Crysis (XBLA)
Precies vier jaar na de release van een van de grootste mijlpalen in de recente geschiedenis van pc-games, komt Crysis eindelijk overgewaaid naar console en kunnen Xbox 360- en PS3-eigenaars het spel sinds kort als download binnenhalen. 4Gamers onderzocht voor jullie of deze pc-topper nog steeds zijn mannetje kan staan tussen de vele andere shooters die we de laatste tijd door onze maag gespiest krijgen.
Toen de originele Crysis destijds verscheen voor de pc was het spel het paradepaardje van Cryteks CryEngine 2 (de eerste engine werd gebruikt voor Far Cry) en zette het meteen een nieuwe technische standaard voor alle games die zouden volgen. Vooral de verbluffende grafische capaciteiten van de engine konden op ongelooflijk veel lof rekenen en in geen tijd gebruikten pc-gamers de game als benchmark voor hun hardware. Dit is misschien wel de reden waarom vandaag de dag soms wat minachtend wordt gedaan over Crysis en het spel vaak wordt aanzien als niet meer dan een veredelde tech-demo. Dat Crysis echter veel meer is dan het pronken met mooie graphics, is iets wat nog eens bevestigd wordt bij de consoleversie.
Beter dan het origineel?
Voor de gamers die de originele Crysis niet gespeeld hebben, nog eens een korte samenvatting van het verhaal en de setting: in het jaar 2019 ontdekken Amerikaanse onderzoekers in een berg op een van de fictieve Filipijnse Lingshin-eilanden een prehistorische structuur die toch zeer geavanceerd blijkt te zijn. De enige mogelijke conclusie is de dat de structuur buitenaards is. Het Noord-Koreaanse leger krijgt de ontdekking ook in de smiezen en sluit het eiland hermetisch af. De Amerikaanse regering stuurt er vervolgens een team van US Special Forces op uit om de onderzoekers te localiseren en uiteindelijk te evacueren. Deze eenheden zijn elk uitgerust met een high-tech Nanosuit dat dankzij allerlei technische snufjes van een gewone soldaat een soort supersoldaat maakt. Als speler kruip je in de huid van Jack Dunne, codenaam Nomad, een van de leden van deze US Special Forces, en moet je het gaan opnemen tegen een heleboel aardse en buitenaardse vijanden.
Degenen die wat sceptisch tegenover de consoleversie van Crysis staan, geen paniek: Crytek heeft veel meer gedaan dan alleen maar de game geport. Om te beginnen is het hele spel overgezet van CryEngine 2 naar CryEngine 3, wat alleen maar voordelen heeft teweeggebracht voor het algemene grafische niveau, vooral als je weet dat de laatste versie van de engine ook is gebruikt voor Crysis 2. Hoewel de graphics misschien nog steeds niet kunnen tippen aan die van de pc-versie op de hoogste settings, ziet Crysis er op de consoles verdomd goed uit, al zeker voor een game die vier jaar oud is.
De jungle ziet er prachtig uit, het vergezicht is adembenemend en de graad van detail ligt zeer hoog. Hier en daar zijn er zelfs bepaalde zaken die iets beter uit de verf komen dan bij de pc-versie, zoals de watereffecten en de belichting. Echte muggenzifters zullen misschien met tal van technische termen argumenteren dat de consoleversie grafisch inferieur is, maar er bestaan ook nog heel veel gamers die de pc-versie niet hebben gespeeld of zelfs nooit hebben kunnen aanschouwen, en deze mensen zullen vast en zeker akkoord gaan met de stelling dat de consoleversie er ook gewoonweg fantastisch uitziet.
Tweelingbroer
Ook op het gebied van de besturing zijn de nodige aanpassingen doorgevoerd naar de consolegamers toe, in die zin dat de controls zijn afgestemd op deze van Crysis 2. Gamers die dus een tijdje geleden Crysis 2 hebben opgepikt, zullen met een zeer vertrouwd gevoel met Crysis aan de slag kunnen. Verder zijn er op gameplaygebied ook nog enkele kleine fijnstellingen doorgevoerd, weeral naar analogie met Crysis 2. De vier functies van de Nanosuit (Speed, Strength, Armor en Cloak) kunnen nu, in tegenstelling tot de pc-versie destijds, gecombineerd worden waardoor je als speler meer flexibliteit krijgt in het gebruik van je superpak. Het moet wel gezegd worden dat dit principe bij momenten zodanig kan worden gebruikt (of misbruikt) dat je wat te makkelijk de overhand kunt halen bij bepaalde confrontaties.
Gelukkig verbruiken de Nanosuitmodes genoeg energie om je toch kwetsbaar te maken en onbeschermd zul je niet tegen al te veel kogels moeten oplopen om vroegtijdig het loodje te leggen. Voor de rest berust Crysis nog steeds grotendeels op de aantrekkingskracht van het open-ended design, waarbij je steeds zelf kiest hoe je de situaties waarmee je geconfronteerd wordt, aanpakt. Haal je het grof geschut boven en overdonder je als een pletwals je vijanden? Of ga je voor de subtielere, tactische aanpak en sluip je ongemerkt achter de vijandelijke linies? Kies zelf maar hoe je het doet, want eender welke manier om je doel te bereiken is toegelaten.
Je ziet, Crysis voor de consoles is zeker niet het minderwaardige kleine broertje geworden van de pc-versie, maar eerder een twee-eiige tweelingbroer: op heel veel vlakken gelijk, maar de een overtreft de andere op bepaalde fronten en vice versa. Men kan dus gerust zeggen dat deze game een van de beste ports ooit is (als dit nog een port te noemen is) die over de twee grootste gameplatformen is uitgevoerd. Dit gezegd zijnde, zijn er toch enkel minpuntjes die de consoleversie ervan weerhouden om tot de absolute top te behoren. Zo is het grootste gebrek het feit dat je nooit zelf kunt saven. Als je dan nog weet dat de checkpoints nogal dun gezaaid zijn, zul je meer dan eens veel te ver teruggekatapulteerd worden wanneer je wordt neergeknald.
Ook de AI laat regelmatig wat steekjes vallen, met vijanden die zich vreemd gedragen of gewoonweg niet reageren wanneer je met bruut geweld komt aangestormd. Anderzijds gebeurt het ook niet zelden dat een vijand erin slaagt om je van mijlenver op te merken, ondanks het feit dat je in de struiken verscholen ligt. En dan zijn er nog kleine frameratedips bij groot visueel geweld en op zeldzame momenten clippingprobleempjes. Al bij al geen grote mankementen, maar toch van die kleine onhebbelijkheden die het spelplezier soms wat kunnen ondermijnen.
- Meer dan alleen een port
- Nog steeds mooie graphics
- Verbeterde gameplay
- Soms wisselvallige AI
- Af en toe kleine grafische bugs
- Gebrek aan mogelijkheid om manueel op te slaan