REVIEW | Mario & Luigi: Brothership - Na 9 jaar aan de kust, nu de wind in de zeilen
Na bijna een decennium sinds de release van Mario & Luigi: Paper Jam in 2015 is de toekomst van de Mario & Luigi-serie geruime tijd onzeker geweest. Door de teleurstellende verkoopcijfers van de 3DS-remakes van Superstar Saga (2017) en Bowser's Inside Story (2018), lieten fans alle hoop varen (haha) voor de veelgeprezen RPG-spin-off serie bij het faillisement van de originele ontwikkelaar Alphadream. Maar kijk, ondanks alle tegenslagen onderweg werd tijdens Nintendo Direct in juni 2024 aangekondigd dat het meest iconische broederduo sinds de gebroeders Wright terug is met een gloednieuwe RPG-game voor de Nintendo Switch – Mario & Luigi: Brothership, ontwikkeld door Acquire (Octopath Traveler, Tenchu).
Wanneer een mysterieuze lichtgevende draaikolk onze helden met redelijk wat drama naar een andere dimensie voert, komen ze op een eiland genaamd Shipshape Island terecht dat (spoiler alert) tegelijkertijd een ship én een eiland is. Daar ontmoeten ze een lokale bewoonster, Connie, die hen vertelt over de geschiedenis van Concordia; de wereld waarin Shipshape Island zich bevindt. Het hart van Concordia was ooit de Uni-Tree , een reusachtige boom, die met een energie genaamd Connectar de verschillende districten van het land verbond. Na een catastrofale gebeurtenis waarbij de Uni-Tree werd verwoest, viel Concordia echter uiteen in tal van eilanden. Alweer een klus voor onze twee helden in een overal en met een nieuw geplante Uni-Tree op Shipshape en een cast nieuwe metgezellen waaronder een vliegend varken/stopcontact genaamd Snoutlet, is het zaak om de eilanden weer te verbinden en Concordia in zijn oude glorie te herstellen, waarbij elk eiland een nieuw gebied is om te verkennen.
Na de prachtige remakes van Super Mario RPG en Paper Mario: The Thousand Year Door, is het verfrissend om te zien dat Nintendo opnieuw bereid is de wereld van Super Mario uit te breiden met een nieuwe cast van personages buiten de typische Toads, Goombas en Koopas. De inwoners van Concordia zijn gebaseerd op elektrische componenten zoals stopcontacten, adapters en kabels ,elk met een unieke uitstraling en persoonlijkheid. Andere bekende gezichten verschijnen ook naarmate je vordert in het verhaal, waaronder de Star Sprite Starlow, die eerder hun gids was maar nu vooral een hint naar eerdere games is, gezien Snoutlet de job nu heeft. Mario & Luigi-games staan bekend om hun creatieve en humoristische dialogen, en Brothership doet zeker niet onder voor zijn voorgangers. Hoewel het stemacteerwerk minimaal is, maken de dialoogvensters nog steeds leuk gebrabbel, vergelijkbaar met games als Animal Crossing en Banjo Kazooie. Hoewel Mario en Luigi zelf niet spreken via tekst, neemt Snoutlet het meeste praten voor hen over. Hun nieuwe stemacteur, Kevin Afghani, laat zijn vocale talenten zien met niet alleen de verwachte catchphrases en uitroepen, maar ook met humoristisch Italiaans-gebabbel, net zoals de oorspronkelijke stem, Charles Martinet, dat eerder deed.
Gezien Mario & Luigi: Brothership een turn-based RPG is, hebben ze het begin vrij eenvoudig gehouden om het toegankelijk te maken voor nieuwkomers in het genre. Je leert de basis van het gevechtssysteem en langzaam worden nieuwe mechanismen geïntroduceerd. De grootste zorg bij dit soort games, afhankelijk van het doelpubliek, is altijd of het uitdagend genoeg zal zijn maar zowel vaardigheid als strategie zullen zelfs voor gevorderde spelers vereist zijn om verder te komen zodra je voorbij de eerste gebieden bent en alle vaardigheden tot je beschikking hebt. Voor wie niet zo van een uitdaging houdt, of niet goed bent in RPG's, is er ook een Easy Mode-optie na twee keer een Game Over, en na een derde mislukking, ook een Cakewalk Mode om de moeilijkheid verder te verlagen voor de allerkleinsten (enkel gevonden door te zoeken, erewoord).
