Shadowgun (iPhone, iPad)
Shadowgun
Door Steez
Ook bij mobile games zitten er titels tussen die het onderste uit de kan proberen te halen op grafisch vlak. Toppers zoals Dead Space en Infinity Blade lieten iPods en iPads wereldwijd al zweten en vonden massaal een liefdevol thuis bij mensen voor wie het wat meer dan een puzzel game mocht zijn. Madfinger Games wil zich bij datzelfde publiek in de kijker werken en tracht dit met hun 3rd person shooter Shadowgun te verwezenlijken. We snappen dat het oog ook wat wil, maar uiterlijk vertoon alleen is geen garantie op een voldoende bij 4Gamers. Wij kijken – uiteraard – ook naar wat het innerlijk te bieden heeft.
Huurling John heeft tot doel gekregen om de basis van geflipte geleerde Dr. Edgar Simon te infiltreren en hem ervan te weerhouden de wereld op te blazen. Inderdaad, het leeuwendeel van het budget is alvast niet naar de scenarioschrijvers gegaan. Dit mag de pret niet drukken, want bijgestaan door artificiële intelligentie S.A.R.A. knalt John er op los dat het een lieve lust is. De actie wordt afgewisseld door flink wat cutscenes en alle dialogen zijn ingesproken aan een meer dan acceptabel niveau. Enkel S.A.R.A. weet soms van geen ophouden. Als dat maar geen voorbode is van wat we van die andere AI, Siri, kunnen verwachten. Gelukkig kan je haar, net zoals de irritante achtergrondmuziek, stiller zetten. De vele geluidseffecten op hun beurt passen dan wel weer uitstekend en benadrukken, voor zover nog nodig, dat we hier met zeer hoge productiewaarden te maken hebben.
We moeten er geen doekjes omwinden, Shadowgun ziet er schitterend uit, zeker op het retina scherm van de iPhone4 of met de extra paardenkracht van de iPad2 (of iPhone4S). Ben je in het bezit van één van die laatste dan kan je dankzij de A5 chip genieten van nog mooiere textures, licht – en particle effecten. Je zou bijna gaan denken dat we hier met een consoletitel te doen hebben. Alle 3D modellen en de wereld zelf zijn haarscherp getekend en zelfs op het kleine scherm zie je zonder problemen in de verte het hoofd van een vijand van achter een muurtje loeren. Vele verschillende soorten lichtbronnen en reflecties zorgen voor een sfeervolle belichting van het complex waardoor je je beweegt. Explosies, geweerschoten en rondvliegende kogels zijn niet zomaar een effectje maar van zulk een niveau dat ze echt bijdragen tot de belevenis van deze shooter. Natuurlijk komt al die pracht en praal niet zonder keerzijde. Alhoewel alles er fantastisch goed uitziet, zit er niet veel variatie in de vijanden en objecten op je weg en is er een limiet aan het aantal tegenstanders die tegelijk op je af kunnen komen. De makers doen hun best om dit te camoufleren door af en toe een boss battle te introduceren of het gangenstelsel sporadisch af te wisselen met een grotere ruimte of een wijds uitzicht.
Leuk en aardig allemaal, maar van een mooi bord alleen kan je niet eten. Gelukkig hangt er ook nog vlees aan het bot. Want naast één van de mooiste, speelt Shadowgun ook nog eens als één van de beste in z’n soort. Bewegen doe je middels een virtuele joystick die niet vast gepositioneerd staat maar zich dynamisch onder je linkerduim vastzet, waar je die ook neerplant. De knop om te schieten staat wel geplaatst, een klein beetje hoger dan waar je hem zou verwachten. Dit om toe te laten met je rechterduim vrijelijk rond te navigeren, met of zonder vuren. Zonder meer een goed gevonden en (voor een touch device) uitstekend werkende control scheme. Verder is er nog een knop om te herladen, meer heb je niet nodig. Als je de keuze hebt speel je dit spel best op een iPad, daar je met beide duimen op het scherm jezelf het zicht makkelijk belemmert op kleinere formaten zoals de iPhone of iPod touch. De bediening zit dus snor en dat is bij een game als deze geen overbodige luxe.
Naast nauwkeurig mikken wil je ook nog een beetje vlot dekking kunnen nemen en zelfs dat werkt bij Shadowgun best goed. Een coversysteem zien we ook niet vaak bij een mobile shooter en het is een stuk eenvoudiger dan bij bijvoorbeeld Gears Of War, maar je kan vlot achter een muurtje wegduiken en vandaar uit cyborgs te grazen nemen. Als ze je dekking niet aan flarden schieten te minste. Over schieten gesproken, heb je ook een handvol verschillende wapens waaruit je de keuze hebt en kan leren welke het effectiefst is afhankelijk van de situatie. Rest ons nog het grootste minpunt van de game aan te halen en dat is de lengte van de game die een beetje kort aanvoelt. Op een drietal uurtjes ben je er wel doorheen. Positief is wel weer dat naast de gebruikelijke Game Center achievements, er extra bonus informatie weggestopt zit die je kan vinden en dan via het hoofdmenu bekijken. Ook is er nog een extra moeilijkheidsgraad en zijn er twee verschillende eindes mogelijk. Je kan dus op z’n minst nog een tweede keer Dr. Simon achterna zitten. Madfinger Games heeft al gezegd nog lang niet klaar te zijn en regelmatig met updates te zullen komen. Er wordt onder andere hard gewerkt aan een multiplayer modus, iets waar wij zeker en vast hard naar zitten uit te kijken.
Link naar Shadowgun in de App Store (3,99 €)
- Hoge productiewaarde
- Besturing
- Keiharde actie
- Wachten op multiplayer
- Weinig variatie in vijanden