F1 2011
F1 2010 was een geval apart. De game kreeg aanvankelijk lovende reviews, speelde lekker weg en zat solide in elkaar. Na verloop van tijd bleek echter dat de game onderhuids toch niet helemaal in orde was. Veel boze klanten ventileerden hun mening op diverse internetfora, waaronder die van Codemasters zelf. De bugs waren zeer divers, al staken wel enkele game-breakers met kop en schouders boven de rest uit. Codemasters bracht enkele patches uit, maar een aantal bugs bleven onopgelost. F1 2011 is de nieuwste telg in de reeks, maar kan het de verwachtingen waarmaken? Wij maakten een uitgebreide testrit.
Velen weten het niet of willen het niet weten, maar de Formule 1 is zowel fysiek als mentaal een van de zwaarste sporten ter wereld. Coureurs zitten urenlang opgepropt in een ruimte zo groot als je rugzak terwijl ze auto's onder controle moeten houden die absoluut het summum van de hedendaagse techniek zijn. Een gemiddelde Formule 1-wagen heeft 750pk en weegt ongeveer 500 kilogram. Ter vergelijking: een gemiddelde personenwagen heeft 100pk en weegt al snel 1200-1300 kilogram. Enkel de motor van een Formule 1-wagen kost al ongeveer €200.000, de prijs van een flink vrijstaand huis. Een doorsnee Formule 1-wagen heeft minder dan twee seconden nodig om naar 100 kilometer per uur te accelereren. Wanneer je aan het einde van deze zin bent beland, heeft een Formule 1-wagen al een snelheid van van 250 kilometer per uur behaald, of is hij gestopt, van 350 kilometer per uur naar stilstand. Ze hebben immers een topsnelheid van ongeveer 400 kilometer per uur, afhankelijk van de configuratie.
Dat zijn best indrukwekkende getallen en het valt dan ook te verwachten dat, wanneer je 24 kornuiten met dergelijke wagens samenzet, het zal aankomen op details. Dat is namelijk Formule 1: details. Een halve seconde te vroeg op het gas nadat je een bocht verlaat resulteert in een fatale crash en je bocht ietsje scherper nemen aan het begin van de chicane kan een winst van 5 seconden geven aan het einde van de ronde. Dat is waar het om draait bij Formule 1 en dat zou ook weerspiegeld moeten worden in een game. Jammer genoeg kan F1 2011 die verwachtingen niet geheel inlossen.
Je start het spel bij een team naar keuze, waarna het seizoen start. Je rijdt vervolgens op ieder circuit een raceweekend dat, afhankelijk van je instellingen, kort of lang is. Het lange race-weekend reflecteert de Formule 1 zoals we die van de televisie kennen. Je hebt dan drie oefensessies, drie kwalificatiesessies en de race. Het korte raceweekend geeft van de eerste twee slechts één, in plaats van drie. De oefensessies dienen vanzelfsprekend om vrijblijvend te oefenen, de baan te leren kennen en om je team eventueel te helpen de auto te ontwikkelen met zogenaamde R&D objectives. R&D objectives zijn bepaalde doelstellingen die je moet behalen, waarna je auto een upgrade krijgt. Tijdens de kwalificatiesessie is het hoog tijd om je spieren te laten rollen. Je vecht hier voor de snelste tijd. Hoe sneller je tijd, hoe hoger je plaats in de startrij. Het doel van de race spreekt voor zich, dachten wij zo. Alvorens je de race start krijg je de keuze of je 100%, 50%, 20% of 3 rondes wilt rijden. 100% betekent dat je ruim anderhalf uur aan je scherm gekluisterd zit om de volledige 60 rondes, of meer, te rijden. 50% geeft gemiddeld 25 rondes, terwijl 20% ongeveer 10 rondes geeft. In de Grand-Prix modus - een custom race - kun je ook 30% rijden, iets dat ook in F1 2010 in de carreer mode kon. We vinden het jammer dat Codemasters de 30%-optie heeft geschrapt uit de carreer, aangezien velen 10 rondes wat weinig vinden, maar 25 dan weer wel erg veel.
Je start iedere sessie in de pitbox, waar je naar een monitor kijkt die op je auto staat. Op dat scherm kun je vervolgens in één opslag alles zien: het weer, je positie op de grid, de ranglijst, de status van het kampioenschap en je kunt uitgebreid aan je auto sleutelen. Iets voor de echte fanatici dus.