Gameplay valt min of meer onder te verdelen in twee categorieën in Mario & Luigi: Brothership: turn-based gevechten die beginnen bij vijandelijke ontmoetingen (na bepaalde scenes in het verhaal of bij contact met een vijand) en het verkennen van de Concordia-eilanden, wat vooral voorwerpen verzamelen, interactie met de bewoners en puzzels oplossen inhoudt. In de turn-based gevechten fungeren Mario en Luigi als twee aparte vechters, elk met hun eigen beurt, vaardigheden en HP. Combat is voorbij wanneer alle vijanden verslagen werden. Met behulp van commandoblokken kunnen Mario en Luigi uit het gevecht vluchten, een item gebruiken of verschillende aanvallen uitvoeren, waaronder een Jump Attack, Hammer Attack of een speciale Bros. Attack (waarvoor BP nodig zijn). Door op het juiste moment de juiste knoppen in te drukken, kun je een combo uitvoeren bij iedere aanval om extra schade aan te richten. Tijdens de beurt van de vijand speelt timing ook een cruciale rol, omdat Mario en Luigi aanvallen kunnen ontwijken of zelfs tegenaanvallen uitvoeren als je reflexen snel genoeg zijn en je goed op hun bewegingen let.
Bijna alles wat je verwacht van een ingewikkelde turn-based RPG is hier aanwezig, zoals gedetailleerde statistieken, EXP om te levelen, items, uitrusting, statuseffecten, passieve vaardigheden die je kan aanpassen naargelang de situatie, en meer. Deze laatste, genaamd Battle Plugs, kom je iets verder in het verhaal tegen en zijn extra krachten als "makkelijkere counters" of "loot bonus" om maar een paar voorbeelden te geven die je kan aan-en uitzetten, wisselen en combineren. je kan er altijd maximaal twee gebruiken en deze hebben onderling vaak ook nog combinatie-effecten. Deze moeten na een bepaald aantal keer gebruiken (verschillend per plug) weer opladen, maar éénmaal gemaakt (uit Sprites, die je kan verzamelen op de eilanden) heb je ze voor de rest van het spel. Er zijn verder geen ingewikkelde componenten nodig en het opladen gebeurt vanzelf: erg gebruiksvriendelijk en stimuleert tot gebruik.
Je fungeert met behulp van Connie en haar mede-Concordians het eilandschip Shipshape ook als navigator: je vaart en ontdekt over verscheidene zeeën op zoek naar de eilanden die je na verkenning kan verbinden met Shipshape en opnieuw kan bezoeken nu er weer Connectar door loopt en gebieden of sidequests ontsluit nadat je ze voor de eerste keer hebt aangesloten. Terwijl je op Shipshape bent, heb je ook altijd een zeekaart voor aandrijvende eilanden te spotten en van zeestroming te wisselen, wat de hoofdmanier is om doorheen de Oceaan te bewegen. Grappige riffen en atols brengen af en toe extra variatie van wat je zoals tegen kan komen. Op de eilanden kom je dan weer verschillende grondstoffen nodig om nieuwe uitrusting of voorwerpen te maken die in de vele winkels al dan niet beschikbaar zijn.
Tijdens de verkenning bestuur je zowel Mario als Luigi, waarbij Luigi automatisch dicht achter Mario aanloopt terwijl je ieder eiland en zee doorkruist. Mario en Luigi kunnen onafhankelijk springen en aanvallen met de druk op verschillende knoppen, maar je hebt nooit volledige controle over Luigi’s bewegingen. In plaats daarvan moet je gebruikmaken van een nieuwe mechaniek genaamd “Luigi Logic,” waarbij je hem aanstuurt om specifieke taken uit te voeren, zoals het oppakken van een voorwerp. Dit kan echter alleen wanneer er een gloed om hem heen verschijnt, wat aangeeft dat hij een idee heeft. Hoewel Luigi Logic een leuke en intuïtieve manier is om twee personages tegelijk te besturen, voelt de gameplay bijna alsof deze is gemaakt voor coöp. Ondanks dat de Switch de perfecte kans biedt om multiplayer toe te voegen aan een serie die eerder alleen op handheld-consoles beschikbaar was, is Brothership helaas een exclusieve singleplayer-ervaring.
