Glowfish (iPhone, iPad)
Glowfish
Door Steez
Dat ze bij Mumbojumbo over een uitgebreid kleurenpallet en kasten vol licht – en particle effecten beschikken, zagen we al bij de succesvolle Egyptisch getinte Luxor reeks. In Glowfish gaan ze visueel nog een aardig stapje verder en draait het voor één keer niet om puzzels in de woestijn. Ditmaal trekken we op ontdekkingsreis door een sprookjesachtig onderwaterlandschap.
Voor het verhaal moet je Glowfish al zeker niet in huis halen. Voor de zoveelste keer krijgen we te horen dat het vriendinnetje en de vriendjes van onze sympathieke held ontvoerd zijn en dat we er achteraan mogen. Wel opvallend is het leuke grafische trucje dat Mumbojumbo al van bij de openingsscènes toepast. Parallax en achtergronden opgebouwd uit meerdere lagen creëren een geslaagd gevoel van diepte en doen meteen het flinterdunne plot vergeten. Na deze mooie binnenkomer geen domper eens je aan de game begint, want Mumbojumbo trekt meteen alle registers open. Kleurrijk, magisch, betoverend, het zijn slechts enkele woorden die spontaan bij je opkomen wanneer je de wereld waarin je je begeeft moet beschrijven. Planten en wezens wiegen rustig op de stroming heen en weer en alles is omgeven door een hypnotiserende gloed. Mocht het al niet het kleurgebruik en de lichttherapie zijn, is het wel de loungy, zen-achtige muziek die je volledig to rust brengt.
Maar goed, Caroline wordt ergens vastgehouden en we mogen dat arme bakvisje niet laten wachten. Door middel van een virtueel pookje glijd je met Glowfish doorheen de algen en spelonken van dit onder water gelopen labyrint. Ook heb je beschikking over een soort van ‘water boost’ waarmee je tijdelijk sneller kan zwemmen. De besturing is direct genoeg en hoewel games waarin er gezwommen moet worden snel kunnen irriteren, is dit hier niet het geval. Gelukkig, want er liggen maar liefst vijftig stages op te wachten. Op weg naar de uitgang moet je zoveel mogelijk van je vriendjes om je heen zien te verzamelen. Door naar ze toe te zwemmen sluiten ze zich bij je aan tot Glowfish een volledige bouillabaisse polonaise achter zich aan trekt. Aan jou de taak om ze veilig tot bij de volgende huisjes schelp te krijgen waardoor je verder kan. Deze schelpen brengen niet enkel de kleintjes in veiligheid. Ze doen ook dienst als save point mocht je het loodje leggen door een aanval of één van de vele boobytraps.
Enkel onder het motto “samen sterk” ben je in staat om de vele handlangers van meester-kidnapper Dr. Urchin weerwerk te bieden. Dit kan op twee manieren. Heb je genoeg maatjes achter je aan, dan vormen ze na een druk op één van de virtuele knoppen een levend schild om je heen. Hoe groter het schild, hoe groter de vijanden die je naar adem kan doen laten happen. Is je schild echter niet krachtig genoeg, moet je meer vrienden zien op te trommelen. Een andere techniek is om samen met je school rondjes rond je target te zwemmen waarbij deze door je aanhang bekogelt wordt en langzaam gezicht – en volume verliest. Verslagen vijanden geven op hun beurt weer nieuwe compagnons of goudstukken vrij.
Op je zoektocht ontmoet je ook acht Glow Chums. Deze engelbewaarders zwemmen aan je zijde mee en hebben elk zo hun eigen specialiteit. De ene helpt je om vijanden aan te vallen terwijl een andere weer op zoek gaat naar goudstukken en je jezelf zo werk bespaart en sneller vooruit kan. Per level kan je slechts één Glow Chum meenemen. Wel kan je met het gevonden goud de skills van de Chums upgraden zodat je buddy nog beter wordt in wat ie doet. Hoe efficiënter je te werk gaat, hoe hoger je score. Naast het puntensysteem en de acht Chums, vallen er ook nog eens vijfentwintig achievements te rapen. Een taak waar je lang zoet mee zult zijn. Werp zeker ook af en toe een blik op je kaart, dan merk je al snel dat er ruimtes zijn waar je enkel via een geheime doorgang kunt komen. Natuurlijk staan ze niet allemaal op de kaart. Dat zou het wat al te makkelijk maken.
- Ontstressend
- Prachtig stijltje
- Weinig uitdaging