Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad
Red Orchestra: Ostfront 41-45 werd geprezen omwille van zijn realisme, teamplay en authenticiteit. Enkele jaren na dit succes kon een nieuw deel niet ontbreken. De grote vraag is natuurlijk of ontwikkelaar Tripwire Interactive met Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad voor hetzelfde succes kan zorgen als bij het eerste deel.
Een uitgebreide tutorial
Ontwikkelaar Tripwire zorgde deze maal voor een tutorial en singleplayer in Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad, dit na vraag vanuit de community. De singleplayer bestaat uit twee verschillende campagnes, namelijk een Duitse en Russische. Het doel van de Duitse campagne is om de stad Stalingrad over te nemen en zo de Russen klem te zetten. Het Russische Stalingrad is immers een belangrijke herbevoorradingsroute voor de Russen en daar wil de Duitse legertop graag een stokje voor steken. Daarnaast is de stad eveneens een doorgang naar het olierijke Kaukasusgebied.
Deze opdracht wordt onderverdeeld in verschillende chapters voorafgegaan door een training, die een nieuwe klasse of handeling aanpakt. De verkregen ervaring mag je meteen toepassen in de daarop volgende missie, waardoor je de campagne eigenlijk kan zien als een grote tutorial die jou klaarstoomt voor de multiplayer. Aan het begin van elke missie start je met een vast aantal soldaten in je eenheid. Een eenheid van twaalf steenharde krijgsheren die worden onderverdeeld in drie groepen, namelijk een Assault Team, Fire Team en een LMG (Light Machine Gun) Team. De verschillende groepen kan je bevelen geven zoals we eerder zagen in Brothers in Arms. Met behulp van een simpel menuutje laat je de soldaten volgen, aanvallen, verdedigen of naar een toegewezen plaats lopen.
Sterf je? Dan keer je terug als een soldaat van je eenheid. In het geval dat de hele eenheid komt te sterven, mag je de missie herstarten. Om niet steeds te moeten herstarten, wordt je eenheid op bepaalde momenten voorzien van nieuwe rekruten. De versterking gebeurt op voorwaarde dat je bepaalde doelen inneemt. Een meeslepend verhaal of een reeks actievolle scènes hoef je niet te verwachten in de singleplayer. De verschillende missies zijn immers een afkooksel van de multiplayermode, Territory. Je opdracht is om verschillende doelen aan te vallen en dit in een bepaalde volgorde. De missie die daarop volgt, is meestal om je net ingenomen gebouwen te verdedigen tegen een Russische tegenaanval. Op het einde van de Duitse campagne speel je de Russische campagne vrij en kan je ten strijde trekken tegen het Duitse leger. Daar waar je bij de Duitsers Stalingrad moest veroveren, krijg je bij de Russische campagne....dezelfde opdracht. De Russische opdrachten zijn, op bepaalde opdrachten na, identiek aan de Duitse, waardoor de Russische campagne een beetje nutteloos aanvoelt.
Dekking, richten en vuren
Een soldaat overleeft nooit langer dan vijftien minuten als hij steeds in de aanval gaat. Even pauze nemen en schuilen achter dekking is van groot belang om het uit te vechten tot op het einde. Tripwire bracht om die reden het FPS-coversysteem waar je gretig gebruik kan van maken in zowel de singleplayer als multiplayer. Je kan schuilen achter zowat elke beschutting, maar het moet wel groot genoeg zijn voor je. Eenmaal plaatsgenomen achter de beschutting kan je er makkelijk over kijken en eventueel je wapen afvuren. De rechtermuisknop laat jou inzoomen en kijkt tegelijk over de dekking heen. De ademhaling kan je ook onder controle houden met een simpele knop, waardoor je verder kan inzoomen.
In Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad bezit ook elk machinegeweer over een bipod. De bipod kan je gebruiken om het machinegeweer neer te planten om zo te troepen te ondersteunen en hierdoor verkrijg je meer precisie. Wanneer je gebruik maakt van het machinegeweer en je bevindt je achter dekking kan je nu makkelijker verwisselen van magazijn. In Red Orchestra: Ostfront 41-45 was je gedwongen om jezelf los te koppelen van de dekking om zo te kunnen verwisselen van magazijn.
De verschillende mappen in Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad beschikken ook over statische machinegeweren. De map maakt een willekeurige selectie van posities om deze neer te planten voor de start van de ronde. Ten opzicht van de mobiele variant zijn deze uiterst precies en zorgen ze makkelijk voor een ommekeer in de ronde. Beide varianten worden voorzien van twee vuurstanden. De eerste is vooral gericht op een hoog aantal kogels per minuut, terwijl de tweede vuurstand zich richt op precisie en dit met een lagere vuursnelheid. Iedere soldaat raakt wel eens lichtgewond en dan kan je gebruik maken van de meegekregen bandages. Elke beurt krijg je beschikking over twee bandages die kleine wonden verzorgen, bijvoorbeeld een schotwonde in de arm. De dood groet je meteen als je in het hart of het hoofd geraakt wordt, maar kleinere wonden zorgen dus eerder voor een trage dood.
Een uitgebreide multiplayer
Het succesverhaal begon met Red Orchestra: Ostfront 41-45, dat zich van de overige titels onderscheidde door teamplay, realisme en een moeilijk gameplay. Iets wat vele spelers aansprak en ervoor zorgde dat Red Orchestra: Ostfront 41-45 in de top tien terecht kwam van meest gespeelde multiplayergames. Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad krijgt deze eigenschappen ook met zich mee in de rugzak, maar kreeg nog wat extra last door nieuwe extra's, die straks aan bod komen.
De servers zijn voorzien om 64 spelers onder te brengen, een mooi aantal. Het was een tijdje geleden dat we met zulke aantallen op een server konden vertoeven, maar het laat alvast een geweldige indruk achter. De verschillende mappen zijn natuurlijk voorzien op deze aantallen en zorgen voor een ongezien tafereel. Aan dit tafereel kan je zelf deelnemen door een keuze te maken uit elf verschillende klassen: Assault, Rifleman, Elite Rifleman, Machine Gunner, Anti-Tank Soldier, Engineer, Marksman, Squad Leader, Tank Crewman, Tank Commander en Commander.
Assault
Hoofdwapen: MP40, MKB 42(H) (Duits) – PPHS 41, AVT-40 (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat
Speciale functie (knop “6”): Laat jou wisselen tussen volledig automatisch of single-shot
Rifleman
Hoofdwapen: Mauser KAR98 (Duits) – MN9130 Rifle (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat
Speciale functie (knop “6”): Neen
Elite Rifleman
Hoofdwapen: G41 (W) (Duits) – SVT 40 (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat
Speciale functie (knop “6”): Neen
Machine Gunner
Hoofdwapen: MG 34 LMG (Duits) – DP 28 LMG (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat
Speciale functie (knop “6”): Je plaatst een nieuwe loop in het machinegeweer. Bij het constant vuren, warmt de loop op en begint deze op een gegeven moment te roken
Anti-Tank Soldier
Hoofdwapen: PZB 784 (Duits) – PTRS 1941 (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: HHL 3k AT grenade
Speciale functie (knop “6”): Neen
Marksman
Hoofdwapen: Scoped KAR98, G41 Scoped (Duits) – Scoped MN9130, SVT Scoped (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat
Speciale functie (knop “6”): Zo maak je gebruik van de normale scope
Engineer
Hoofdwapen: MP40, G41 (W) (Duits) – PPHS 41, SVT 40 (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: HHL 3k AT grenade
Speciale functie (knop “6”): Laat jou wisselen tussen volledig automatisch of single-shot
Extra: Satchel charge
Squad Leader
Hoofdwapen: MP40, G41 (W) (Duits) – PPHS 41, SVT 40 (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat, rookgranaat
Speciale functie (knop “6”): Laat jou wisselen tussen volledig automatisch of single-shot
Commander
Hoofdwapen: MP40, G41 (W) (Duits) – PPHS 41, SVT 40 (Rus.)
