Orcs Must Die (XBLA)
Soms heeft een spel niet veel nodig om ons gamers het nodige plezier te bieden. In dit geval zijn slechts vier ingrediënten genoeg: een kerker, een war mage, een waaier aan al dan niet dodelijke vallen en orcs, heel veel orcs. Die je dus moet doden, vandaar de titel: Orcs Must Die!
In de wereld van Orcs Must Die vertegenwoordigen war mages de laatste linie tegen de aanhoudende stroom aan orcs die van hun eigen wereld naar de mensenwereld proberen door te breken. Jij speelt hierbij de rol van een leerling (apprentice) die door een stom toeval gepromoveerd wordt tot war mage. Aan jou dus om het op te nemen tegen de aanstormende hordes orcs die de poort tussen de twee werelden proberen te bereiken.
Oh, trap!
Het concept in Orcs Must Die is een variant van het “Tower Defense” genre. In het begin van elke level krijg je een beperkt budget dat je kunt spenderen aan het plaatsen van vallen die je zullen helpen bij het verslaan van de orcs. Eens je de gewenste vallen hebt uitgezet, kun je met een druk op de knop de orc waves lanceren. In tegenstelling tot andere pure tower defense games, waar je gewoon het resultaat van je verdediging moet aanschouwen, is er in Orcs Must Die een bijkomend actie-element waarbij je de war mage - die over een klein arsenaal aan wapens beschikt - in de derde persoon kunt besturen. Zo kun je als speler nog zelf de orcs bestrijden die door je verdediging geraken. Tot zover dus het spelprincipe dat gedurende de hele game hetzelfde blijft.
Zoals gezegd, start je in het begin van elke level met een beperkt budget, waardoor je bij de eerste waves de orcs vooral zelf moet zien tegen te houden. Het verslaan van orcs brengt vervolgens weer de nodige munten op, die je tussen de waves door kunt spenderen aan het uitbreiden van je verdediging. Dit zorgt ervoor dat je, naarmate een level vordert, een steeds sterkere verdediging kunt opbouwen die dus minder manuele ingreep zal vergen. Het uitzetten van de vallen gebeurt op een uiterst intuïtieve manier, wat wel nodig is aangezien je soms tijdens een wave extra vallen zult willen plaatsen.
De eerste levels zijn redelijk basic en dienen vooral om de gampeplay onder de knie te krijgen. Als beginner krijg je de keuze over enkele standaardvallen zoals de spike trap en de tar pit, die op zich slechts weinig schade toebrengen. Maar naarmate je meer coins verdient kun je door het veelvuldig naast, voor of na elkaar uitzetten van deze basisvallen ongelooflijk veel primaire schade toebrengen aan de aanstormende orctroepen.
Na elke geslaagde level krijg je dan een nieuw type val waarmee je onheil kunt brengen en dus word je dus steeds gestimuleerd om verder te spelen, al is het maar om te weten te komen op welke manier de nieuwe val voordelen kan bieden. Spring traps, knife traps, push traps, spear traps, je kunt het zo gek niet bedenken of Orcs Must Die biedt je een of andere sadistische (en dikwijls grappige) manier om de aanvallende orcs te bestrijden
Na een tijdje begin je trouwens het gedrag van de orcs een beetje door te hebben, waardoor je op een steeds efficiëntere manier je nieuwe dungeon gaat beveiligen. Door het beperkte budget waarmee je start en de gebalanceerde hoeveelheid coins die je tijdens de waves kunt verdienen is strategisch inzicht dikwijls van belang, vooral dan wanneer de orcs in de latere levels van meerdere kanten komen aangestormd.
Doe het zoals je zelf wil
Al bij al is het spelconcept in Orcs Must Die heel goed uitgewerkt. Wat is er nu eenmaal leuker dan op je gemak een reeks vallen uitzetten om dan toe te kijken hoe de koplopers in de waves genadeloos worden gepakt en je slechts de overblijvers moet opruimen? Het feit dat je steeds de vrije keuze hebt over de beschikbare vallen en dat je op verschillende manieren je speelveld kunt inrichten, draagt bovenop het grote aantal (gevarieerde) levels, wapens en vallen nog eens bij tot de herspeelbaarheid van de game.
Gelukkig blijft niet alles zo simpel en worden je kunsten gaandeweg danig op de proef gesteld. Af en toe zelfs in die mate dat het een beetje frustrerend dreigt te worden, al moet je dan dikwijls wel toegeven dat je verlies te wijten is geweest aan verkeerde tactische beslissingen. En mocht het voor jou nog iets te moeilijk blijven, dat is er nog steeds de mogelijkheid om op de iets makkelijkere moeilijkheidsgraad te spelen.
Op het gebied van graphics en geluid zit het in Orcs Must Die ook wel snor. De cartoonstijl en de algemene vormgeving van de dungeons en de karakters zijn geslaagd en de animaties zijn steeds vloeiend, zelfs wanneer grote aantallen orcs tegelijk op het scherm voorkomen. Ook de opmerkingen die de war mage tussendoor maakt, zijn steeds humoristisch zonder echt geforceerd over te komen.
- Strategie bepalen en toekijken is fun
- Variatie levels, wapens en vallen
- Herspeelbaarheid
- Kan af en toe frustrerend moeilijk zijn