Another World (iPhone, iPad)
Another World
Door Steez
Soms ligt een kledingstuk zo lang in de kast dat het na jaren opnieuw in de mode is. Hetzelfde fenomeen zien we bij games, wanneer ontwikkelaars het in hun bol krijgen dat de wereld klaar is voor een hernieuwde kennismaking met een klassieker. Meestal rekenen ze daarbij op een grafische update en flink wat nostalgie die het vuur bij de oorspronkelijke fans moet doen oplaaien. Another World was in 1991 een baanbrekende en miljoenen verkopende hit die voor z’n 20ste verjaardag opgepoetst werd en mag imponeren op iOS. Kunnen we er vandaag de dag nog mee over straat, of was het beter tussen de mottenballen blijven hangen?
Another World is dus een game die ouder is dan sommige lezers, ontwikkeld door de getalenteerde Franse designer Éric Chahi. Niet zomaar de eerste de beste. Misschien doet deze naam een belletje rinkelen als de man die ons recentelijk nog de goed gesmaakte god game From Dust op XBLA, PSN en PC bracht. Twee decennia geleden was Chahi aan het broeden op een toptitel die de wereld moest verbazen. Geïnspireerd door het verhalende en mooi geanimeerde Dragon’s Lair, wou hij eveneens een cinematische game maken. Eentje waar de spanningsopbouw en sfeer de boventoon voerden, gecombineerd met cut-scenes en realistisch uitziend acteerwerk.
Daar motion capturing in die tijd nog niet bestond, experimenteerde hij met de rotoscoping techniek bekend uit de animatiefilm. Hierbij worden gefilmde bewegingen op een glazen plaat geprojecteerd, waarna deze overgetekend en digitaal omgezet werden in voor die tijd ongezien vloeiende animaties. Aangevuld met een baanbrekende zelf geschreven engine om alles in beeld te brengen kon het echte werk beginnen. Als een kluizenaar bouwde hij met liefde level na level, daarbij zijn gevoelens van eenzaamheid en drang tot presteren projecterend in het verhaal van de geniale Lester Chaykin. De sportieve wetenschapper die tijdens een stormachtige nacht door eigen toedoen naar een ‘andere wereld’ wordt getransporteerd, waar hij uit de klauwen van aliens tracht te blijven, op zoek naar een uitweg.
Voor deze jubileum editie werden de graphics van Another World serieus onder handen genomen, trouw blijvend aan het originele concept. Achtergronden en lichteffecten werden opgevuld en toegevoegd en de personages zijn scherper getekend dan voorheen. Wie toch twijfelt aan de inspanningen van Delphine Software International, hoeft enkel met twee vingers naar beneden te swipen en krijgt meteen het originele tekenwerk gepresenteerd. Een leuke knipoog, toch neem het van ons aan, de opgesmukte versie ziet er een stuk aantrekkelijker uit. Muziek en geluidseffecten werden volledig opnieuw opgenomen of geremasterd en dragen nog meer bij tot de sfeervolle belevenis van dit avontuur.
Zelfs de bediening ging op de schop. De controls van weleer kan je nog steeds emuleren mocht je willen, maar speciaal voor touch-devices is er een nieuwe manier tot interactie en navigatie mogelijk. Door middel van enkele welgemikte tikken op je iDevice loopt en schiet Lester alle kanten op. Eens je ermee vertrouwd bent, merk je dat deze nieuwe manier tot besturing goed werkt en zeker een meerwaarde van deze recente versie is. Waar je in het begin enkel nog van gevaar kan weglopen, vind je al snel een laser pistool. Hiermee ruim je niet enkel opdringerige vijanden op, je kan er ook deuren mee opblazen en zelfs een strategisch nuttig te gebruiken energie schild mee oproepen.
Niettegenstaande bovenstaande ingrediënten, blijft Another World eerst en vooral een puzzel adventure. Samen met een vriendelijke buitenaardse bewoner aan je zijde zal je naast het rennen en schieten ook logisch moeten denken en handelen om verder te kunnen. De wereld mag er dan relatief eenvoudig uitzien, de sleutel tot het boeken van vooruitgang is dit niet altijd. Meermaals zal je dezelfde scene overnieuw moeten spelen om uit te vissen hoe het verder moet. Maar goed ook, want net zoals bij het origineel is het grootste punt van kritiek dat dit toch wel een redelijk korte game is. Tegen de tijd dat je perfect met de controls overweg kan en je lekker diep in het verhaal zit, rollen opeens de credits over je scherm. Overhaast je dus niet en geniet van de gameplay die je krijgt. Gelukkig is er een extra moeilijke spelmodus en vallen er achievements te jagen zodat je het spel zonder problemen nog wel een tweede of derde keer kan doorlopen.
- Leuke stijl
- Goede puzzels
- Tof verhaal
- Kort
- Wennen aan besturing