Brothership is de eerste Mario & Luigi-game die is ontwikkeld voor een toegewijde thuisconsole in plaats van een draagbare, wat betekent dat het ook de eerste keer is dat de serie de sprong naar HD maakt, en het resultaat mag er absoluut zijn. De unieke, kleurrijke wereld en cartooneske ontwerpen en bewegingen van de personages zijn visueel verbluffend met de nieuwe cel-shaded graphics, die trouw blijven aan de kunststijl van de klassieke games en deze tegelijkertijd updaten voor modernere tijden. De trailers waren al overtuigend, maar om het allemaal tot leven te zien komen op het scherm van de OLED-Switch is toch nog even een andere ervaring, die zeer aan te bevelen is. Het gebeurt zelden dat je een nostalgisch spel grafisch kan updaten naar een hedendaagse versie en zo goed als iedereen blij kan maken, maar het is Nintendo hier gelukt.
De enige opmerkingen die gegeven zouden kunnen worden is dat het spel in het begin vaak soms een beetje té handjevasthoudend is en de monsters op de eerste eilanden wat repetitief en simplistisch, maar al vrij snel zal je alle vaardigheden die je aangereikt worden nodig hebben.
Mario & Luigi is absoluut terug aangemeerd (en al gelijk weer vertrokken) van een lange reis; met een nieuwe insteek die toch klassiek aanvoelt, leuke personages, uitdagende en complexe combat en visuals die een pracht zijn voor het oog. Brothership is niet alleen een eerbetoon aan veteranen van de serie, maar ook voor nieuwe spelers een schitterende, op zichzelf staande turn-based RPG die een aanrader is voor iedereen met een Switch.
- Verfrissend, doch nostalgisch klassiek
- Originele setting en personages
- Uitstekend gebalanceerd gevechtssysteem
- Zeer uitgebreid
- Geen co-op
- Beetje trage start
Amai, sterke score, zeker als je weet dat IGN het maar een 5/10 heeft. Dit toont toch maar een schril contrast in meningen en inzicht reviewers, niet als kritiek bedoeld op @Ascillian uiteraard. Goeie review tbh.
Maar hoe was de performance? Hebben jullie framedrops and lage resolutie problemen ondervonden?
Geplaatst op 2024-11-06 14:50:24, bewerkt op 2024-11-06 14:50:45
Wtf? En ign geeft het een super slechte score?
Toont nog eens aan hoe die grote game media gewoon een grap zijn geworden als ze bagger als drgaon age veilguard een 9 geven of eurogamer een 10, clowns
Geplaatst op 2024-11-06 14:56:08, bewerkt op 2024-11-06 14:57:04
dragon age the veilguard vind jij bagger, ik vind het echt een leuk en vermakelijk spel. Naar mijn mening, zeker geen 9/10 waard, maar op zen minst een 7,5. Geef toe, je vindt het bagger omdat er "woke"-elementen in zitten?
Geplaatst op 2024-11-07 15:00:46
Steam user review scores tonen toch duidelijk een verschil met de game media
Geplaatst op 2024-11-07 19:52:31
Ik vraag niet wat de andere schapen in de kudde denken of naäpen, maar wat jij er van denkt?
Ah but wait...
Geplaatst op 2024-11-08 12:45:01
Steam reviews en metacritic user reviews.. geloofwaardig. Praat jij iedereen na dat haat spuwt? Als ik al je comments lees, lees ik precies comments van IGN van rondtrappende en gefrustreerde gamers. Speel dan wat u wel bevalt maar 24/24 staan haten zal wellicht productiever zijn zeker?
Geplaatst op 2024-11-10 05:50:12
Ween ween
Geplaatst op 2024-11-10 14:24:57
Hoe volwassen
Geplaatst op 2024-11-10 15:34:36
Het heeft géén zin om met deze incel in debat te gaan. Vanaf dat er maar iets als "woke" kan bestempeld worden, is hij/zij/hen/het eerste die zal reageren. Je kan er bijna geld op zetten...
Hij heeft géén enkel sterk argument laat staan een eigen, deftig onderbouwde mening en verwijst naar bronnen van likeminded idioten en extreemrechtse schapen zoals hem/haar/hen/het die géén enkele empirische waarde of slagkracht hebben in een deftige discussie of debat.