Pistool: P38 pistol, MAUSER C96 (Duits) – NAGANT M1895, TT33 pistol (Rus.)
Granaat: M193 granaat, rookgranaat
Speciale functie (knop “6”): Laat jou wisselen tussen volledig automatisch of single-shot. De Commander krijgt ook mogelijk om ondersteuning op te roepen of zelfs een spioneervliegtuig. Als laatste kan deze klasse ook een “forced respawn” uitvoeren. Hierdoor keert iedere speler terug die in de wachtlijst stond (Territory-mode).
Tank Crewman
Geen kits
Tank Commander
Geen kits
Je kan opmerken dat de twee laatste klassen geen kits met zich meekrijgen, omdat deze worden gebruikt in de tank. De tanks in Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad bezitten over een totaal van vijf plaatsen, vier crewleden en een Commander. Ieder crewlid speelt een essentiële rol in het bedienen van het gepantserde voertuig. Een bestuurder, een persoon die het kanon herlaadt, een persoon die het kanon in gebruik neemt, iemand die het tweede machinegeweer bemant en als laatste de Commander die alles in goede banen moet leiden. Vooraleer je naar het slagveld wordt gestuurd, kan je kiezen om enkel met menselijke crewleden aan de slag te gaan of dat de tank ook gevuld mag worden met computergestuurde soldaten.
De vijand zal natuurlijk steeds proberen om je tank te vernietigen en dit kan zorgen voor fatale schade aan de bepantsering. Het kan goed zijn dat door de inslag een crewlid komt te sterven en zo de post onbemand achterlaat. Niet getreurd, want je kan zijn plek opvullen door zelf een weg te banen naar zijn post – al neemt dit enige tijd in beslag. Zo kan de bestuurder zich verplaatsen richting de geschutskoepel om zo de vijand te bestoken, maar ondertussen kan je de tank niet in beweging zetten en zorg je misschien voor nog meer schade. Het vernietigen van vijandelijke tanks kan je op verschillende manieren. De zwakste onderdelen/plaatsen zijn het stukje onder de geschutskoepel of de motor. Dit zijn vooral belangrijke doelen, indien je een tank aanvalt met de Anti-Tank Soldier.
De multiplayer van Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad beschikt over drie modes, genaamd Territory, Countdown en Firefight. Firefight is de nieuwe mode in de franchise en brengt Team Deathmatch naar Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad. De mode is vooral bedoeld om nieuwe spelers tijd te geven om alles onder de knie te krijgen. In Territory-mode wordt de map voorzien van twee doelen die beide teams in handen moeten krijgen. Wanneer de twee doelen worden ingenomen door een bepaald team, wordt het slagveld opgeschoven en komen er twee nieuwe doelen, dichter bij het verliezende team, ter beschikking. Doelen innemen doe je door gewoon meer soldaten te plaatsen dan de vijand. De map telt telkens af tot een 'lockdown', waarbij de doelen aan een team wordt gekoppeld. Als laatste krijgen we Countdown en deze is vooral bedoeld voor de ervaren spelers. Indien je komt te sterven, keer je niet meer terug totdat de doelen worden ingenomen door een van de teams.
Strijden voor eer en extra's
Een gloednieuw Honor-systeem mag voor de eerste keer zijn opwachting maken in Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad en zorgt meteen voor iets speciaals. Tijdens de multiplayer vergaar je ervaringspunten door vijanden te doden. Let erop dat kills in teamgerelateerde verbanden meer punten opleveren dan gewoonweg iedere soldaat te gaan afknallen. Hierdoor wil ontwikkelaar Tripwire zorgen dat spelers meer samenwerken en elkaar helpen. Het Honor-systeem is er gedeeltelijk ook om enige orde in de keuze van klassen te houden.
