Into Indie #3
Nu het Indie Games Festival gepasseerd is, keren we terug naar onze gewoonlijke bezigheden. Zoals jullie al konden volgen op het forum hebben we de koppen eens bijeen gestoken en kwamen we tot de conclusie dat er één ding hard mankeerde in de Into Indie: structuur. Vandaar dat de Into Indie er vanaf nu iets anders uit gaat zien.
Om alles wat overzichtelijker te houden gaan we werken met rubriekjes. In Spotlight zullen we elke week één game in de kijker zetten die we iets uitgebreider bespreken. In de Indie Daily zetten we enkele nieuwtjes op een rij, waarbij we jullie voorzien van onze ongezouten mening. Daarnaast schotelen we jullie nog wat extra's voor, afhankelijk van wat er op ons bord belandt tussen Into Indie's.
Deze week steken we van wal met onze twee vaste rubriekjes en trekken we nog enkele games uit onze Top Hat.
Spotlight: Deep Black Reloaded
De Russische indie developer BiArt is in onze contreien een vrij onbekende speler. Nochtans ontwikkelde het een eigen multiplatform engine, de BiEngine, die in de begindagen van NVidia's PhysX-technologie met U-Wars een serieuze indruk wist te maken. Nu zijn we enkele jaren verder en U-Wars is omgedoopt naar Deep Black Reloaded. Volgens BiArt gaat het om een ingewikkeld sci-fi mysterie in een unieke setting, maar we zouden 4Gamers niet zijn als we dat niet met een korreltje zout zouden nemen. We zetten onze kritische bril op, trokken onze zwemvliezen aan en kropen achter de computer.
Naast de 40 missies die de verhaallijn omvat en die je ongeveer een tiental uur zullen kosten, is er ook een multiplayer luik voorzien. In de reviewversie was dat spijtig genoeg beperkt tot een spelletje over LAN (wat dus weinig mogelijkheid liet om effectief een potje te spelen), maar in de Steamversie is er de optie tot een "quick match" en is dat probleem dus verholpen.
Deep Black Reloaded zag er bij de eerste aankondiging (toen nog U-Wars) veelbelovend uit. Nu zijn we drie jaar later en is het allemaal net niet goed genoeg meer. Deep Black is geen slechte game, maar houdt het op "oke". Het bescheiden prijskaartje van 20 euro kan daar spijtig genoeg niet veel aan veranderen, er zijn genoeg games op de markt die voor minder over de toonbank gaan en heel wat meer leveren. BiArt heeft hier wat steken laten vallen, want Deep Black Reloaded toont wel heel wat potentieel. Hopelijk kan een mogelijke opvolger het één en ander rechtzetten.
Indie Daily
In onze eigen indie nieuwsdienst gaan we even terug op wat er allemaal gezegd en gedaan is in de voorbije twee weken. Tegenover de objectieve verslaggeving die je dagelijks op de 4Gamers terugvindt proberen wij wat extra diepte te bieden en schrikken we er niet voor terug onze ongezouten mening te geven. Laten we maar meteen van start gaan met deze eerste Indie Daily.
"Japanse games zuigen"
Zoals eerder bericht op deze site, is de hardleerse ontwikkelaar Phil Fish, die onlangs met zijn game Fez in de prijzen viel op het IGF, stevig van leer getrokken tegen de Japanse gamesindustrie. Na een screening van de documentaire Indie Game: The Movie, waarin onder andere Fish gevolg wordt tijdens de ontwikkeling van zijn game, vertelde hij een Japanse journalist doodleuk dat “Japanse games zuigen.” Een golf van verontwaardiging overspoelde het internet en een handvol politiek correcte moraalridders ging in de verdediging door te verklaren dat ze de projecten van Fish niet meer zouden steunen. We vermoeden dat hij er niet echt van wakker ligt.
Hoewel zijn uitspraken misschien wat kort door de bocht waren en het niet echt duidelijk is over welke games hij het concreet heeft, moeten we toch toegeven dat het de laatste jaren bergaf gaat met de Japanse gamesindustrie. Square-Enix is amper een schim van wat het ooit geweest is en Capcom probeert zo hard om door te breken in het Westen dat we nauwelijks nog van een Japanse identiteit kunnen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals From Software en Platinum Games, maar als zelfs sterkhouders van oude Japanse gamesindustrie zoals Keiji Inafune en Hironobu Sakaguchi openlijk toegeven dat het niet goed gaat met de sector in hun land, dan kan je Fish zijn woorden – hoewel nodeloos bot geformuleerd – moeilijk kwalijk nemen.
Portal maker op de rooster bij RPS
Meer positivisme in een interview met Kim Swift, ooit de projectleidster voor Portal. Swift verliet Valve om bij Airtight Games aan de slag te gaan. Als dat niet in het Guinness Book of World Records staat onder meest bizarre carrièrezet ooit, eten we onze hoge hoed op.
Na het middelmatige Dark Void is Swift er druk in de weer met het schattige puzzelspel Quantum Conundrum, dat in heel wat opzichten lijkt op de spirituele opvolger van Portal. Het is eveneens geen echte indietitel aangezien het wordt uitgegeven door Square-Enix, maar omdat er een dimensie in zit waar alles pluizig is willen we er toch even aandacht aan schenken (we zijn nu eenmaal verzot op pluizige dingen). Daarnaast betreft het een kleinschalig project dat met een klein budget wordt gemaakt, zodat het niet helemaal uit de toon valt.