Maar je mag niet zomaar wat rondjes knallen in een superbolide. Je team verwacht namelijk ook wat van je. Indien je graag de ladder wilt beklimmen om het volgende seizoen bij een beter team te belanden, is het vooral zaak dat je de objectives haalt die het team voor je stelt. Er wordt altijd van je verwacht om een bepaalde positie te behalen, zowel voor de kwalificatiesessies als voor de race. Haal je je target (bijvoorbeeld 17de worden in de kwalificatie) dan kun je rekenen op ervaringspunten en hoe hoger je level, hoe meer kans je hebt dat een van de grotere en snellere teams je opmerkt.
Je komt echter ook niet zomaar bij die snellere teams. Daarvoor moet je eerst je objectives halen. Indien je bij een van de zwakkere teams als Lotus, Virgin of HRT start, zul je het over het algemeen al lastig genoeg vinden om de 18de of 20ste plaats te kunnen bekleden aan het einde van een kwalificatiesessie of race. Het lijkt misschien vervelend dat het misschien wel twee of meer seizoenen duurt voordat je een kans hebt om wereldkampioen te worden, maar Vettel is ook niet van de ene op de andere dag de te kloppen man geworden.
Er zijn verschillende offline modi in het spel. De Carreer Mode spreekt voor zich, de Grand Prix mode is simpelweg een custom-game spelen, een compleet race-weekend of gewoon een enkele race. Dan is er nog de Proving Grounds mode, waarin het mogelijk is om een rondje zo snel mogelijk te racen in Time Trial, of om medailles te behalen in specifieke scenario's in Time Attack, je rijdt dan tegen een ghost. Je kunt ook de Leaderboards bekijken waarop je kunt zien welke spelers de beste tijd hebben op de verschillende banen.
Moeilijk of lijkt dat maar zo?
Waar het in F1 2010 helemaal niet zo lastig was om wereldkampioen te worden in de slechtste wagen, heeft Codemasters dit nu toch aangepakt, al klopt het nog steeds niet helemaal. Zo is het net als in F1 2010 nog steeds wisselend per baan hoe lastig de game is. Zo behaal je op de meeste banen slechts met veel zwoegen en zweten de voorlaatste plaats, terwijl het op andere banen goed mogelijk is om jezelf in de top 10 te katapulteren.
De wegligging en het gevoel van rijden heeft echt een gigantische sprong voorwaarts gemaakt. Wagens in F1 2010 waren moeilijk realistisch te noemen. Een uitbrekende auto was zo goed als onmogelijk te corrigeren en het leek alsof de Traction Control nooit volledig uitgeschakeld kon worden. Dat is totaal anders in F1 2011. Veteranen uit F1 2010 zullen als het ware opnieuw moeten leren omgaan met de wagens. Auto's communiceren veel beter en het is nu ook écht mogelijk wagens op de limiet te rijden, om als het ware te balanceren op het dunne randje tussen grip en geen grip. Je kunt echt op realistische wijze een wagen in de slip opvangen. Uiteraard merk je dit het meeste wanneer je zonder Traction Control speelt (in het echt is tractiecontrole verboden in de formule 1), al is het voor de minder begaafde rijders onder ons nog steeds mogelijk om medium of full Traction Control in te stellen, zodat iedereen zonder te slippen de bocht rond komt. Zij die kiezen voor 'low' of geen tractie controle, moeten wat geduld hebben voordat ze de game gefrustreerd weggooien: F1-auto's zijn erg fragiel en gevoelig en er zijn dan ook gewoon een aantal uur nodig voordat je perfect zonder tractiecontrole kunt rijden.
Er zijn ook nog andere instellingen die het rijden realistischer of eenvoudiger kunnen maken. Van ABS en remassistentie tot de hoeveelheid tractiecontrole en de moeilijkheidsgraad van de tegenstanders. Het maakt de game eigenlijk heel erg schaalbaar, van Mario Kart tot een game die ergens tussen arcade en simulatie in ligt. Een echte simulatie is het niet, zoals Live For Speed en GTR2 dat bijvoorbeeld wel zijn. Het is meer een arcadegame die wat lastiger en realistischer kan worden ingesteld, maar toch zal het voor de meesten een ware uitdaging zijn om te winnen van de tegenstander op 'Legend'-modus, terwijl dat bij F1 2010 helemaal niet zo uitzonderlijk lastig was.
