Terugblik: 1 jaar Nintendo 3DS
Het is intussen al een jaar geleden dat de Nintendo 3DS voor het eerst het daglicht zag in Europa. Tijd dus om dat eerste levensjaar eens te overlopen. Wat waren de diepte- en hoogtepunten sinds de lancering? Hoe zit het met de (nabije) toekomst van de 3DS? En uiteraard geven ook enkele mensen uit de redactie hun ongezouten mening weer over het toestel en de games zelf.
Tijdens de E3 van 2010 werd de 3DS het eerst getoond aan de pers en het grote publiek. Menig gamer was enorm enthousiast over het 3D-effect en de verbeteringen die het toestel met zich meebracht, zeker aangezien de Vita nog niet onthuld was. Combineer dit met een heleboel grote franchises (Assassin’s Creed, Kingdom Hearts, Mega Man, Metal Gear Solid, Resident Evil, …) die in de maak waren en je krijgt een van de meest geanticipeerde releases ooit.
Naarmate de uiteindelijke lancering in 2011 naderde, begon het enthousiasme echter af te nemen. De prijs van 250 euro was een enorme schok voor velen en uiteindelijk bleek de line-up tijdens de launch enorm pover te zijn. Nintendo zelfs kwam in Europa met slechts drie titels op de proppen, namelijk Nintendogs + Cats, Pilotwings en de distributie van Street Fighter IV. Grote titels zoals Zelda, Mario en Starfox werden op de lange baan geschoven en enkel een uitzondering zoals Dead or Alive: Dimensions kon het wachten enigszins draaglijk maken. Deze tactiek werd toegepast om de derde partijen meer ruimte te geven, maar na de teleurstellende cijfers haakte men een voor een af. Ook de digitale content in de vorm van de eShop liet maanden op zich wachten, iets wat onbegrijpelijk is. Al deze zaken gaven aan dat Nintendo waarschijnlijk iets te licht over de release heen is gegaan om de concurrentie toch maar ruim op tijd voor te zijn. De verkopen zakten de eerste maanden na lancering enorm en er moest iets gedaan worden om het toestel te redden.
De eerste fase van die redding kwam er in de vorm van een forse prijsdaling. De Nintendo 3DS zou vanaf augustus maar liefst 80 euro zakken en voortaan voor 170 euro verkocht worden, hoewel er nog steeds geen officiële adviesprijs op geplakt werd. Dit zorgde er voor dat je het toestel vaak ook voor 150 of 160 euro op de kop kon tikken. Omdat de prijsdaling er zo snel aankwam, heeft men de vroege kopers een compensatie aangeboden in de vorm van 10 NES- en 10 GBA-spellen. De prijsdaling miste zijn effect niet, want de verkopen begonnen opnieuw te stijgen. Met The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D en de eShop die intussen gelanceerd waren, was er nu ook echt een degelijke reden om het toestel aan te schaffen. Nintendo gaf zelfs een paar kleine digitale games gratis aan ons, zodat we meer gebruik zouden maken van de internetfuncties van de 3DS.
Toch wist iedereen dat dit maar een tijdelijk effect was en dat het schrijnend tekort aan topgames dringend opgelost moest worden. Vanaf september kwamen er geleidelijk aan meer en betere titels uit. Ook de derde partijen kwamen steeds meer met een aantal leuke titels aanzetten. De grootste kleppers van het eindejaar waren Super Mario 3D Land en Mario Kart 7. Japan kreeg zelfs een derde hit met Monster Hunter 3G. Met deze games wist Nintendo het tijdens het einde van 2011 enorm goed te doen en de 3DS leek opnieuw een toekomst te hebben. Sterker nog, de verkopen namen zelfs grotere proporties aan dan de Nintendo DS destijds wist neer te zetten. Een nieuwe software update zorgde er ook voor dat er nieuwe functies en software beschikbaar was op het systeem, wat altijd mooi meegenomen is. Desondanks was het wat voorbarig om conclusies te trekken, want traditioneel is het voorjaar vrij rustig en men vreesde dan ook het ergste voor de eerste maanden in 2012.
