Perstrip: Guild Wars 2
Vorige week dinsdag werden we uitgenodigd voor een hands-on met het beloftevolle pc-spel Guild Wars 2. Dit event zou plaatsvinden in het zuidelijke Brighton in Engeland. Aangezien ondergetekende de beta reeds onder handen nam, besloot hij deze uitnodiging te accepteren en in naam van 4Gamers dit evenement bij te wonen. Een verslag van deze trip, aangevuld met interessante informatie, is wat deze special jullie zal brengen.
De wekker zoemt en geeft 5u aan, wat betekent dat er geen tijd meer is om verder te slapen. Na een licht, maar stevig ontbijt begaven we ons met de auto naar het station van Hasselt. Aangezien de Eurostar in Brussel-Zuid vertrekt, is het allereerst de bedoeling om daar tijdig te geraken. Na wat problemen met de ticketmachines en ietwat lange wachttijden bij de douane, hebben we onze plaats op de trein toch nog 7 minuten voor het vertrek teruggevonden.
De treinrit van Brussel naar Londen zou twee uren in beslag nemen, maar met het tijdsverschil komen we een uurtje later aan in de hoofdstad van Engeland. Intussen bleek ondergetekende niet alleen als Belg naar het evenement te gaan, want ook twee collega’s bleken de nabije plaatsen in de Eurostar te bezetten. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en hoe minder snel we verdwaald zouden lopen.
Het viel ons onmiddellijk op hoe stipt de treinen in Engeland waren en dat we ons dus geen enkele vertraging konden permitteren. Uiteindelijk kwamen we om iets voor elf aan in het zonnige Brighton. Na wat zoeken en bellen bleek dat het evenement in een andere straat plaatsvond dan stond aangegeven op het kaartje, wat er voor zorgde dat we eigenlijk te laat aankwamen.
Gelukkig verwachtte men nog andere mensen en konden we een paar minuutjes op adem komen in de lobby van The Lighthouse, het gebouw waar deze hands-ons plaats vond. Collega Fredje bleek ook aanwezig te zijn, samen met nog drie andere Nederlandse redacteurs. De Nederlandse taal was dus die dinsdag zeer sterk vertegenwoordigd, naast een aantal Duitsers, Britten en wat andere mensen uit West- en Noord-Europa.
Allereerst begon NCSoft met wat formaliteiten, om vervolgens een kleine inleiding en presentatie te geven. Hier legde men vooral de basis van het spel uit door de eerste minuten gameplay in het Charr-gebied te tonen en te bespreken. Niet veel nieuws voor 4Gamers (aanschouw hier ons eigen Guild Wars 2-previewmateriaal en ook deel 2) dus, al kregen we wel twee aspecten te horen die we sowieso gingen vragen. Een snelle hap werd ons nadien aangeboden in de vorm van sandwiches en koude pasta. Het weer buiten was zeer zonnig, dus schepten we met zijn allen een luchtje vooraleer we om 13 uur de kamer met de computers binnentraden.
Een dertigtal computers stonden gereed om iedereen de nodige hoeveelheid Guild Wars 2 te geven. Dit zorgde er voor dat deze ruimte enorm warm was. Er werd intussen wat water uitgedeeld om ons hoofd koel te houden. Allereerst zouden we beginnen met het PvE-gedeelte, iets wat we twee weken geleden al meer dan genoeg verkend hadden. Eigenlijk merkten we daar niet veel nieuwigheden op, behalve de lichte verschillen wanneer er verschillende zaken qua Personal Story gekozen werden. We speelden eventjes met een ranger om te zien of deze ons ook beviel, maar de tijd was te kort om er een deftig oordeel over te vellen. Net zoals iedere andere Profession zag de ranger er best interessant uit om mee te starten, maar we kunnen nu onmogelijk voorspellen wat deze Profession op lange termijn doet.
Het PvP-gedeelte werd ook een tijdje aangedaan en wist ons aangenaam te verrassen. In de conquest mode is het namelijk de bedoeling dat je bijvoorbeeld met vier anderen tegen het vijandelijke team strijdt om het beste te scoren. Door checkpoints te bezetten, de vijand te katapulteren en hen te verslaan stijgt het puntenaantal geleidelijk aan. Een zeer interessante twist om mensen, die normaal niet geïnteresseerd zijn in PvP, te overtuigen.
Tot slot mochten we ook met zijn 5 een Dungeon verkennen, maar door het gebrek aan communicatie en discipline was dit allesbehalve een gemakkelijke opdracht. Het is echt noodzakelijk om als een team samen te werken en elkaar te steunen, want anders kom je er nooit levend uit. De dungeons beloven alvast een uitdagende bedoening te worden.
