Worms: Ultimate Mayhem (XBLA, PSN, pc)
Schattige roze wormpjes die elkaar te lijf gaan met bazooka’s en vliegende schapen, het is een beetje een vreemde combinatie. Nochtans wisten de kleine beestjes al heel wat harten te veroveren. Team17, die ons al pakweg 15 jaar van de meest absurde outfits en wapens voorziet, brengt ons ditmaal met Worms: Ultimate Mayhem de ondertussen al vierde telg van de serie in 3D.
Hoewel een nieuwe Worms-titel steeds op heel wat fans mag rekenen, kunnen we natuurlijk niet verwachten dat iedereen weet waar het over gaat. Worms is een turn based shooter (bij benadering) waarin jij en je (menselijke of AI-gestuurde) tegenstander om beurt één worm uit het team besturen. Met deze wormen moet je de vijand het leven zuur maken. Met behulp van een uitgebreid arsenaal aan wapens en hulpmiddelen om het terrein te doorkruisen knal je worm na worm overhoop tot er nog maar eentje overblijft.
Naast de skirmish mode waarin je het opneemt tegen één of meerdere computergestuurde of menselijke tegenstanders bevat Worms: Ultimate Mayhem ook twee korte, maar grappige campagnes en een reeks uitdagingen die je alle hoeken en kanten van het Wormsuniversum laat zien. Qua verhaal moet je dus niet teveel verwachten, want het blijft beperkt tot een vaag verhaal gebaseerd op de landing van Normandië, maar de humor zit goed en de vele animaties zijn zeker de moeite om naar te kijken.
Zoals we ondertussen gewoon zijn wordt ook in Worms: Ultimate Mayhem de aanpasbaarheid hoog in het vaandel gedragen. Van je hoofddeksel tot je eigen speciale wapen, alles kan je aanpassen, hernoemen en uiteraard daarna ook in de strijd gooien tegen de computer, je vrienden of online. Je start met het creëren van een eigen team. Dat blijft echter niet beperkt tot enkele namen kiezen en klaar is kees. Je dient je team van de juiste look te voorzien op alle vlakken: stem, vlag, fort, kledij, wapens en ga zo maar door. Alles kan je van een persoonlijk tintje voorzien en ditmaal in 3D. Hoe meer matches je speelt en wint, hoe meer punten voor items en wapens je vrijspeelt. Mits een beetje hard werk, kan je je wormen dus volledig ‘pimpen’ tot ze er exact uitzien hoe jij het wil (een afrokapsel, ooglapje en piratenhandschoenen of toch eerder een cowboyhoed en die roze discobril).
Now in 3D!
Worms in 3D, het is eens wat anders, maar sinds Worms 3D (2003) al lang geen onbekende meer. Toch blijft de gameplay altijd weer wat wennen, maar een tutorial of twee kan daar al snel bij helpen. Je ziet je worm vanuit een over-the-shoulder standpunt (no pun intended) en je beweegt hem over het speelveld met de vertrouwde 'wasd'- of pijltjestoetsen. Verder is er in de gameplay weinig veranderd: met een rechtermuisklik open je het inventory menu waarin je kan kiezen uit al je wapens en hulpmiddelen, de return-toets dient om te springen en met spatie activeer je het gekozen wapen of de gekozen tool. Daarnaast is er een kleine, doch hoogstnodige aanpassing, die we in vorige 3D titels al tegenkwamen: een extra toets om nauwkeuriger te mikken.
De 3D-gameplay zorgt erger wel voor wat nadelen. Zo zijn airstrikes enkel in te roepen op vijanden of objecten die binnen je gezichtsveld vallen en is het inschatten van sprongen of ninja ropes (een soort van grijphaak om op of over objecten te raken) een hele uitdaging. Schieten met de iets meer klassieke wapens gaat vrij eenvoudig, al is het wat moeilijker inschatten hoe hoog of laag je juist moet mikken om een lieftallige raket op iemands ‘smoel’ te plaatsen. Wat wel goed zit, zijn de animaties. In 2D was het al fascinerend om de wormpjes elkaar te lijf te zien gaan, maar ook in 3D is daar duidelijk heel wat moeite in gestoken. Van de kleine cutscenes tot de luchtaanvallen, het is allemaal mooi uitgewerkt én van de nodige dosis humor voorzien.
Nochtans is die overgang naar 3D ook het grootste pijnpunt. De gameplay is van de nodige bugs voorzien en voelt over het algemeen nogal log en traag aan. Het is vaak moeilijk mikken en inschatten en natuurlijk went dat wel, maar tegen dat is de kans groot dat de frustratiegrens bereikt is. Ook grafisch ziet alles er maar zwak uit. De cartooneske vormgeving in de 2D games doet schattig en grappig aan, maar in 3D ziet alles er nogal hoekig en onafgewerkt uit en er is ook niet veel vooruitgang te zien tegenover vorige Worms-games in 3D. Natuurlijk verwachten we hier geen toestanden à la Crysis 2, maar een beetje oog voor detail kan perfect samengaan met de unieke stijl die we kennen van de Worms-games.
You just killed my worm..
Ben je wat competitiever ingesteld, kan je ook op het wereldwijde web wormen in alle soorten en maten er flink van langsgeven. Worms is nu eenmaal gemaakt om met vrienden te spelen en het is dan ook niet verwonderlijk dat het spel in de multiplayer het meest tot zijn recht komt. Een A.I. worm die zijn granaat meters naast je in het water gooit, wordt uiteindelijk eerder irritant, maar je tegenstander die een slordige 1000km verderop zit, van een klif duwen blijft altijd grappig. Hier komt ook het 3D-aspect mooi tot zijn recht. Je kan nu immers je vijand mooi langs alle kanten insluiten en als het net zich spant een flinke afstraffing bezorgen. Anderzijds sta je steeds weer voor verrassingen als de vijandige wormen plots er tussenuit glippen om je een koekje van eigen deeg te geven.
- Humor
- Customizability
- Logge gameplay
- Weinig evolutie
- Graphics vallen tegen