Bij iedere andere titel kan een nieuwe speler de beste klasse kiezen, ook al wou een meer ervaren speler dezelfde klasse op zich nemen. In Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad gaat dit lichtjes anders te werk, want spelers met een hoger Honor-level krijgen voorrang op de keuze van klassen ten opzichte van spelers met een lager Honor-level. Daardoor zorgt Tripwire ervoor dat meer ervaren spelers eerste keus krijgen en zo hun ervaring kunnen uit op het slagveld.
Naast het Honor-systeem kan je nu ook ervaring verkrijgen per wapen. Met eenzelfde wapen kills halen, laat de teller dalen voor het volgende level. Eenmaal je aan level 25 komt, krijg je extra's voor je wapen ter beschikking. De extra's zijn bijvoorbeeld een bajonet, een dubbel magazijn, een vijandelijk wapen en meer.
Het grafisch en het geluid
De Unreal Engine zorgt ervoor dat Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad op je scherm tevoorschijn komt in een mooi afgewerkt resultaat. Ten eerste ogen de omgevingen en de modellen van de soldaten uiterst mooi en zorgen ze voor een realistische look. Ten tweede is het echt genieten van de details die je kan terugvinden op de verschillende wapens en als laatste is het binnenwerk van een tank gewoonweg subliem.
De Unreal Engine maakte ook mogelijk dat de ontwikkelaar gebruik kon maken van het Gore-systeem. Ontploffingen zorgen voor losgerukte ledematen en laten je gerust schrikken wanneer plots een soldaat, getroffen door artillerie, naast je komt te liggen zonder benen of armen. Een minpuntje in de afwerking van de animaties vonden we terug bij het FPS-coversysteem. Het systeem laat je soms moeilijk los en zorgt dan ook af en toe voor een catastrofaal einde.
De realistische omgevingen worden bijgestaan door een orkestrale achtergrondmuziek. De muziek bouwt op gedurende de intense momenten en zoekt de stillere tonen weer op bij een rustiger moment. De realistisch ogende wapens zijn ook qua geluid realistisch, wat natuurlijk niet kon ontbreken. De artillerie kan je van ver horen afgeschoten worden en het zorgt voor een oorverdovende herrie, indien je je er midden in bevindt.
De voorgelezen teksten die zich in de singleplayer bevinden, wekken enige interesse op in het verdere verloop van een soldatendagboek. Als laatste kan je ook perfect de stemming tussen de twee legers aanvoelen en aanhoren. Het Duitse leger beveelt je rustig, maar op een directe manier, terwijl de Russische top je vooruit schreeuwt met opbeurende teksten die je tot een supersoldaat omdopen.
Niet altijd rozengeur en maneschijn
De release van Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad was niet zonder problemen. Tripwires forum werd meteen overspoeld door spelers die te kampen kregen met ettelijke bugs. Enkele voorbeelden waren: de serverbrowser werkte niet naar behoren, de ping klopt niet, de statistieken zijn totaal in de war geraakt, crashes, ultra-optimalisatie was zoek en nog meer van dit soort bugs. Ontwikkelaar Tripwire werkte dan ook de klok rond om de aangekaarte problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Tot op vandaag wordt er bijna om de twee dagen een nieuwe patch vrijgegeven die steeds meer bugs weghaalt, maar nog steeds zit er enkele cruciale bugs in het spel. De statistieken zijn zo nog een puinhoop, verschillende mensen krijgen problemen met het geluid en de prestatie-optimalisatie mag beter. Vele van deze zaken had de ontwikkelaar al voor de release moeten oplossen, niet nadien. Een spijtige zaak die het spel tegenhoudt om een regelrechte topper te worden, maar we gaan er wel van uit dat Tripwire hun titel blijft ondersteunen zoals ze dat nu doen. De aankomende mods zullen die attitude ook bevorderen.
- Team/gameplay
- Realisme
- Singeplayer is leuk...
- ...maar half overbodig en eigenlijk een tutorial
- Bugs