De vraag blijft echter nog steeds hoezeer de game gesimuleerd wordt of dat de game juist gescript wordt. Het is lastig om te beoordelen als leek in het programmeren, maar het blijft een vraag die regelmatig terugkeert tijdens het spelen. Het is niet altijd even duidelijk of de AI wel dynamisch meewerkt, of dat hij gewoon is voorgeprogrammeerd en jij in feite enkel meespeelt in een film. In een concept als formule 1 draait alles, meer dan in andere sporten, rond de allerkleinste details. Het is dan ook uiterst frustrerend als je aan het einde van je 60 rondes, waar je meer dan een uur over hebt gedaan, plots opnieuw mag beginnen omdat het spel besloot je de game te laten crashen en je savegame te vernietigen. Het lijkt dan ook dat het spel, wanneer het met 'onverwachte gebeurtenissen' gepresenteerd wordt, niet goed weet hoe het daarmee om moet gaan.
Dat brengt ons bij de bugs. Codemasters heeft problemen genoeg gehad met het geklaag van de vele mensen die problemen hadden met F1 2010. Men verwachtte dan ook dat dit eindelijk opgelost zou zijn in F1 2011, te meer omdat het in feite quasi dezelfde engine is. Niets is minder waar. Alhoewel de grote problemen uit F1 2010 opgelost lijken, zijn er deze keer weer andere problemen opgedoken. Tijdens het spelen van de reviewversie is onze savegame kapot gegaan nadat het spel crashte. Het lijkt wel alsof het spel niet om kan gaan met rariteiten.
Zo gebeurde het ons dat we met wat geluk en veel zwoegen en zweten een uiterst strakke tijd hadden neergezet tijdens de kwalificatie met een van de mindere teams. Het was een door- en doornatte kwalificatie, waardoor het belangrijker was hoe goed je de wagen kan besturen dan hoe goed je wagen is. Het was een situatie die ook in de echte formule 1 had kunnen voorkomen, zij het uitzonderlijk. Toch besliste de game daar anders over en zo gebeurde het dat Schumacher 2 minuten voor het einde van de kwalificitie een vrij ongeloofwaardige nieuwe beste tijd plaatste, met een verschil van 6 seconden. Gezien het verschil tussen de eerste en de nummer 10 meestal niet meer dan een paar seconden is, is een verschil van 6 seconden tussen de nummers één en twee enorm. Verder is onze wagen meermaals perte totale gecrasht door enkel de grindbak in te rollen en zijn de penalty's nog steeds uiterst willekeurig: de ene keer kom je weg met een zwaar accident, dat met opzet was veroorzaakt, terwijl de andere keer een licht tikje al genoeg is voor een zware bestraffing. Ook is er nu de zogenaamde '11-11' setup bug, waarin je de wagenvering instelt op 11 aan de voorkant en 11 aan de achterkant, waardoor de wagen als het ware vastgeplakt wordt aan het asfalt.
Toch mag de AI er over het algemeen wel zijn. Tegenstanders zullen je proberen in te halen en doen hun best om je achter hen te houden. Je krijgt het gevoel in een echte formule 1 race mee te rijden: wagens duwen elkaar aan de kant, er wordt op het allerlaatste moment geremd en er is in F1 2011 over het algemeen gewoon veel meer interactie tussen de overige wagens, terwijl het in F1 2010 vaak meer leek alsof de AI in een treintje rond reed. Toch is het vaak te makkelijk om tegenstanders uit te remmen in de bochten. Simpelweg juist iets later dan de rest remmen, geeft je al snel de mogelijkheid om een flink aantal mensen in te halen, vooral in het begin van de race. Vervolgens is het op de meeste circuits vrij eenvoudig om de andere coureurs achter je te houden. Hierdoor gaan de meesten al snel één simpele strategie aanhouden: probeer in het begin zoveel mogelijk mensen in te halen, waarna je ze voor de rest van de rit achter je probeert te houden.