Maar mensen uitschelden of belachelijk maken als een onderontwikkelde puber of kleuter met gebrek aan pubes...
Geplaatst op 2024-11-12 10:56:11, bewerkt op 2024-11-12 10:57:41
Net als op IGN of andere groepen waar je niets anders meer leest. Alles is woke die niet in hun kraam past tegenwoordig..
Geplaatst op 2024-11-12 18:44:39
Idd, not done; iedereen mag een mening hebben maar laat ons bij de kwestie blijven, niet vervallen in altijd dezelfde dogma's en al helemaal niet beginnen met ad hominem-aanvallen want dan zijn we geen haar beter dan op IGN.
Alhoewel mogelijk beter te formuleren valt er wel iets te zeggen over de verschillen tussen mensen die het spel zelf gekocht hebben en daar hun mening over geven vs bekende reviewers; DA: veilguard krijgt 5/5 op Eurogamer en 10/10 op Gamerant...really? Zonder fouten, flawless game,echt? De dichotomie tussen beide bronnen kan ondertussen het kleinste kind zien en het is dan moeilijk om geen conclusies te trekken zoals "sponsored AF" en "bende virtue signalers".
Het valt ook niet te ontkennen dat na comics, films en series nu de game-industrie ten prooi valt aan kwalijke organisaties als een Sweet baby Inc, die van bovenuit (vaak tegen de wil van de developers in) erin geschoven worden en vervolgens de focus op activisme gaan leggen inplaats van gameplay of storytelling. De gevolgen daarvan konden eerst nog onder de mat geschoven worden met genoeg centjes maar ondertussen leren gevallen zoals Concord en Unknown 9: awakening dat ook dat eindig is. Stellar Blade, Elden Ring,...Mario & Luigi: Brothership waar geen activisme te zien valt en het zeer goed doen bij het grote publiek brengt die organisaties dan weer aan het schuimbekken omdat de realiteit hun misplaatst idealisme in de weg staat. En dat zal hoe langer hoe meer gebeuren: mensen (gamers) worden gelukkig kritischer en blijven die bullshit niet pikken. En dan is het zaak om aan de juiste kant te staan: wat die dan mag zijn moet ieder voor zich uitmaken.
Geplaatst op 2024-11-12 18:56:52
Mea culpa, ik ben ervan uitgegaan dat je aan een mening ontbrak.
En ja, iedereen heeft recht om een mening te hebben. Dat klopt inderdaad, maar een mening is iets dat deftig onderbouwd is door feiten en niet door hersenspinsels van jezelf of voorgekauwd door anderen.
Niet dat ik de waarheid in pacht heb, integendeel... ook ik heb me al schuldig gemaakt door een mening te hebben die geen mening was omdat ik niet de moeite had gedaan om mijn kennis en ervaring aan te spreken.
Ik ben 1 van de gelukkigen die het gewaagd heeft om Dragon Age: Veilguard in huis te halen en ik heb me er goed mee vermaakt. Maar een topscore krijgt het allesbehalve. Het spel is gewoon te voorzichtig en catert iets te hard naar het algemene brede publiek. Het is niet meer enkel voor de "hardcore" RPG fans en dat merk je in de uitwerking van zowel combat, verhaal en de interacties tussen de personages. Is het daarmee een slechte titel, zeker niet. Ik durf zelfs zeggen dat het tot dusver het beste is dan wat ze sinds Inquisition hebben uitgebracht, alleen haalt het niet het niveau van zijn voorganger.
Reviews blijven subjectief en wordt sterk beïnvloedt door persoonlijke normen en waarden.
Ik heb me ingelezen in die Sweet Baby Inc. en wat ik kan zien is dat er enorm veel misinformatie en wilde geruchten hierover de ronde gaan.
