REVIEW | Jurassic World Evolution 3 is een prehistorische speeltuin vol creativiteit
Dino’s, drama en directe controle: Jurassic World Evolution 3 laat je opnieuw dromen van je eigen prehistorisch park. Achter de indrukwekkende façade schuilt een managementgame die je aandacht geen seconde loslaat. Na een reeks uitbreidingen trok Frontier Developments opnieuw naar de tekentafel voor een volwaardig vervolg. Jurassic World Evolution 3 wil duidelijk niet zomaar voortbouwen op de succesformule van zijn voorgangers, maar het hele concept van dino management verfijnen. Wij zetten onze schrik even opzij om te ontdekken of het park van onze dromen nog steeds zo gevaarlijk mooi kan zijn.
De game opent met een prachtige cinematic onder begeleiding van een onze welbekende stem, namelijk die van niemand minder dan Jeff “dr. Ian Malcolm” Goldblum. Hij reflecteert over “de mooie, maar ook verschrikkelijke momenten” uit de geschiedenis van de dinosauriërs; een relaas van menselijke hebzucht, heroïsche reddingsacties en de uiteindelijk onvermijdelijke verspreiding van die prehistorische reuzen over de planeet. De retorische vraag “Can we finally allow life to find a way?” zet meteen de toon voor deze derde telg.

Wie de vorige games uit de franchise speelde, zal zich meteen thuis voelen. Het is nog steeds de bedoeling om je park (uit) te bouwen, beheren én onderhouden door een gezond evenwicht tussen vertrouwde tools en eigen strategie. In Evolution 3 voegt de ontwikkelaar echter enkele leuke vernieuwingen toe.
De opvallendste is zonder twijfel de komst van mini-dinosaurussen. Die kleine gevaren zijn echter niet zomaar een copy-paste van hun ouders. Het vergt wat moeite om via fossielen en research (waarover later meer) volwassen mannetjes te creëren waarmee je bevruchte eieren kan kweken. Na hun geboorte hebben de jonge dieren hun eigen gedragingen, groeifases en zelfs sociale afhankelijkheid. Dat maakt het ecosysteem in je park veel levendiger – en tegelijkertijd ook uitdagender.

Daarnaast is het bouwsysteem grondig uitgebreid. Gebouwen zijn nu modulair aanpasbaar, waardoor je eindelijk die ene persoonlijke toets aan de vormgeving van bijvoorbeeld het bezoekerscentrum kan toevoegen. Wees gerust, dat past nog steeds in logistiek geharrewar tussen de verschillende teams, energievoorzieningen, leefruimtes en andere elementen in je park. Gelukkig heb je veel meer controle over de uitgebreide omgeving; als de hand van God creëer je rivieren, hellingen of watervallen waardoor je parken echt uniek aanvoelen.
En neen dat is geen typo, het gaat wel degelijk om parken – meervoud. De campagne speelt zich namelijk wereldwijd af. Je wisselt tussen locaties met uiteenlopende klimaten waardoor je de ene keer tussen vulkanisch gesteente en de andere keer op een tropisch eiland moet proberen om een succesvol park uit te baten. Dat alles heeft logischerwijs een invloed op het gedrag van jouw scherpgetande inwoners en zorgt soms voor uitdagende scenario’s. Een zandstorm in de ene regio zorgt ervoor dat je in alle haasten ter plaatste moet gaan om schade te beperken – of bezoekers te beschermen tegen losgebroken dino’s. Die momenten van directe controle geven de game meer afwisseling dan ooit. In de spreekwoordelijke zandbak kan je je creatieve vrijheid "zonder druk" de vrije loop laten. Tenslotte kan je in een Challenge mode nog verschillende uitdagingen aangaan om je skills aan een echte test te onderwerpen.

Het tempo ligt altijd vrij hoog. Er gebeurt veel tegelijkertijd op het scherm - van hongerige gasten tot goedbedoelde input van zakenpartners tot veeleisende wetenschappers - waardoor het niet altijd even gemakkelijk is om alles op te volgen. Zoals gezegd komen we terug op laatste groep want ze vormen door hun onderzoek een cruciaal onderdeel van je personeelsbeheer. Zij bepalen welk onderzoek je kunt uitvoeren, hoe snel je nieuwe soorten vrijspeelt en zelfs of je de juiste genetische combinatie vindt om baby dino’s te creëren. Let wel op dat ze niet overwerkt raken, anders krijg je al snel last van inefficiënt personeel — of erger nog, fouten in het lab.

Visueel doet Jurassic World Evolution 3 wat je van een hedendaagse game in die categorie mag verwachten. De animaties van dino’s zijn indrukwekkend, de omgevingen hebben meer diepte dankzij verbeterde belichting en vooral de jonge dieren tonen verrassend veel detail in hun bewegingen. Het geluid is opnieuw een sterk punt. De muziek en omgevingsgeluiden wisselen tussen serene rust en opbouwende spanning. Het gegrom van een Triceratops in de verte of de wind tijdens een naderende storm versterken de sfeer aanzienlijk.
Toch zijn er ook nog wat technische schoonheidsfoutjes. Tijdens onze speelsessie reageerden sommige menu’s traag en het gebeurde dat een bouwopdracht niet meteen werd geregistreerd. Kleine frustraties, maar ze halen wel even de vaart uit de ervaring.
Frontier Developments levert met Jurassic World Evolution 3 een volwaardige evolutie af. De game combineert de vertrouwde charme van parkbeheer met diepere systemen én meer vrijheid. De leercurve (als nieuwkomer) is steil, maar wie zich erin vastbijt (no pun intended), krijgt een boeiend en uitdagend simulatiespel voorgeschoteld.
- Voldoende vernieuwing
 - Creatieve mogelijkheden
 - Sfeervol
 - Jeff Goldblum!
 
- Steile leercurve
 - Druk scherm kan overweldigen
 - Kleine technische problemen