Details Nintendo Investor Meeting
Rond 2-3 uur deze nacht (onze tijd) was Nintendo druk bezig met een meeting voor hun investeerders. Er zijn verscheidene dingen aangekondigd en meegedeeld en we hebben dan ook besloten om de grootste en belangrijkste zaken in één nieuwspostje te zetten. De toekomst van Nintendo ziet er alvast heel interessant uit.
Near Field Communication
Near Field Communication klinkt misschien niet iedereen bekend in de oren, maar het is een fenomeen dat onder andere gebruikt wordt bij smartphones of zelfs de PlayStation Vita. Iwata vertelde tijdens de meeting dat ook de Wii U deze feature zal meekrijgen. Wat betekent dit precies voor gebruikers van de Wii U? Iwata geeft zelf het antwoord.
"De Wii U staat ondertussen al bekend om zijn controller met scherm, en we hebben dan ook besloten om een NFC-functie te installeren. Zoals velen van jullie weten is NFC een afkorting voor Near Field Communication wat simpelweg betekent dat je een radiocommunicatie kan opstarten op een kleine afstand. De NFC die ik bedoel is de standaard die compatibel is met FeliCa en MIFARE en waarvan ook verwacht wordt dat het globaal zal worden gebruikt in de nabije toekomst."
Veel technisch gebrabbel, maar het komt neer op het volgende, zei Iwata:
"Door het installeren van deze functionaliteit wordt het mogelijk om kaarten en figurines te creëren die elektronisch kunnen worden ingelezen via de NFC waardoor men de mogelijkheden van spelwerelden kan uitbreiden. Hierdoor kunnen we verscheidene mogelijkheden uitproberen en een daarvan zijn micropayments".
Vooral dat laatste is niet zo geheel vreemd als we kijken naar het recent uitgegeven Skylanders: Spyro's Adventure. Een game die op zich niet echt een superverkoop had maar dankzij de afzonderlijke figurines wist het toch een goeie omzet op te brengen. Is ook Nintendo dit van plan?
3DS is snelst verkopende console ooit van Nintendo
Satoru Iwata had verder ook goed nieuws over de Nintendo 3DS. Deze heeft namelijk alle records verbroken en is vanaf nu Nintendo's snelst verkopende console. Iwata toonde hiervoor de resultaten van de Japanse verkoop en deze lagen eerst vrij laag, tot hij overging naar het einde van het jaar. Hier zag men een forse stijging waardoor de handheld niet alleen de DS wist te verslaan maar ook nog eens de Game Boy Advance. Hetzelfde verhaaltje deed zich voor tijdens de bekendmaking van de verkoop in de VS en Europa. Diezelfde stijging op het einde van het jaar komt vooral door de release van Super Mario 3D Land en Mario Kart 7, wist Iwata te vertellen.
"Tijdens onze vorige meeting waren de verkoopscijfers nog niet zo hoog, maar sinds november stegen onze cijfers overal in de wereld dankzij de release van enkele sterke titels. Zelfs na het nieuwe jaar wist de 3DS zijn vaart te behouden waardoor het twee weken geleden het record verbrak van de snelste verkoop. In december nam de 3DS zelfs de plaats in van meest verkochte hardware in Europa."
Nintendo wint interesse third-party: 200 3DS-titels
Deze ommekeer voor de handheld zorgde voor een leuke verrassing, voegde Iwata toe. Zo zou er opnieuw veel interesse zijn van third-party ontwikkelaars. Iwata kon geen verdere details meedelen, maar hij zei wel dat Nintendo een "sterke line-up voor het platform verwacht." Iwata vertelde ook nog dat we in de toekomst nieuws mogen verwachten over "hun nieuwe allianties/partnerships". Of dit nieuwe projecten betekent voor de Wii U is niet bekend. "Ik kan wel zeggen dat er meer en meer belangrijke titels zullen verschijnen op de 3DS, zelfs in de VS en Europa waar de home-consoles de markt leiden."