KERS en DRS zijn twee toevoegingen van het nieuwe seizoen 2011, maar helaas legt de game deze belangrijke zaken totaal niet uit. Hetgeen duidelijk ontbreekt is een kleine tutorial om er mee te leren werken en ook wat uitleg over het feit dat niet alle teams over KERS beschikken. De slechtere teams als HRT, Virgin en Lotus hebben namelijk geen KERS, enkel de betere teams beschikken hierover. Nergens legt de game dit aan je uit. KERS is een systeem dat werkt als een nitrous boost uit tuner-games als Need for Speed, hoewel de achterliggende techniek te maken heeft met remenergie die gerecycleerd wordt, dit wordt iedere ronde gereset. DRS staat voor Drag Reduction System en zorgt er feitelijk voor dat je op een recht stuk sneller kunt rijden, alleen kun je het tijdens een race slechts op bepaalde punten gebruiken én werkt het enkel als je kort achter een voorligger rijdt. Tijdens de kwalificatie- en oefensessies kun je vrijwel constant DRS gebruiken.
Racen, iets voor kenners
Het schademodel van de wagens is goed, maar niet geweldig. Zelfs als je aan 250 kilometer per uur een frontale crash hebt gehad, is er vaak niet meer dan wat schade aan de neus en eventueel wat problemen met de banden, maar 7 van de 10 keren kun je gewoon zonder problemen nog verder racen en zelfs nog een respectabele positie behalen op de eindlijst. Zelfs als we echt ons best doen, gebeurt er niet veel meer dan de neusvleugel en de voorwielen die eraf vallen. Het schademodel van de banden is dan wél weer een hele stap vooruit. De degradatie is een stuk meer lineair dan in F1 2010, daar kon je band van het ene op het andere moment totaal versleten zijn, waardoor je helemaal uit het niets geen grip meer had. Dat is nu allemaal een stuk realistischer en dynamischer. Je kunt goed aanvoelen hoe je banden geleidelijk aan slijten. Hoe meer je slipt en buiten de baan rijdt, hoe sneller je banden ook degraderen en in het ergste geval zelfs lek gaan.
De brandstofsimulatie geeft in deze telg de mogelijkheid om verschillende 'fuel mixtures' te gebruiken, waardoor je wagen sneller kan rijden, maar ook meer brandstof verbruikt. Je moet dan uitkijken dat je aan het einde van de race niet zonder benzine valt. Raar hierbij is dat als je gewoon de 'standaard' fuel mixture neemt en overal van af blijft tijdens de race, dat je dan nooit de race compleet kunt uitrijden. Je moet dan altijd nog tegen het einde overschakelen naar de 'low fuel mixture', waardoor je wat trager moet rijden om de race te vervolledigen. Je voorvleugel kun je ook nog steeds van positie veranderen, waardoor je wat meer downforce kan creëren, of juist wat minder.
Hoewel de game er op de persfoto's werkelijk fantastisch uitziet, waren wij lichtjes teleurgesteld. De game ziet er goed uit, maar het beeld van de persfoto's repliceren lijkt schijnbaar onmogelijk te zijn. Wij speelden het spel op pc met vrijwel iedere optie op 'Ultra', maar het mocht niet baten. Begrijp ons niet verkeerd, de game ziet er prima uit, maar er is vrijwel geen vooruitgang in vergelijking met F1 2010. De auto's zien er mooi en overtuigend uit, daar is ook duidelijk het meeste werk in gestoken. De wereld rond de baan dan weer is redelijk flets en ongeïnspireerd, terwijl de mensen die je op de Paddock en in je garage tegenkomt niet echt geloofwaardig overkomen. Het enige dat écht indrukwekkend is, is het regenweer. Een race in de regen met alle details ingeschakeld ziet er gewoon fantastisch uit. Je ziet tegenstanders wegslippen en je komt zelf maar met de grootste moeite over de baan, terwijl je overal om je heen de regenplassen ziet ontstaan.
Codemasters heeft wel goed gekeken naar de details van het racen. Zo slijten de banden niet alleen vrij realistisch, je zult ook van te voren een bandenstrategie kunnen kiezen met je ingenieur om zo ideaal mogelijk je pitstop(s) te nemen. Als het regent zul je zien dat er banen op het asfalt verschijnen over de ideale lijn die iedere wagen neemt. Buiten die plaatsen is het een stuk natter dan binnen die plaatsen.
