Mercury Hg (PSN, XBLA)
Nu de zomer definitief voorbij lijkt te zijn en de buitentemperatuur richting vriespunt zakt, komt Ignition Entertainment met een game die het kwik opnieuw zal doen stijgen. Letterlijk in dit geval, want in Mercury Hg is het de bedoeling om een flinke klodder kwik veilig door een spelwereld vol hindernissen te loodsen.
Voor wie twijfelt of er een typefout in de titel staat: het spel heet wel degelijk Mercury Hg, al gaat het gewoon om de opvolger van Mercury Meltdown voor de HD-consoles. Maar Hg is het symbool van kwik, en daar draait het allemaal om in deze game. Door het 3-dimensionale speelveld horizontaal of verticaal te kantelen, moet je proberen om een grote druppel kwik naar een bepaalde eindlocatie te krijgen. Dit kan gewoon met de analoge stick van je controller, maar wie over de PSN-versie beschikt kan eveneens gebruik maken van de SIXAXIS.
Dit klinkt misschien eenvoudig, maar de makers hebben hun uiterste best gedaan om zoveel mogelijk virtuele adders onder het gras te voorzien. Zo bestaan de meeste levels uit smalle vlakken zonder randen, waardoor je een deel van het kwik verliest als je te dicht aan de zijkant komt. Voorzichtig zijn is dus de boodschap, maar omdat je slechts een beperkte tijd hebt is treuzelen uit den boze. Hindernissen zoals hellingen, magneten en bewegende vlakken zorgen ervoor dat je je verstand en reflexen zal moeten gebruiken om het einddoel tijdig te bereiken.
Daarnaast wordt er op een slimme manier gebruik gemaakt van kleuren: sommige schakelaars en vlakken kan je enkel gebruiken als je kwik een bepaalde kleur heeft. Je kan het kwik van kleur doen veranderen door het onder gekleurde lichten te leiden, maar het wordt pas echt interessant als je kleuren moet gaan mengen. Je zal je druppel kwik dan moet splitsen door het over een scherp gevormde structuur te laten gaan, en beide delen een aparte kleur te geven. Daarna is het een kwestie van alles terug te laten samenvloeien, zodat je bijvoorbeeld met geel en blauw een groene resultaat bekomt. Heel leuk gevonden, dus wel jammer dat de andere puzzel-elementen minder origineel zijn uitgewerkt.
Ondanks de lage prijs is er in Mercury Hg heel wat content voorzien om je dagenlang bezig te houden. Een duidelijke tutorial legt je alle kneepjes van het spel uit, waarna je je kan uitleven in zestig verschillende levels die voorgesteld worden als de elementen in de tabel van Mendelejev. Wie daarmee nog niet genoeg heeft kan nog twee extra pakketten van dertig levels aankopen. Daarnaast kan je bonuslevels vrijspelen waarin je alle kwik in een level moet verzamelen en zijn er een reeks challenges voorzien waarbij je bepaalde objectieven moet vervullen om te slagen.
Online leaderboards en downloadbare ghosts zorgen voor de nodige competitiedrang. Hoewel de graphics op het eerste zicht weinig bijzonders zijn, werden we verrast door de manier waarop het geluid geïmplementeerd is. Er is namelijk niet alleen een ingebouwde mediaspeler waarmee je je eigen mp3’s kan gebruiken in het spel, ook zowat elk onderdeel van het level beweegt netjes mee op de maat van de muziek. In de moeilijkere gebieden van het spel is het daarom eerder aangeraden om klassieke muziek te gebruiken in plaats van techno, maar het blijft alleszins erg knap om te zien.
Mercury Hg werd in onze review geprezen vanwege de prima basisgameplay en omdat het voor weinig geld toch een ruim assortiment aan levels bevat. Heb je die al allemaal uitgespeeld en verlang je naar meer dan hebben we goed nieuws voor je, want inmiddels is het eerste uitbreidingspakket beschikbaar dat opnieuw voor een zacht prijsje over de virtuele toonbank gaat.
De eerste uitbreiding voor Mercury Hg kreeg de naam Heavy Elements mee, en bevat naast 30 gloednieuwe levels ook een aantal bijkomende challenges en bonuslevels. Voor bezitters van het origineel komt dit niet echt als een verrassing, want op het levelselectiescherm was er al de nodige ruimte voor gereserveerd. Sterker nog, je kon zelfs al een screenshot bekijken door het bijhorende element te selecteren. Hoewel we absoluut geen fan zijn van op voorhand geplande/ontworpen DLC, kunnen we dit voor deze game wel door de vingers zien vanwege de zeer lage prijs en de ruime hoeveelheid levels van het basisspel.
De moeilijkheidsgraad van de eerste paar nieuwe levels is bewust beperkt gehouden zodat je de draad gemakkelijk terug kan oppikken. Pas na een tijdje zal je opnieuw je skills mogen bovenhalen om alle kwik binnen de toegelaten tijd tot bij de finish te krijgen. Visueel verschillen de levels uit Heavy Elements nauwelijks van het origineel, en ook de hindernissen zoals magneten, bewegende vlakken en gaten zijn identiek gebleven. Wel worden ze veel vaker toegepast en zelfs op verschillende manieren in hetzelfde level gecombineerd. De scherpe blokken die je kwik splitsen bewegen nu doorheen de spelwereld, en soms zal je twee klodders kwik van een verschillende kleur afzonderlijk moeten verplaatsen om ze uiteindelijk samen te voegen.
Toch komt ook hier het punt van kritiek terug dat het allemaal wat creatiever had mogen zijn. Slechts af en toe zit er een memorabel level tussen, zoals een steile afdaling waarbij je je kwik zijwaarts naar de volgende schans moet laten vliegen om de bonussen te pakken, of een level dat uit verschillende stukken bestaat die je met behulp van schakelaars als tetris-blokken in elkaar moet laten schuiven. De moeilijkheidsgraad ligt wel wat hoger, al blijkt het deze keer niet nodig om alle atomen te behalen om de trophies vrij te spelen. Daarom is deze DLC vooral interessant voor de die-hard fans van het spel die zo hoog mogelijk op de leaderboards willen eindigen.
De Heavy Elements DLC biedt voor nog geen twee euro flink wat extra levels aan, die voor een extra uitdaging zorgen maar zelden weten te verrassen. Vond je de originele game leuk en wil je gewoon meer van hetzelfde, dan is deze uitbreiding precies wat je zoekt.
Omdat deze DLC optioneel is, werd de score voor Mercury Hg niet aangepast.
- Veel spelinhoud
- Lage prijs
- Duidelijke tutorial
- Op maat van de muziek
- Niet altijd even origineel