Omstreeks 18u eindigde onze speelsessie en konden alle journalisten gezamelijk via een live Q&A-sessie vragen stellen aan een aantal belangrijke ontwikkelaars van Arenanet. Aangezien Skype zijn kuren had, werden de vragen ingetypt, maar desalniettemin kregen we wel een live antwoord op deze vragen. De meest interessante zaken die vernoemd werden, hebben we voor jullie op de volgende pagina samengevat. Het evenement in The Lighthouse werd besloten met het uitdelen van een goodiebag vol met loot. Wat we zoal in deze tas terugvonden, kunnen jullie op de laatste pagina aanschouwen. Laten we echter eerst ons verhaal afmaken.
Dat deze hands-on erop zat, wilde niet zeggen dat we meteen terug naar huis keerden. Vermits het al half acht was, gingen we samen met de PR-manager naar het hotel om in te checken en de bagage te droppen. Toen werd er spontaan besloten om in de buurt snel een frisse pint te drinken, alvorens we ons richting het restaurant begaven. In dat restaurant werden we getrakteerd op een aantal lekkere voorgerechtjes, gevolgd door een hoofdgerecht naar keuze. Wij hielden het vrij eenvoudig en opteerden voor een ravioli, gevuld met spinazie en ricotta.
Hoe dan ook zat de avond er niet op en werden er taxi’s opgeroepen. De hele bende besloot namelijk om nog een paar uurtjes in de pub te vertoeven, alvorens terug naar het hotel te keren. Een heel aantal drankjes en uitgebreide gesprekken verder werd er besloten om de leuke avond af te ronden. Iedereen keerde met de taxi terug naar het hotel en was het tijd om lekker zacht te dromen over alle gebeurtenissen in Tyria.
De volgende ochtend hadden we meer dan genoeg tijd om de trein terug te nemen. Na een stevig ontbijt gingen we nog snel even de stad verkennen, maar dit uitstapje was uiteindelijk van korte duur. Het zonnige weer van de dag voordien had plaatsgemaakt voor het typische grauwe weer dat we van Engeland verwachten rond deze tijd van het jaar. We besloten om iets na half 11 de trein van Brighton naar Londen te nemen. Zo hadden we tijd genoeg zeker op tijd te zijn voor de Eurostar richting Brussel, die enkele minuten voor 13u vertrok. Na een lange middag van zitten en reizen arriveerde ondergetekende terug in zijn vertrouwde omgeving te Hasselt. Het was een vermoeiende, maar enorm leuke perstrip geweest die zeker voor herhaling vatbaar zou zijn.
Een belangrijk onderdeel van de perstrip was natuurlijk de Q&A-sessie. Hier zou namelijk iedereen de mogelijkheid krijgen om een vraag te stellen aan de ontwikkelaars. We hadden heel wat vragen voorbereid, maar uiteindelijk mocht iedereen er maar een stellen. Gelukkig hebben we tijdens de speelsessies ook heel wat informatie van de producers kunnen vergaren, gebundeld in de onderstaande tekst
Een eerste en logische vraag van iemand ging over de release van het spel. Deze werd, zoals verwacht, beantwoord door een “wanneer het klaar is”-antwoord. Een hopeloze poging van deze dappere persoon helaas, al zal Guild Wars 2 sowieso dit jaar nog verschijnen. Het spel op zich is zo goed als klaar, maar er moet nog wat optimalisatie en afwerking gebeuren. Het balanceren van de events en de skills staat ook hoog op de lijst genoteerd. Men heeft tevens het stemmenwerk nog steeds niet definitief gekozen, al zijn er wel al stemmen opgenomen. Er zouden zowat 80 verschillende stemmen in het uiteindelijke spel zitten. De resterende tijd tot release wordt dus volledig besteed aan het verbeteren van het spel op basis van de feedback en de problemen die er nog zijn.
Personal Story is een van de vier grote pijlers in het spel en daar werden een aantal vragen over gesteld. Je zal in het spel namelijk heel wat keuzes moeten maken en deze beïnvloeden wel wat je al dan niet meemaakt. Dat begint al bij het creëren van een personage. Later in het spel kom je echter voor nog meer keuzes te staan. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat al deze opsplitsingen in een paar gemeenschappelijke eindes uitlopen. Je kan in een party ook de andere spelers helpen met hun Personal Story, al zal dit meestal niet toepasbaar zijn op je eigen verhaal. Indien je voor dezelfde keuzes geopteerd heb, krijg je na een Instance wel de keuze om de gebeurtenis toe te passen op je Personal Story.
Het viel ons wel op hoe gevarieerd alle personages waren. Er zitten heel wat mogelijkheden in de character creation om tot een gevarieerd resultaat te komen, maar men is van plan er nog wat toe te voegen. Na wat feedback zijn er bijvoorbeeld heel wat extra huidskleuren toegevoegd. Ook opmerkelijk is dat het Dye-systeem zo gemaakt is dat elk stuk armor automatisch je gekozen kleuren aanneemt. Je hoeft dus niet meer te zoeken naar een setje dat ook qua kleuren perfect past.