Het wordt enorm opgeblazen alsof het een "kanker" is wat volledig van de pot gerukt is naar mijn inzien. Elke game wordt met bepaalde ideologieën in het achterhoofd ontwikkeld en gericht om een bepaalde visie te verwezenlijken. Dat vertaalt zich daarmee nog niet tot een kwalitatief goed eindproduct. Maar zoals ik het kan interpreteren door de meute intellectually challenged schaapjes op het internet, dat dit wordt aanzien als een vorm van indoctrinatie en propaganda om "extreem-linkse politieke ideeën" op te dringen. Ik denk dat journalistiek en nieuwsverslaggeving in die mate veel "kwalijker" zijn dan een medium zoals games, comics, series of films. Niemand verplicht u om het medium te gebruiken. Er is voor elk wat wils maar verandering komt er toch, of we dit nu willen of niet. Games als Hogwarts Legacy, Baldur's Gate 3 en ook Dragon Age Veilguard bieden bepaalde opties, wat ook heel wat kwaad bloed heeft gezet bij een bepaalde kant van het internetpubliek (met heel toevallig toch het merendeel van eenzelfde politieke kleur tot op het stereotyperende na), om een bepaalde groep gamers tegemoet te komen. Het voordeel is, het blijft een keuze om al dan niet die opties te gebruiken en hebben geen impact op het verloop of design van een game of product in het algemeen. Er zijn genoeg andere mediums waar dergelijke zaken tot het frustrerende toe, door je neus wordt gewrongen. Dat ga ik zeker niet ontkennen. Bv. Star Trek Discovery, zeker vanaf 3de seizoen. Daar krijg je het grote deel van de cast die wel een bepaald type gender vertegenwoordigt van het LGBTQ+ alfabet en naar mijn gevoel zo overheersend wordt dat het niet meer relevant is of een meerwaarde vormt voor de verhaallijn. Versta me niet verkeerd, ik heb niets tegen LGBTQ+ gegeven, de mensen en etc. Maar de inclusie van zo'n personages moet organisch/natuurlijk zijn en niet als hoofdzakelijk uithangbord zonder relevantie of diepgang in het verhaal.
De wereld zal veranderen en ja, de door jouw vernoemde bullshit, zal er blijven deel van uitmaken, of je het nu wil of niet. Een kant kiezen doe ik niet want er is geen "juiste" kant, ik snap de incentive van beide kampen in deze discussie maar er is altijd een gulden middenweg. De vraag is of beide kampen bereid is elkaar daarin tegemoet te komen. Dat is ook de reden waarom ik zoals je het noemt een "allergische" afkeer heb gekregen voor het gruwelijk misbruik van de term "woke", een term die in het begin van de 20e eeuw gebruikt wordt door de Afro-Amerikanen om de sociale ongelijkheid en geweldadige discriminatie aan te kaarten waarmee ze te kampen kregen in de VS (en spijtig genoeg nog steeds bestaat). Wat tegenwoordig als "woke" bestempeld wordt, heeft er niets mee te maken. Je kan het bijna een misbruik en omgekeerde psychologische afkeer tegen wat sociale gelijkheid en verdraagzaamheid zou moeten zijn.
Geplaatst op 2024-11-13 09:37:12, bewerkt op 2024-11-13 09:50:18
Ik hoor hier valabele punten. Persoonlijk ook geen fan van de term "kanker" voor Sweet baby inc (ook gelezen op wss diezelfde forums) want naast vrij geladen term ook incorrect, naar mijn mening; hier is het eerder een reverse Midas: alles wat ze aanraken verandert in stront. Waar ze aan meewerken wordt minder goed of zelfs slecht in de ogen van het publiek dat ze proberen te bereiken, als hun naam geassocieerd wordt met iets waar ze aan meewerken mag dat nog zo goed zijn maar laten velen het alleen al om die reden links liggen (en meestal is het dat niet) en niemand in hun beoogde publiek vraagt erom en weigert de aanwezigheid zelfs.
Dat heeft weinig te maken met links of rechts of alfabetgedoe maar alles met de manier waarop. De meeste games die een verhaal vertellen zoals RPG's toetsen vroeg of laat, licht of zwaarder, politieke thema's aan en dat is ok: je kan geen impact op de wereld hebben zonder politics. Maar dat zou of meer op de achtergrond moeten komen of spelers effectief de keuze moeten laten een bepaalde richting uit te gaan. Maar hardhandig één bepaalde strekking door de strot rammen als niet alleen de goede optie, maar vaak de enige optie om te laten zien dat wat er gepusht wordt niet ter discussie gesteld kan worden volgens de makers, is gewoon fout. En krijg je dat mensen het spel dat hen niet toelaat te kiezen of te discussiëren gewoon links laten liggen.