Daarna toonde Iwata een afbeelding van enkele grote titels die we nog mogen verwachten in het huidige fiscale jaar, dat trouwens eindigt in maart. Deze titels waren Kid Icarus: Uprising, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, Tekken 3D Prime Edition, Theatrhythm: Final Fantasy, Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games, Metal Gear Solid 3D: Snake Eater, Love Plus, Hatsune Miku en nog enkele Harvest Moon-games.
Het volgende fiscale jaar, dat begint in April 2012, zou dan weer titels brengen als Heroes of Ruin, Bravely Default: Flying Fairy, Fire Emblem, Luigi's Mansion 2, Paper Mario, Mario Tennis, Girls Mode, Friend Collection, Guild01, Rune Factory 4 en Dragon Quest Monsters.
Antwoord op PSN en Xbox Live: Nintendo Network
Inderdaad. Nintendo Network is meer dan enkel een nieuwe naam voor hun Wi-Fi Connection. Het is Nintendo's antwoord op PSN en Xbox Live en zal zowel de 3DS als Wii U ondersteunen. Ook DLC en een nieuw accountsysteem zijn van de partij.
"In tegenstelling tot de Nintendo Wi-Fi Connection, dat de focus legde op specifieke functionaliteit, zijn we nu van plan om een platform op te richten dat verscheidene services beschikbaar zal maken voor onze gebruikers. Dit zal allemaal via het Nintendo Network verlopen zodat wij als bedrijf bepaalde dingen kunnen bieden aan de consument."
Er werd met geen woord gerept over welke titels ondersteuning zouden krijgen van het Nintendo Network maar Iwata zei wel dat het bedrijf er alles zal aan doen om zowel first-party als third-party software compatibel te maken met het Nintendo Network. Beginnen doet men met Mario Kart 7's Communities feature waardoor spelers groepjes kunnen aanmaken die vergrendeld zijn door een access code. Verder had men het ook over competities, communicatie tussen gebruikers (voice chat of text) en zelfs digitale content. Dat laatste is het begin van DLC voor Nintendo en de eerste titel die dit zal gebruiken is de Japanse 3DS-game Tobidasu Pricla Kiradeco Revolution, opgevolgd door Theatrhythm Final Fantasy. Nintendo blijft wel nog steeds erg sceptisch over DLC en Iwata maakte het dan ook duidelijk dat hun standpunt onveranderd blijft.
"Nintendo gelooft dat als hun software wordt aangekocht door een consument, deze vooraf al weet dat ze de software volledig kunnen spelen zonder enige addertjes onder het gras. We geloven dat onze fans zich veiliger voelen als we enkel add-on content maken die aanvoelt als een bijkomde structuur en waar fans van de game zich nog langer mee kunnen bezighouden, zonder enige verplichting."
Verder denkt men ook aan de distributie van games via het digitale kanaal.
"Dit concept was al ingebouwd in het design van de Nintendo 3DS en de infrastructuur is ook al aanwezig. We zullen diezelfde infrastructuur gebruiken voor de Wii U. We hebben wel nog niet besloten wanneer we daar aan zullen beginnen. De beslissing moet gemaakt worden met overwegende factoren zoals de relatie met de retailers, maar ook de beste manier voor de consument. Ook is de geheugencapaciteit een belangrijk punt. Toch blijft het een optie voor de toekomst die steeds belangrijker zal worden."
Tenslotte besprak men nog het probleem van digitale distributie voor families die hun hardware delen, maar ook hier heeft Nintendo een antwoord op.
"Voor de Wii U zijn we van plan om een persoonlijk accountsysteem te maken dat compatibel is met het Nintendo Network. Hierdoor zal het delen van hardware tussen verschillende familieleden een stuk verbeterd worden." Deze accounts zullen trouwens niet aan de hardware gebonden zijn en men kan meerdere accounts aanmaken op een console.