Er is ook heel wat gezegd over de community. Zoals intussen wel geweten is, zal er een officieel forum beschikbaar zijn. Ook in het spel zelf streeft men naar samenhorigheid, getuige het feit dat loot en xp eerlijk verdeeld worden onder iedereen die aan een gebeurtenis deelneemt. Verdelen is eigenlijk niet het juiste woord, want je krijgt net hetzelfde indien je dit op je eentje gedaan zou hebben. Hierdoor vervalt de vijandigheid in de game en maakt deze plaats voor meer begrip en respect.
Guild Wars 2 is natuurlijk niet de eerste MMORPG en dus is het maar de vraag hoe het spel MMO-spelers moet overtuigen. Volgens de ontwikkelaars zijn er heel wat zaken die Guild Wars 2 de moeite waard maken. Ten eerste is er een grote focus op het verhaal en de ontwikkeling van personages. Er ligt tevens een grote nadruk op het verkennen van de unieke wereld. Spelers die graag van de paden afdwalen zullen dan ook beloond worden met heel wat toffe zaken zoals puzzels en geheime gebieden. Het feit dat je als speler direct betrokken wordt in het verhaal moet ook tot een van de pluspunten van het spel behoren. Je begint direct met een epische quest en grote bazen die je moet verslaan.
Tot slot zal de support er voor zorgen dat er na de release veel content zal verschijnen. In welke vorm dat zal zijn, wilde men nog niet kwijt. Je zal sowieso je handen volhebben aan de wereld van Guild Wars 2, want het spelt schaalt je level automatisch aan het gebied waarin je bent. Als je dus als level 60 terugkeert naar een gebied van level 30, zal je level ook naar 30 teruggebracht worden. De skills, uitrusting en wapens blijven wel behouden.
Aangezien we intussen doorhadden dat de ontwikkelaars graag de vragen naar hun hand draaiden, leek het ons geen goed idee om te polsen naar onaangekondigde zaken of hints naar eventuele expansions. Daarom vroeg ondergetekende hen welk ras het moeilijkste was om te creëren. Voor het merendeel van de ontwikkelaars was dat de Sylvari, vermits dit ras er eerst helemaal anders uit zag. Door de Sylvari meermaals te herwerken en diverse unieke ideeën bijeen te sprokkelen, is men toch tot een deftig eindresultaat gekomen. Tevens is dit ras vrij nieuw in het verhaal, waardoor het moeilijker was om de Sylvari te implementeren in de wereld van Guild Wars en in het gehele verhaal. Naast de Sylvari waren de vrouwelijke Charr ook moeilijk om te maken, want deze kwamen we niet tegen in de eerste game.
De PvP in Guild Wars 2 toont zich uitermate geschikt voor eSports. Deze opmerking van een journalist werd ook warm onthaald door de ontwikkelaars, want het is inderdaad de bedoeling dat Guild Wars 2 hopelijk populair zal worden op vlak van eSports. Collega Mutte zal wellicht wat extra werk mogen verwachten eenmaal het spel verschenen is.
Er werden ook wat vragen gesteld over zaken die de ontwikkelaars nog niet wilden bespreken. Zo is het implementeren van iOS en dergelijke eerder een concept geweest en wilde men nog niets kwijt over de daadwerkelijke plannen. Een ander iets zijn de microtransacties in Guild Wars 2. Het systeem wordt momenteel getest, maar er zou zeker nog heel wat aan kunnen veranderen. Op basis van de feedback kunnen er dus zaken geschrapt of toegevoegd worden.
Wij wisten tijdens onze speelsessie ook even een producer aan de tand te voelen over de overdreven particles tijdens gevechten. Dit is iets waar al dikwijls feedback over gegeven is en momenteel bekeken wordt. Op dat vlak moeten we dus nog niet ongerust zijn. Tot slot polsten we ook eens naar een mogelijke implementatie van DirectX11 en andere grafische zaken. Na een volledige ontkenning drongen we wat verder aan en gaf de producer toch toe dat er op dit moment al gekeken wordt naar dergelijke grafische features. Het zou dus kunnen dat er extra grafische snufjes op of vrij vlug na release verschijnen.
Hopelijk heeft niet iedereen de Q&A overgeslagen om eerst te kijken we uit de schatkist van NCSoft konden grabbelen, want je mist dan sowieso heel wat interessante informatie. Hoe dan ook zeggen beelden meer dan woorden en dit is wat jullie op deze pagina kunnen aanschouwen: een Guild Wars 2 tas met een Sylvari muismat, een hoodie, een t-shirt en een lekstok van NCSoft.