Opnieuw wist Nintendo ons op dat vlak aangenaam te verrassen. Van januari tot nu zijn er heel wat mooie titels verschenen. Resident Evil: Revelations, Kid Icarus: Uprising, Metal Gear Solid: Snake Eater 3D, Tekken 3D en Mario & Sonic zijn toch aardig mooie aanwinsten gebleken. De release van de Vita lijkt de Nintendo 3DS alvast niet te hinderen, zeker niet in Japan. Daar heeft de 3DS een nog veel betere line-up, want zij hebben intussen heel wat titels meer dan ons gekregen. Voorlopig weet de 3DS daar nog steeds in een 6:1 verhouding te verkopen tegenover de Vita. Met een nieuwe Dragon Quest, Fire Emblem en heel wat bekende RPG’s die de komende tijd daar verschijnen, ziet het er naar uit dat het toestel in zijn thuisland geen grote problemen zal ondervinden.
Maar hoe zit het met het Westen? De komende maanden zien er op het eerste zicht wat rustiger uit. De grotere titels van het tweede kwartaal zullen Rhythm Thief, Mario Tennis, Spirit Camera, Harvest Moon en Rayman: Origins worden. Op zich niet slecht, maar het is afwachten of dit genoeg is om iedereen te kunnen bekoren. De zomervakantie zal wellicht ook rustig worden, al zouden Kingdom Hearts 3D en Monster Hunter 3G dan verschijnen. Traditioneel zal het eindejaar wel weer een heel aantal potentiële toppers met zich meebrengen. Wij verwachten dat Luigi’s Mansion 2, Animal Crossing, Paper Mario en Professor Layton door Nintendo uitgebracht zullen worden in de herfst en winter van dit jaar.
De definitieve plannen en de verdere toekomst zullen sowieso tijdens de komende E3-beurs duidelijker worden. Nintendo zal wellicht in 2013 zijn mascottes zoals Kirby, Metroid, Donkey Kong en Zelda loslaten op de 3DS en dat is voor de serieuzere gamers altijd interessant. Misschien dat we zelfs een volledig nieuwe franchise of een verrassende reboot krijgen. Nieuwe samenwerkingen met derde partijen behoren ook zeker tot de mogelijkheden. Voorlopig wensen we de Nintendo 3DS het allerbeste toe en hopen we dat we in de toekomst nog veel mooie ervaringen zullen voorgeschoteld krijgen.
Vancha
De overstap naar een nieuwe generatie handhelds is misschien wat slabakkend gestart voor Nintendo, met weinig must haves bij de launch en de daaropvolgende maanden en nog eens een prijsdaling om de 3DS boven water te houden. Toch is het na de zomer tot een wonderbaarlijk apparaatje getransformeerd. Waar ik het eerst moest stellen met enkel Street Fighter en Zelda kreeg ik daar tijdens de kerstmaanden nog eens Nintendo-toppers zoals Mario Kart, Mario Land en Star Fox bij en dan heb ik nog niet naar andere titels gekeken als Cave Story en Tales of the Abyss. Veel mensen hebben nu reeds meer dan genoeg redenen om een aanschaf te overwegen en in mijn ogen gaat dit enkel nog toenemen in de toekomst.
2012 zal niet alleen nog meer toppers bieden om aan onze collectie toe te voegen, maar Nintendo is allicht nog tal van dingen van plan om hun digitaal platform meer leven in te blazen. Iedereen die nu een DS wil kopen denkt toch beter twee keer na of hij toch niet wat extra euro's neerlegt voor de 3DS, want nu alle ontwikkelaars overgestapt zijn naar de 3DS zal de vorige Nintendo-handheld traag maar zeker aan populariteit verliezen. Ergens hoop ik dat we tijdens de E3 opnieuw een hele reeks coole games mogen verwachten voor de 3DS en dat ook de Wii U op een of andere manier de extra functies van de 3DS goed zal gebruiken. Je zou denken dat Nintendo het met al die smartphones moeilijker zou krijgen, maar na de valse start van vorig jaar zie ik het leven van de 3DS enkel maar rooskleurig in.
