Circle Pad Pro
Samen met de release van Resident Evil: Revelations werd de Circle Pad Pro ook uitgebracht in onze contreien. In Japan heeft men al een tijdje geleden kunnen kennismaken met deze accessoire, maar in Europa is Resident Evil de eerste titel die de Circle Pad Pro ondersteunt. Het hebbeding kon de vorige maanden op heel wat ophef, woede en teleurstelling rekenen. Daarom zullen we proberen om zowel de positieve en de minder positieve kenmerken van de Circle Pad Pro te bespreken.
Laten we beginnen bij het begin. Velen hebben het nieuws over de Circle Pad Pro misschien gemist en vragen zich af wat het is en waar het voor dient? Welnu, de Circle Pad Pro is een soort van huls waar je 3DS in past en die extra knoppen en een analoge stick met zich mee brengt. Aangezien beelden meer zeggen dan woorden, zal je in dit artikel wat foto’s terugvinden zodat je een goed beeld hebt over het geheel. Kort samengevat biedt het dus meer besturingsmogelijkheden, met als keerzijde minder draagbaarheid en mindere looks.
De bedoeling van het accessoire ligt nogal voor de hand. Dankzij de twee extra schouderknoppen (Zl en Zr) en de extra analoge stick lijkt het geheel meer op een controller van een console. Hierdoor wordt het onder meer mogelijk om tegelijkertijd de camera te bedienen en je voort te bewegen. De ruimere Zl en Zr zorgen er tevens voor dat de schouderknoppen veel aangenamer aanvoelen. Vooral shooters en games met een manuele camera zullen hier zeker voordeel uit kunnen halen.
In de foto’s valt meteen op dat de Circle Pad Pro er vrij groot en vreemd uit ziet. Esthetisch gezien doet het accessoire je 3DS er enorm lelijk uit zien. Het totaalpakket ziet er zeer log en zwaar uit en is allesbehalve mooi in verhouding. Het valt ook meteen op dat het scherm zich nu meer aan de linkerzijde van de ‘controller’ bevindt. Dit lijkt op het eerste zicht enorm onhandig, maar valt na een paar minuten niet meer op. Ook blijkt het gewicht nog goed mee te vallen, al voelt het natuurlijk allemaal iets zwaarder en breder aan. Desondanks vinden we het geheel zeer goed aanvoelen. Het lijkt echt op een controller en zo voelt het ook aan, wat voor sommigen zelfs aangenamer zal zijn. Ondanks de mindere looks, heeft Nintendo er ergonomisch gezien toch iets ‘mooi’ van gemaakt.
De analoge stick van de Circle Pad Pro ziet er in eerste instantie hetzelfde uit als deze op de 3DS zelf, maar voelt toch wat anders aan. Dit vinden wij een vreemde keuze, want we kunnen ons voorstellen dat sommigen zich storen aan de ongelijke calibratie van de twee sticks. In Resident Evil: Revelations kan je dit zelf calibreren, maar het is nog maar de vraag of dit ook in alle toekomstige games zal zijn. Dit gezegd zijnde hebben we de standaardinstellingen gewoon intact gelaten en zal je na een tijdje de gevoelligheid wel gewoon geraken. Een kleine tip die we jullie nog kunnen meegeven is om de tweede stick te bedienen met je duim er plat op (horizontaal). Velen zullen namelijk de neiging hebben om de duim vrij verticaal op de stick te plaatsen waardoor de duim vrij snel verkrampt.
Terwijl er aan de rechterkant twee schouderknoppen (R en Zr) te vinden zijn, bevat de linkerzijde er maar eentje (Zl). Dit komt omdat de gewone L-schouderknop van de 3DS zelf gebruikt wordt. Op het eerste zich een beetje een vreemde keuze, die wat ongelijkheid brengt tussen de L- en R-knop, maar wel een noodzakelijke. Op deze manier kan je het volume nog regelen, want anders zou dit niet meer mogelijk geweest zijn. De hoofdtelefoonaansluiting is ook nog steeds bereikbaar. Wanneer je echter WiFi wilt aanschakelen, een SD-kaart vervangen of gewoonweg een nieuwe game wilt inbrengen, zal je de 3DS echter uit de Circle Pad Pro moeten halen.
Tot slot zijn er nog enkele zaken die we volledigheidshalve willen vermelden. Vermits de Circle Pad Pro geen fysieke aansluitingen (signaaloverdacht gebeurt via de IR-poort) heeft met de 3DS zou menig gamer denken dat de handheld vrij los zit. Dit is, dankzij een soort van stevige kussentjes, gelukkig niet het geval. De 3DS zit namelijk zeer stevig vast, maar er is niet enorm veel kracht nodig om het manueel los te schuiven. Aangezien er geen fysieke aansluitingen zijn, moet het accessoire ergens energie van krijgen. In de verpakking vind je dan ook een enkele AAA-batterij terug die je onder het vastgeschroefde deksel kan plaatsen. De keuze om voor een schroef te kiezen mag misschien wel vreemd lijken, maar de levensduur zou rond de 400 uren liggen. Op zich is het dus niet zo een groot probleem dat je pas na lange tijd eens de schroevendraaier tevoorschijn moet halen. Net zoals bij de Wii kom je in de verpakking ook een polsbandje tegen waarmee je de Circle Pad Pro via het bandje veilig rond je arm kan bevestigen.
Een lijstje met toekomstige games die de Circle Pad Pro zullen ondersteunen kan nooit kwaad en hier zouden we dan ook graag deze bespreking mee willen afronden. Resident Evil: Revelations mocht eind januari de spits afbijten, maar weldra zullen Metal Gear Solid: Snake Eater 3D en Kid Icarus: Uprising ook gebruik maken van de Circle Pad Pro. Laatstgenoemde game gebruikt het accessoire alleen maar om ondersteuning voor linkshandigen te bieden. Er zullen ongetwijfeld nog meer titels verschijnen die gebruik zullen maken van de Circle Pad Pro. We houden jullie naar goede gewoonte via het nieuws op de hoogte van nieuwe titels die compatibiliteit bieden voor de Circle Pad Pro.
Over het algemeen laat de Circle Pad Pro een zeer positieve indruk na, maar we beseffen ook dat sommigen het accessoire maar niets zullen vinden. Zijn looks niet belangrijk en wil je een betere besturing en ergonomie, overweeg dan zeker om er nu of in de nabije toekomst er eentje aan te schaffen. Het moment van aanschaf zal sowieso afhangen van de games die je persoonlijk interessant genoeg vindt. Kan je echt niet leven met het uitzicht of de mindere draagbaarheid, dan zal je wellicht moeten wachten op een eventuele revisie van de Nintendo 3DS. Deze zal, gezien het grote succes van de 3DS de afgelopen maanden, toch nog even op zich laten wachten.