Arkedo Series: 03 - Pixel!
De makers van de Arkedo-reeks hebben iets met katjes, want ook in Arkedo Series - 03 Pixel! (her)introduceert het een kat. We zeggen herintroduceren, want het is Pix The Cat, die eerder al zijn debuut maakte in Pix'n Love Rush. Ditmaal zal je deze haarbal meenemen doorheen een old school 2D pixelwereld. Gebundeld met 1080p, en dat aan slechts 60mb, lijkt deze game dan ook op een godsgeschenk voor de fans van het 2D-platformergenre. Althans, zolang de game kan waarmaken wat hij miauwt.
Vroeger was ALLES beter!
Met deze derde game in de Arkedo-reeks probeert Arkedo Studios duidelijk wat leven te blazen in een genre dat stilaan aan het uitsterven is. We kunnen gelukkig nu al bevestigen dat dit doel grotendeels bereikt is. Dankzij een mooie combinatie van zowel back-to-basics gameplay, 8-bit muziek en enkele unieke toevoegingen zorgt de game voor genoeg nostalgische momenten die ons deden terugdenken aan een tijd lang lang geleden.
Men doet de naam van de game ook alle eer aan met een volledige pixelwereld en pixelvijanden. De game is eigenlijk volledig bewerkt met pixels en samen met de 1080p-kwaliteit zorgt dit voor een afwerking die je niet meteen zou verwachten van een game met een prijskaartje van slechts €1.99 (!). We willen niet overdrijven natuurlijk, maar het valt niet te ontkennen dat deze game een kwaliteit aflevert die zelfs sommige retailgames overschrijdt. Een prestatie die we maar zelden tegenkomen voor een Mini.
I am cat, for we are many
Verhaalgewijs volgen we dus Pix The Cat, die 's avonds uit zijn huisje ontsnapt en de wijde wereld intrekt. De gameplay is vrij standaard en doet je wellicht meteen denken aan Mario Bros. Net zoals de Italiaanse loodgieters spring je op vijanden om ze te vermorzelen, al zijn er later in de game enkele gluiperds met een stalen pin op hun hoofd of stekels, waardoor je "een andere manier moet zoeken". Eén van die manieren is de miauw-aanval die je oplaadt door vijanden te verslaan. Eenmaal de balk helemaal gevuld is kan je een helse miauwkreet op de vijand afvuren en deze zal eender welk type snoodaard naar de kattenhel sturen.
Springen werkt trouwens ook heel vlot en je kan ook altijd ver genoeg springen om je doel te bereiken. Frustratie is er dus amper, met uitzondering van de foutief berekende sprongen die je in het water doen eindigen met de dood tot gevolg (katten en water... je snapt het wel). Een verhaal is er dan weer niet echt, al zorgen de vele informatieborden in het spel voor wat achtergrondverhaal. Meestal krijg je wat informatie omtrent de vijanden of de spelwereld. Heel soms zit er zelfs een raadseltje in verstopt dat je dan moet oplossen om verder te geraken. Het leuke aan alles is dat het gewoonweg werkt, in tegenstelling tot andere indie games die vaak meer ambitie hebben dan goede gameplay.
Minigame!
Vaak zijn het de kleine dingen die een game nog beter maken dan het al was. Pixel! beschikt ook over zo'n troef in de vorm van een minigame. Terwijl je de wereld rondtrekt, kom je namelijk af en toe een kubus tegen met een uitroepteken erop. Het is niet moeilijk om deze te herkennen aangezien ze er meteen uitspringen naast de normale pixelblokjes. Eentje gevonden? Duw op L2, waardoor een vergrootglas tevoorschijn komt, klik op de kubus en je opent de minigame. De minigame zelf is een doolhof waar je de witte/grijze bokjes kan oversteken en de paarse niet.
De eerste paar minigames hebben geen tijdslimiet maar, zoals je wellicht al wel zag aankomen, zullen latere minigames dit wel hebben. Een combinatie van snel bewegen en het volgen van het pijltje bovenaan zorgt er voor dat je alsnog op tijd bij de schatkist komt. Jouw beloning? Meestal iets dat je levens hervult, maar soms ook een powerup of een relic. Vooral dat laatste is leuk voor de trophy-hunters, want je speelt een trophy vrij als je deze allemaal vindt. Een leuke extra voor de mensen onder ons die de game echt volledig willen uitspelen.
- Pixelgetinte 1080p graphics
- 2D-platformergameplay
- Prijs
- 8 bit-muziek
- Miauw?