Phazon
Zoals iedereen bleef ik de maanden na de release van de 3DS wat op mijn honger zitten. Enkele uitstekende spellen zoals Dead or Alive: Dimensions en Zelda: Ocarina of Time 3D wisten dit te compenseren, maar uiteindelijk wil je toch wat meer. Pas in september kwamen er wat meer interessante titels en toen ging de bal eindelijk aan het rollen. De grootste uitschieter van het voorbije jaar is Resident Evil: Revelations. Deze game bewees als geen ander dat een volwaardige game-ervaring zeker mogelijk is op een draagbaar toestel. Ook qua digitale content hoeven we de laatste tijd niet te klagen, met heel wat nieuwe games, klassiekers, video's en meer. Uiteindelijk heeft de 3DS op een jaar tijd een heel aantal mooie titels gekregen en ik vermoed dat dit er zelfs meer en betere zijn dan de DS indertijd kreeg. De Nintendo 3DS bewijst, samen met de Vita, dat handheld gaming nog zeker een plaats heeft in de maatschappij die steeds meer op smartphones lijkt te focussen. Laten we hopen dat we de komende jaren nog heel wat meer kwaliteitsvolle software mogen verwelkomen.
SpaGheTTi
Vanaf, en zelfs al voor de release van de 3DS had ik al vertrouwen in de mogelijkheden van de handheld. De povere launch maakte dat ik het in het begin met enkel Super Street Fighter IV 3D moest stellen, maar dit toestel is meer dan games alleen. Het maken van 3D-foto's, het spelen van Augmented Reality-games, Mii's creëren op een handheld, ... Er waren al talloze manieren aanwezig om voor vertier te zorgen, reeds voordat de toppers arriveerden. Inmiddels heb ik al vele uren aan titels als Ocarina of Time 3D, Super Mario 3D Land en Mario Kart 7 versleten, en ik denk dat mijn vingers ook dit jaar de 3DS niet teveel zullen moeten missen.
Jay
De toch wel belabberde lancering van de Nintendo 3DS is hier al meermaals aangehaald. Vooral het gebrek aan echt goede games deed de nieuwste handheld van Nintendo geen goed, al lijkt dat probleem intussen wel van de baan. In thuisland Japan doet het apparaatje het immers erg goed en dus ziet het ernaar uit dat Nintendo van een financiële kater gespaard wordt. Ook hier in het Westen doet de 3DS het intussen niet onaardig en enkele topgames maken een aanschaf zeker de moeite waard. Het is nu dan ook vooral uitkijken naar de toekomst en meer topgames, waarbij ik persoonlijk vooral uitkijk naar een compleet nieuwe Zelda in zakformaat, terwijl ook iets nieuws rond Metroid mooi meegenomen zou zijn.
Tegelijk ben ik ook een beetje bevevreesd om de toekomst. Nintendo heeft in het begin erg vaak de nadruk gelegd op het 3D-aspect van de 3DS, maar intussen blijken niet alle ontwikkelaars hier goed mee overweg te kunnen en veel spelers zetten het effect gewoon uit. Het resultaat is dat veel mensen het verschil niet meer zien tussen 3DS en DS, terwijl er naast het 3D-effect natuurlijk nog genoeg verschillen zijn die de 3DS de moeite maken. De handheld is bijvoorbeeld een stuk krachtiger dan zijn voorganger en dat biedt misschien wel meer creatieve mogelijkheden dan het 3D-effect. Ook qua online functionaliteit is er een aardig verschil tussen de twee.
Door de sterke focus op 3D heeft Nintendo het zichzelf moeilijk gemaakt, al is men intussen wel afgestapt van die 3D-obsessie en tracht men vooral de games zelf te laten spreken. Dat blijft ondanks alles de kracht van Nintendo, namelijk de aanwezigheid van creatief talent dat in staat is om geweldige games af te leveren. Zo hebben we er al enkele mogen ontvangen en het is dus te hopen dat ook de toekomst nog veel moois brengt. Uiteraard is het niet enkel Nintendo zelf dat in staat is pareltjes af te leveren, al geldt voor de 3DS jammer genoeg hetzelfde als voor de DS destijds: veel third party-games van bedenkelijke kwaliteit. Daar valt evenwel weinig aan te doen en bovendien zijn deze "non-games" vaak nog eens erg rendabel ook, dus ze zullen niet snel verdwijnen. Nu ja, zolang die toppers niet achterwege blijven, hoor je mij niet klagen.