Machinarium (iPad2)
Machinarium
Door Steez
Van remakes tot nieuw materiaal, aan populaire point and click adventures op de iPad geen gebrek. Klassiekers zoals Monkey Island en Broken Sword scheren samen met nieuwkomers Back to the Future en Wallace&Grommit hoge toppen in Apple’s App Store. Machinarium sluit zich bij dit gezelschap aan en doet meteen een gooi naar de titel van beste adventure game van het jaar.
Machinarium komt van goeden huize, zoveel is zeker. Deze gelauwerde flash game ontplofte in 2009 op de Indie (onafhankelijke ontwikkelaars die games onder eigen beheer uitbrengen met een relatief beperkt budget) Scene en kaapte datzelfde jaar zowat alle prijzen binnen categorie weg. Awards en nominaties voor het fenomenale artwork, de knappe soundtrack en beste Indie game waren schering en inslag. Tot zelfs een tweede plaats op Kotaku’s lijst van beste PC Games 2009, net onder Empire: Total war. Alle mogelijke lofbetuigingen gingen richting Tsjechië, naar de op dat moment quasi onbekende studio Amanita Design. Niet slecht voor een kunstzinnig project over een zwijgzaam maar charismatisch klein robotje op zoek naar z’n vriendin en de schurken achter haar ontvoering. Een game zonder spraak of tekst, overlopend van sfeer, humor en uitmuntend spel design. Nu bijna exact twee jaar later, kunnen we de muis vervangen door onze vingers en dit avontuur op ons iOs device beleven. Tenminste, zolang dit iOS device een iPad van de tweede generatie is. Ja, je hoort het goed, de eerste iPad is blijkbaar niet in staat om dit meesterwerkje vorm te geven. Te weinig tijd voor optimalisatie of simpelweg een gebrek aan pure rekenkracht? Wat het ook zij, Machinarium heeft de twijfelachtige eer om een iPad2 exclusive te zijn. De gelukkigen onder ons die wél over een iPad2 beschikken mogen zich schrap zetten voor dit episch avontuur op zakformaat.
Het duurt net dat tikkeltje langer dan bij andere games voordat is Machinarium opgestart, en je je afvraagt of dit nu een game is of een interactief schilderijtje. In een desolaat handgetekend landschap bewegen een paar insectachtige robotjes die verschrikt zoemend opvliegen wanneer je ze aanraakt. In de verte doemt er een mechanisch kluwen van een stad op en industriële muziek met metaal - op metaalachtige geluiden heft een sinistere toon aan. Start new game. Naadloos maakt een luchtschip zich van de hoogste toren los en komt het in een wolk van uitlaatgassen op je afgevlogen. Het daalt en zwenkt af richting wat bij nader inzien een stort blijkt te zijn. De scene verandert naar een plaatje van de tot in details weergegeven afvalberg vol afgedankte troep en oude onderdelen. Wanneer het luik van de aankomende afvalcontainer opengaat, maak je kennis met huisrobot Jozef, onze hoofdrolspeler. Die in een handvol stukken gedumpt en aan zijn lot overgelaten wordt. Welkom bij je eerste puzzel en les in observatie. Zag je hoe Jozef’s arm in het water terecht kwam en hoe dat ratachtig wezen er met zijn been vandoor ging? Nee? Geen schrik, je komt er snel genoeg achter.
Machinarium gedraagt zich grotendeels als een standaard point en click game. Maar dan wel eentje in een universum dat volledig af is. Hier geen oneindige bewegingsvrijheid, maar een min of meer vast pad waarop je met je vinger aangeeft waarheen je wilt dat Jozef zich verplaatst. Onze vriend kan je ook uitrekken of kleiner maken. Handig om iets in de hoogte te bereiken of om ergens onderdoor te kunnen. Interactie met objecten is enkel mogelijk wanneer je ook daadwerkelijk in de buurt van het voorwerp staat. Raak iets aan en Jozef zal je duidelijk maken of hij er wat mee kan of niet. Met achtergronden die barsten van de details is het vooral belangrijk van goed uit je doppen te kijken en logisch na te denken. Krabbels op de muur kunnen van groot belang zijn en aangezien er niet gesproken wordt, lees of bekijk je best alle informatie die je vindt. Gaandeweg ontvouwt het verhaal zich via flashbacks van Jozef of personages die je op je weg tegenkomt. Zo krijg je beetje bij beetje zicht op wat er zich afspeelde voor je op die vuilnisbelt terecht kwam.
Frustrerend bij veel adventures is dat je snel met een overvolle inventory zit. Alle mogelijke spullen zeul je mee voor het geval dat. Niet in Machinarium. De puzzels zijn veelal verbonden aan je huidige locatie. Slechts af en toe moet je heen en weer tussen verschillende ruimtes om voorwerpen te vinden om te gebruiken of te combineren. Zelfs dan is het meestal duidelijk waar je naar op zoek moet en zal je niet onnodig alle combinaties moeten uitproberen. Getuige van het geniale game design is hoe Jozef zich op schitterende wijze ontdoet van alles wat niet langer een functie heeft, om zo het aantal objecten en mogelijkheden overzichtelijk te houden.
Naast het gebruikelijke zoek – en paswerk, zal je ook heel wat logische puzzels en mini games voorgeschoteld krijgen. Bij heel wat sloten, machines of apparaten moet je een pittige doordenker oplossen voor je deze kunt gebruiken of activeren. Gelukkig zijn alle puzzels zo goed vormgegeven en passend ingewerkt in het verhaal, dat je je niet gauw irriteert en blijft proberen tot het lukt. Mocht je het uiteindelijk toch niet meer zien zitten, dan kan je beroep doen op een help systeem dat uit twee delen bestaat. Bij het eerste krijg je door middel van een denkballonnetje zicht op wat je algemeen doel op dat moment is, zonder dat dit ingaat op de details. Gaat het lampje dan nog niet branden, kan je beroep doen op het ‘hulp boek’. Dit boek vol oude perkamenten en kanttekeningen, geeft door middel van een stripverhaal stap voor stap de oplossing weer. In typische Machinarium stijl moet je eerst een antieke mini space-shooter game uitspelen die zich in de kaft van het boek bevindt. Slaag je daarin, ontsluit het boek zich en krijg je toegang. Een originele manier om hulp te bieden binnen de context van het spel zonder de spelervaring te verstoren en je toch nog even te laten nadenken of je echt wel hulp wilt.
*4Gamers Tip: Mensen zonder iPad2 die toch graag de wondere wereld van Machinarium willen ontdekken kunnen de game (inclusief soundtrack in mp3) voor een zacht prijsje downloaden voor PC, Mac of Linux via de website van de makers (www.machinarium.net). Help mee kwaliteit als deze te belonen en wie weet, krijgen we snel een vervolg!
Machinarium in de App Store (3,99 €)
- Locaties zijn kunstwerkjes
- Humor
- Afwisselende puzzels
- Exclusief voor iPad2
- Zo leuk dat je meer wilt