Normale racebanden zijn zo zacht dat er constant stukken rubber afbreken en op het asfalt terecht komen. Daardoor krijg je op een bepaald moment bepaalde plekken waar niemand rijdt, die wel vol liggen met allemaal stukjes rubber. Als je afwijkt van de lijn die iedereen rijdt, zul je merken dat je een berg van die rotzooi hebt opgepikt, waardoor je die ronde iets trager zult zijn. Je moet dan weer even rijden voordat die rotzooi is weggesleten. Hetzelfde geldt voor een klein slippertje buiten het asfalt, je zult dan een tijdje wat trager zijn omdat je rotzooi aan je banden hebt zitten en dus minder grip. Dat soort kleine details voegen wel een extra dimensie aan de game toe.
Waar Codemasters duidelijk werk van gemaakt heeft, is het geluid. Je hoort veel meer de mechaniek van de auto zijn werk doen, je hoort zelfs de achtervleugel van je auto neerklappen als je DRS gebruikt. De druk op de auto die toeneemt als je sneller rijdt en het napruttelen van de uitlaat bij het terugschakelen voor de bocht, ieder detail zit er in. Zo klinkt het wegdek ook geloofwaardig, net als de pitcrew die je wat tips influistert tijdens het rijden. Het zit er allemaal in en Codemasters heeft er detaillistisch werk van gemaakt.
Waar F1 2010 teleurstelde om je je als een echte coureur te laten voelen, probeert F1 2011 het beter te doen. Je kunt rondkijken in je trailer, waar je op de kalender kunt kijken, replays kunt bekijken, een ontwerp voor je helm kunt kiezen en vrij nutteloze e-mails kunt lezen. Voordat je gaat racen en tussen de verschillende oefen- en kwalificatiesessies door kun je interviews geven met de pers. De vragen zijn vrij repetitief en weinig orgineel. Als je in de top 3 eindigt ga je mee naar de persconferentie, waar je nog wat vragen krijgt en dat is het zo ongeveer. Als je je objective haalt, krijg je haast altijd een filmpje te zien van een blije gozer die uit zijn auto springt, terwijl het falen van je doelen meestal resulteert in een driftig mannetje dat boos om zich heen gebaart. Codemasters beloofde aan het hele 'Live the life' concept te werken, maar het komt eigenlijk nog steeds niet goed uit de verf.
Online kan F1 2011 wel vermaken, mits je de juiste mode speelt. Het Co-op kampioenschap spreekt voor zich en is leuk om met een vriend te spelen, terwijl de verschillende mogelijkheden om mee te doen met races en tijdritten iets is dat de meesten niet lang zullen spelen. Online races kunnen tot 16 echte spelers bevatten, die dan aangevuld kunnen worden met 8 AI-spelers, om er zo een volledige 24-man grid van te maken. Spelers op het internet hebben helaas de neiging te rijden als gekken, waardoor er constant geduwd en getrokken wordt, al is het met een select deftig gezelschap vast erg aangenaam om te spelen. Het spel beloont gelukkig de deftige rijders met experience-punten, terwijl de maniakken gestraft worden met minpunten.
Indien je optimaal van F1 2011 zou willen genieten, adviseren we je om de tractiecontrole uit te schakelen en ten minste een gamepad te gebruiken. Je hebt al een goede gamepad voor rond de €20 en het is een wereld van verschil. We adviseren om de tractiecontrole uit te schakelen, aangezien je zo pas echt het gevoel krijgt een wild F1-beest te moeten temmen: je zult heel rustig gas moeten geven uit een bocht en langzaam de snelheid opbouwen, het geeft een veel indrukwekkendere ervaring.
Wij speelden de game op pc, met als opstelling een Intel i5 750, een HD6870 en 8 GB aan ramgeheugen. Wij konden het spel compleet op ultra spelen op 1680x1050, dus het zou voor de meeste mensen prima speelbaar moeten zijn.
- Handling van de wagens
- Regenraces zijn geweldig
- Fantastisch geluid
- Toegankelijk, maar ook uitdagend, voor iedereen
- Veel bugs
- Fletse graphics
- "Be the driver, live the life", komt nauwelijks uit de verf
- Slechte uitleg DRS en KERS