Hoe tyranniek onderdrukking van vrije mening ook is, het zal nooit verkrijgen dat mensen er geen zullen hebben. Sterker nog: hoe harder iets geforceerd wordt, hoe sterker de tegenbeweging. En dat is nefast voor iedereen die er (vaak ongewild) bij betrokken is geraakt. Veel mensen die ik persoonlijk ken dat niet heteroseksueel zijn zeggen dat "heel dit opgeblazen politiek activistisch gedoe" hun verenigingen en algemeen imago bij het grote publiek geen goed heeft gedaan. Vinden moeilijker werk bvb omdat een bedrijf niet het risico wil nemen de gemoedelijke sfeer daar in het gedrang wil brengen omdat ze door een nieuw iemand (al is die nog zo bekwaam) op eieren moeten lopen of risico lopen aangeklaagd te worden. Dus onrechtstreeks zorgen de regenboogmaniakken zo voor meer discriminatie in realiteit voor de mensen waar ze claimen voor te spreken dan diegene die ze als de bron van alle kwaad zien, nl normale mensen.
De "juiste" kant hier bedoel ik niet links of rechts, maar eerder "de kant die mensen zelf laat kiezen en neutraal en integer blijft" of "de fearmongering activist pushers". Origineel was het de taak van een journalist om feiten zo neutraal mogelijk weer te geven (vroeger nog op school geleerd). Maar hoe lang geleden is dat al? Ondertussen kan een journalist (zowel games als gewone) bijna zijn partijkaart naast zijn artikel printen. En dat je goed moet kunnen spellen want "heb je in de krant al eens een fout gezien, stel je voor" was ook bullshit; school was niet perfect maar kijk.
Mensen zijn ook gevoeliger voor deze zaken als het hun ontspanning aantast. Je moet inderdaad de krant niet lezen, maar zo goed als iedereen kijkt tv/films/series, leest boeken/strips of speelt games. Als mensen daar ook al niet meer veilig zijn voor activisme of any kind (maar vaak exact datgene dat ze kots en kotsbeu zijn in de gewone media en aan willen ontsnappen) ja dan worden ze pissig. Volkomen terecht ook als je ziet waar dat toe kan leiden als je het allemaal op zijn beloop laat en niet terugvecht ; in de UK willen ze mensen gaan vervolgen die "online haatpropaganda hebben bekeken" met celstraffen. Wie gaat er dat bepalen wat dat juist is, "haatpropaganda"? De overheid? Grote Broer? Ondertussen valt dat ook te definiëren als "wat kritiek heeft op het huidige regime"; Dus als dat al "haat" is en je om er gewoon al naar te kijken de bak in vliegt, moeten we zelfs geen dystopische games meer maken; dan zitten we gewoon in Orwell zijn 1984, maar gewoon 40 jaar later.
Geplaatst op 2024-11-13 10:32:29
Ik kan je eigenlijk geen ongelijk geven en voor het eerst zie ik meer achter je standpunt van het gewoonlijke "go woke, go broke". Vind ik persoonlijk wel fijn dat je tijd neemt om dieper er op in te gaan en heeft mijn perceptie over jouw manier van denken toch enerzijds gewijzigd. Wat niet wil zeggen dat ik volledig met je akkoord gaat, maar ook jij haalt valabele punten aan.
Dat is ook hetgeen ik aanhaalde in mijn vorig bericht, elk kamp (los van politieke zijden of dergelijke) heeft goede argumenten maar zoals steeds is het maar 1 kant van het verhaal en is het vaak niet het volledig plaatje.
Awakening nr 9 is de eerste game waar ik van bewust was dat dit een flop is geworden. Naar mijn gevoel ook een titel die nog beter een half jaar of langer in de oven had moeten blijven sudderen om alles degelijk uit te werken, maar in de plaats kreeg je een halfgebakken, onverteerbare oplossing op alle vlakken.
