kan de controller echter op een andere manier gebruikt worden. Op het grote scherm kan namelijk de wereld waargenomen worden door de helm van Samus, terwijl de controller een alternatieve visor kan weergeven. Natuurlijk kunnen spelers ook met behulp van het touchscreen snel van wapen veranderen of intuïtief richten op de vijanden.
Een nieuwe Mario Kart mogen we ook sowieso verwachten en daar lijkt, zoals eerder aangehaald, het geheimhouden van voorwerpen via het scherm van de controller een heel leuke bedoening. Ook de naar de speler gerichte camera biedt nieuwe mogelijkheden, evenals het weergeven van de map op het scherm van de controller. Het registreren van een reactie tijdens een inkomend blauw of rood schild zal ongetwijfeld voor heel wat gekke bekken zorgen bij zowel de aanvaller als het slachtoffer. Voor de serieuze racers onder ons is er altijd de mogelijkheid dat F-Zero nog eens zal opduiken. De controller gebruiken als realistisch stuur is zeker niet ondenkbaar. Snelle reflexen zijn dan echter wel aan de orde.
We mogen sowieso een nieuwe Ninja Gaiden verwachten en dan moeten we meteen denken aan een kleine demonstratie van Nintendo. Tijdens de introductievideo van de Wii U liet men al zien hoe de speler shurikens op het scherm afvuurt. Hopelijk zien we dit concept ook terug in dergelijke games. Een ander concept dat we tegenkwamen was het gebruik van de nieuwe Wii Zapper met een ingezoomd beeld op de controller. Dit zou ook bij games zoals Battlefield of Call of Duty heel goed kunnen uitpakken. Snipen zal heel wat realistischer aanvoelen.