Dragon Quest Monsters: Joker 2
Dragon Quest Monsters: Joker 2 ligt sinds een tijdje in de winkel, maar als de gemiddelde gamer het spel ziet liggen zal hij of zij wellicht denken aan een traditionele Japanse RPG waarin jij als gewone jongen zomaar eventjes de wereld moet redden, met honderden gevechten op je pad. Toch is het niet helemaal zo, wat als we je nu zeggen dat deze game veel meer met games als Pokémon te maken heeft, waarin je zelf voor je team aan monsters moet zorgen en waarin je zelfs de kleinste slijmpjes na lang spelen kan omvormen tot grootse demonen of vuurspuwende draken? We hebben je aandacht? Lees dan maar vlug verder.
Pokémon, maar dan anders
De Dragon Quest Monsters-reeks van Square Enix staat los van de normale Dragon Quest-games, in die zin dat je niet zelf je handen vuil maakt, maar honderden soorten monsters inlijft die voor jou zullen vechten tot de dood. Waar je in Pokémon nog je tegenstander moest verzwakken vooraleer je hem kon vangen en gebruiken, moet je in Monsters Joker enkle de vijand overhalen om zich bij jou aan te sluiten. Je team toont met behulp van een 'Scout'-functie hoe sterk ze wel niet zijn en als de vijand onder de indruk is ben je weer een lid rijker.
Deze manier van aanwerven brengt wel enkele ergernissen met zich mee. Zo kan het zijn dat een monster niet onder de indruk is van de huidige kracht van je team of dat hij net boos wordt als je hem probeert over te halen bij je te komen. Als zoiets gebeurt en het is net een sterk of zeldzaam monster, dan is het des te erger dat je genoodzaakt bent om te vluchten of hem moet afmaken. Waar je in Pokémon nog je tegenstander kan verzwakken en zoveel pokéballs kunt smijten als je wilt, kan het hier na één beurtt al gedaan zijn met je kansen op slagen, wat in zekere zin wel deprimerend kan zijn.
Andersom kan natuurlijk ook, als je een sterk monster met één van je zwakke monsters wilt overhalen je team te joinen, kan je ook puur geluk hebben dat hij zomaar ja zegt. Een anderee, betere manier om sterkere monsters te verkrijgen is met behulp van synthesis. Je kan vanaf level 10 je monsters laten fuseren tot een nieuw monster. Dit beest zal dan iets sterker kunnen worden en een combinatie van de aanvallen behouden. Let wel dat deze dan terug op level 1 begint, dus veel tijd spenderen om iets krachtigs te bekomen is wel de boodschap.
Typisch verhaaltje
Het vechten en fuseren van monsters is duidelijk de hoofbrok van deze game, want naar goede gewoonte in de Dragon Quest-games is het verhaal vrij simplistisch gehouden. Als jonge knaap is het je droom om 'Scout Champion' te worden, maar aangezien je geen geld hebt besluit je aan boord te sluipen van een vliegend schip dat richting het kampioenschap. gaat Alles loopt echter niet van een leien dakje, want niet alleen word je ontdekt, je schip stort ook nog eens neer op een verlaten eiland. En zo verandert je queeste van binnensluipen in een kampioenschap tot een heuse reddingsactie om de passagiers in veiligheid te brengen.
Dat dit eiland verlaten is zul je wel gauw doorhebben, want je zult er geen tal van dorpjes terugvinden om extra uitrustingen voor je team of drankjes om gezond te worden. In plaats daarvan zal je soms items op de grond vinden of van monsters krijgen die je verslaat. Dat er geen andere bewoners zijn is wel niet altijd leuk, want omgevingen kunnen soms nogal leeg aanvoelen. Gelukkig heeft de game wel het voordeel dat alles celshaded gemaakt is, daardoor is er een vrij gevarïeerd kleurenpalet aanwezig in de omgevingen, van grotten tot wouden of de kust. De DS perst er alles uit wat de handheld op zijn oude dag nog kan.
Niet alleen de omgevingen zijn goed vormgegeven, maar ook de animaties van de vijanden zijn puik in orde. Ieder monster ziet er interessant uit en de combat is net dat ietsje meer dynamisch dan die andere populaire reeks met pocket monsters. Het geluid is wel zoals vanouds, met veel melodiën die rechtstreeks uit voorgaande delen komen. Niet veel nieuws onder de zon dus, maar dat is ook niet zo slecht te noemen.
Gotta catch'em all?
Een game waarin je monsters kan bijkrijgen en bevechten zou niet compleet zijn zonder enkele multiplayeraspecten. Mocht je vriend een lekker team met zeldzame monsters hebben, kun je die makkelijk “taggen” via jouw eigen game. Dankzij deze optie in de game krijg je zelf de kans om kopieën van je vriend zijn monsters voor jezelf te vangen. Ook als je oudere games als Dragon Quest IX of Dragon Quest VI voor DS hebt kun je deze met Monsters: Joker 2 verbinden om nog enkele exclusieve monsters te verkrijgen, kwestie van het “Gotta catch’em all”-gevoel in ere te houden.
Naast het ruilen kun je natuurlijk ook vechten tegen je vrienden. Dat kan lokaal of via internet. Via leaderboards zie je dan welke spelers er het sterkste team hebben en uit welke combinatie hun groep bestaat. Wees wel bereid om er veel voor over te hebben om tot deze top te kunnen behoren, want sommige fans hebben al honderden uren gezocht en gevochten om hun team tot in de puntjes af te werken. Je bent bij deze gewaarschuwd.
- Cel shaded beelden
- Even verslavend als Pokémon
- Intuïtief systeem voor fusions
- Geen nieuwe muziek
- Het "vangen" van monsters werkt op geluk