Dat de censuur de laatste jaren weer sterk opgevoerd wordt, zelfs een doofstomme blinde zou dit opmerken. Maar wat ik zie in de tendens van de afgelopen +/- 70 jaar is dat het komt en gaat. Het kan gewoon toeval zijn uiteraard maar de ene moment heb je de conservatieve censuur die dan weer in de jaren 70 plots vervaagd met de new wave movement, om dan begin de jaren 2000 onder andere vorm van censuur te gaan veranderen. Tegenwoordig is het vooral censuur rond de "politieke correctheid". Elke snowflake kan getriggered en beledigd worden omdat je iets zegt dat hen "kwetst" terwijl je niet met die bedoeling handelde. Dat merk je heel hard dat oude media zoals Fawlty Towers, Monty Python, Allo Allo, zelfs ons eigen "De Kampioenen" of "Het Eiland" de nodige afleveringen geschrapt of van een disclaimer gewoon omdat deze media in een tijdsgeest waren vervaardigd voor amusement maar waarvan sommige thema's nu als beledigend kunnen opgevat worden of gevoelige zieltjes zou schofferen. Dat je misschien de dag van vandaag er een kanttekening bij zou maken bij nieuwe "kijkers" kan ik snappen maar regelrecht gaan snoeien in iets wat aanvankelijk compleet onschuldig is, dat is flagrante censuur. Zelfs Disney is plots met hun ganse repertoire gaan aanpassen of herwerken om het verteerbaar te maken voor de nieuwe generatie kijkers. 2 jaar geleden een discussie met een set ouders die kwamen klagen bij directie en oudervereniging(waarvan ik deel uitmaak) omdat 1 van de juffen een Disneyfilm zoals Sneeuwitje en Pinokkio had laten zien in de 3de kleuterklas omdat er zaken in gebeuren die "not done" zijn en een slechte voorbeeld voor de opgroeiende jeugd. Het is dat soort gedachtengang die de censuur mee in de hand werkt.
Op de hogeschool hebben we jaren geleden een uitgebreide studie gedaan over verschillen tussen nieuwsoutlets en welk soort berichtgeving ze primeren of hoe dit werd gebracht. Het was weerzinwekkend hoeveel verschillen er zelfs zaten over 1 zelfde nieuwsitem, waar de aandacht werd aan besteedt en hoe verschillend die was. Als je 3 verschillende verhalen gaat brengen over 1 item, dan weet je dat er iets niet klopt.
En ja, op basis van de accenten die gelegd werden, kon je inderdaad mogelijk linken aan een politieke kleur en zou je de "neutraliteit" van nieuwsoutlets of de journalisten in kwestie in vraag kunnen stellen.
Wat je zegt over de UK, dat is het eerste wat ik ervan hoor of verneem. Praktisch gezien lijkt me dit ook onmogelijk op te sporen tenzij ze preventief soortgelijke sites op nationaal vlak gaan blokkeren en vooral georganiseerde events omtrent dergelijke propaganda gaan opsporen en sanctioneren.
Daarbij zouden ze de ganse wetgeving omtrent gegevensbescherming en Privacy volledig aan hun been lappen wat toch wel een aardig staartje kan krijgen. Je vertelt hier in een notendop het plot van "V for Vendetta".
Nu in China, Rusland, Noord-Korea en andere zijn ze daar niet onderhevig aan en ieder die nog maar kritiek heeft op het leiderschap, wordt er vakkundig van de aardbodem geveegd. Ik denk nog niet dat we in Europa en specifiek in België hier problemen mee hebben aangezien zelfs onze eigen Justitie, Grondwet en Gerechtelijk Wetboek vol hiaten zitten die zelfs door een volledige leek in Rechten onderuit kan gehaald worden. Ik denk dat er andere varkentjes zijn die gewassen moeten worden die prioritair zijn.
Zoals ik al zei, je hebt valabele punten maar ik denk dat het bijlange niet zo zwart-wit is dat we beiden maar denken. De wereld van 1984 is toch iets drastischer dan wat het nu is, al zeker niet in een totalitair regime. We zijn nog heel ver verwijderd van een verdraagzame wereld waar elk individu kan zijn wie hij/zij/whatever wil zijn.
Games, comics, films en series zijn aan het veranderen en je ziet inderdaad een influx van normen en waardes die anno 10-15 jaar geleden ondenkbaar waren, maar zo vreemd is het niet. Vroeger werd er ook niet over bepaalde thema's gesproken omwille van de taboe. Taboe is iets wat mensen zelf creëren en in de hand houden.
En je hoeft niet ver te zoeken om te weten dat die thema's er al heel lang zijn, maar ze bleven op de achtergrond waarbij het nu veel te hard naar voorgrond wordt geschoven.
Maar ik merk vooral dat er wel bvb, in een serie zoals "The Acolyte" met de vinger wordt gewezen naar woke onderwerpen omwille van de flop terwijl dit naar mijn mening gewoon een bijzonder zwak excuus is voor een belabberd script en slecht acteerwerk.