In een interview met Rock Paper Shotgun juicht Swift de indie-aanpak toe. Ze onthult er eveneens dat ze houdt van het werken met een klein budget. “Mocht iemand naar mij komen en zeggen dat ik alle resources van de wereld krijg om het spel te maken dat ik absoluut wil maken, ik zou niet weten waar te beginnen. Ik hou absoluut niet van het principe the sky is the limit. Geef mij maar wat beperkte middelen en een kleine zandbak en ik flans wel iets in elkaar. Dat is wat ik graag doe!” Less is more, beste uitgevers, less is more.
Gratis weekend Dungeon Defenders op Steam
Tot slot nog een laattijdige public service announcement: Dungeon Defenders, een van de betere titels van vorig jaar, is dit weekend gratis te spelen op Steam. Snel, probeer er nog enkele uren van te genieten en als het je ding is, waarom schenk je de ontwikkelaars dan niet wat centjes in ruil voor een digitale kopie? Je krijgt er tot maandagochten tien uur zelfs nog 50% korting boven op. Indies kunnen alleen indie blijven als mensen hun games blijven kopen.
Top Hat: Foreign Legion & Vessel
In de Top Hat rubriek trekken we enkel kleinere indie games uit onze hoge hoed. Ongeacht of het om retail, browser of concept gaat, alles wat interessant lijkt, komt aan bod. Deze keer gaan we op bezoek bij een game-ontwikkelaar van eigen bodem en spelen we met vloeistoffen in Vessel.
Vessel
Sinds het gigantische succes van Braid leggen we in indietown de straatstenen met allerhande puzzelplatformers. Het is voor dit genre games erg moeilijk om eruit te springen en dus beroepen heel wat ontwikkelaars zich op een aparte grafische stijl. Eerder gebruikte het Deense Playdead dit recept om van Limbo een van de meest fel gesmaakte indie-titels van de laatste jaren te maken. Waar Limbo tegelijkertijd een wonderlijke game was, moet deze Vessel het echter voornamelijk van zijn looks hebben.
Net als de meeste puzzelplatformers draait Vessel rond een centraal idee, met name de manipulatie van vloeistoffen, waarmee op geregelde tijdstippen iets nieuws wordt gedaan. Je vult de schoenen van de geniale uitvinder Arkwright. Deze knaap heeft Fluros, een soort robot, uitgevonden die vloeistoffen op allerlei manieren kunnen beïnvloeden. Op een dag zijn ze het beu om als werktuig gebruikt te worden en besluiten ze in opstand te komen. De eerste missies in Vessel is dan ook om opnieuw toegang te krijgen tot je werkruimte, waaruit de Fluros je hebben buitengesloten.
Zoals eerder gezegd bevat Vessel genoeg interessante ideeën om de hele rit te blijven boeien. Bij de eerste puzzels moet je slechts water manipuleren zodat bruggen naar beneden komen of turbines beginnen draaien, maar al snel wordt het een stuk ingewikkelder. Arkwright krijgt namelijk te maken met zowel verschillende soorten Fluros als verschillende soorten vloeistoffen. Water vormt de basis, maar er is ook lava, groene, rode en blauwe flubber. Net als in de PixelJunk games hebben de verschillende materies invloed op elkaar. Zo zullen rode en blauwe blubber bij contact exploderen en wordt water stoom wanneer het in contact komt met lava.
Door met deze vloeistoffen te spelen kom je doorgaans vrij snel tot de gevraagde oplossing, alleen is de uitvoering ervan soms een stuk moeilijker dan het bedenken, voornamelijk omdat de physics soms een eigen willetje hebben en niet steeds gehoorzamen aan de wetten van de, wel, fysica. Hierdoor kan Vessel vooral in de laatste levels, wanneer de oplossing uit verschillende minutieuze stappen bestaat, erg frustrerend worden. Gelukkig zorgen de rustgevende muziek en zachte aquarelachtige achtergronden ervoor dat je te allen tijde zen blijft en geen sinistere moordneigingen jegens de ontwikkelaar begint te koesteren. Bovendien reageert de muziek op de gebeurtenissen in het spel, zodat het oplossen van een puzzel vaak gepaard gaat met een vrolijk melodietje.
De door de stijl bekoelde frustratie daargelaten is Vessel best te pruimen, al kunnen we ons niet van de gedachte ontdoen dat het spel meer potentieel had, waardoor we toch licht teleurgesteld zijn. Vessel zal je het water misschien niet in de mond doen lopen, maar het levert wel uitstekende 'value for money'. Het spel biedt zo’n tien uur gameplay en de uitdagingen zijn gevarieerd genoeg om je tijdens die periode geboeid te houden.
Foreign Legion: Buckets of Blood
In 2009 bracht Sakari Indie, een indie dev van eigen bodem, Foreign Legion: Buckets of Blood op de markt. De cartoony third person shooter bevatte toen slechts één level maar werd op lovende kritieken onthaald. Zo wijdde RPS (Rock Paper Shotgun, een populaire indie blog, nvdr) er een post aan en volgde dat zelfs op met een dev diary.