Geplaatst op 2024-11-13 14:12:24, bewerkt op 2024-11-13 14:16:57
Één van de collega's hier zei het ook al maar IGN geeft games zoals de recente bijna unaniem sterk afgekeurde Unknown 9: Awakening, waar ze zelf in hun eigen review kritiek spuien als "Haroona’s predictable tale is full of cliches and unremarkable characters, eventually getting horribly lost in a sea of magical jargon" en "Combat is easily one of the things Awakening does worst" (maar combat maakt wel bijna 60% van het spel uit en was dé publiekstrekker), dezelfde 5/10. En inderdaad gaven een 9/10 voor Dragon Age: The Veilguard (IGN's review van dat game had op youtube 9,4k likes en 81k dislikes, make of that what you will).
Ik heb een vrij recente Switch (enkele maanden oud) en heb er ondertussen 21 uur speeltijd van de game op zitten vóór ik deze review schreef en als ik framedrops of lage resolutie had gehad zou ik niet nagelaten hebben dat in de review te zetten of in de score te reflecteren. Het zou natuurlijk altijd kunnen dat ik iets gemist hebt, maar dan was het althans niet opvallend: ik speel er nog dagelijks op verder en tot dusver weinig van gemerkt. Een review is ook altijd een beetje subjectief ondanks professionele beroepseer, maar ik kon aan Brothership weinig negatiefs ontdekken behalve een wat trage start voor mij persoonlijk.
Uiteraard zou het makkelijk zijn om IGN-reviewers te beschuldigen van gebrek aan neutraliteit, incompetentie, luiheid, belangenvermenging en meer zaken, wetende dat ze dit waarschijnlijk niet zullen lezen en zich dus niet kunnen verdedigen, maar hier bij 4gamers reviewen we games en geen andere reviewers dus daar ga ik me niet over uitspreken. Wat ik hier in de eerste alinea zeg zijn feiten die ieder ook voor zichzelf kan vinden met één google.
Zoals altijd zeg ik: dit is wat één iemand van ons die veel verschillende games testen op dagelijks/wekelijkse basis als oordeel geeft. Het is best dat je je eigen mening vormt aan de hand van eigen ervaring of als veiligere optie een aantal streamers het ziet spelen, wat trailers of footage opzoekt en dan kijkt of het iets voor jou is.
Maar dus, een aanrader: have fun ;)
Geplaatst op 2024-11-06 16:10:56
Was zeker niet mijn bedoeling om IGN door het slijk te halen. Ik heb soms ook mijn vraagtekens bij sommige reviews ongeacht de reviewers of het mediaplatform.
Ik heb tot anno 7-8 jaar terug ook reviews geschreven voor 3rdstrike en weet uit ervaring dat het onmogelijk is om volledig objectief te blijven in een review.
Maar je review is dik in orde hoor.
Voor mij was het belangrijk om te weten of die technische performance problemen die IGN aankaartte wel gegrond zijn. Vermoedelijk kan dit liggen aan oudere hardware (al betwijfel ik of dit écht merkbaar is tussen vanilla en Oled versies) of nog géén day-one updates/patches, maar omdat ik het niet meteen in andere reviews tegenkwam, dacht ik het hier even aan te kaarten. Ik verwachtte iets in de aard als de performance problemen van PokéMon Scarlet en Violet.
Toch bedankt voor je feedback, Brothership stond op mijn verlanglijstje en kan ik deze dus binnenkort onder de kerstboom leggen.
Geplaatst op 2024-11-07 15:07:21, bewerkt op 2024-11-07 15:08:20
Gamers vinden nog maar eens uit dat mensen andere opinies kunnen hebben
Geplaatst op 2024-11-07 09:34:27
ja, dat weet elke weldenkende mens maar ik vond het contrast gewoon zeer opvallend, zeker omdat er issues werden aangekaart die ik behoudens mijn vergissing niet in andere reviews had tegengekomen.
Geplaatst op 2024-11-07 15:09:36
Als ik (sterk) verschillende meningen lees/zie, wel ik altijd meer weten en vergelijken.
Het kan dat beide partijen een punt hebben, maar soms lees je ook onzin...
Geplaatst op 2024-11-08 22:49:56