REVIEW | Until Dawn remake wint geen schoonheidsprijs
Until Dawn is er nu eindelijk ook op pc en PS5 dankzij een remake van het origineel. Het is wel niet een 1-op-1 remake, want sommige zaken zijn veranderd, maar of dit allemaal dan het prijskaartje van 69,99 euro waard is, dat is natuurlijk de vraag.
Om met de deur meteen in huis te vallen: de remake van Until Dawn is niet meteen iets om over naar huis te schrijven. Vanaf het eerste moment al merk je her en der zaken op die niet kloppen en hoewel we dachten dat het met de PS5 zou opgelost zijn, krijgen we wederom stutters en heeft de game last van frame pacing issues. Daarnaast wordt de game geteisterd door rare bugs en glitches die het speelplezier bederven. Een personage dat ineens in de lucht wandelt en plots gereset wordt of een hoofd dat een twitch beweging naar opzij maakt, het zijn slechts enkele zaken die we tijdens het spelen moesten ondergaan.
De controls zijn grotendeels hetzelfde, maar de camera is wat aangepast. Bij het origineel was het eerder een offset camera die vanop een afstand het personage volgde, maar bij de remake krijgen we een doodgewone third-person camera. Dat maakt het natuurlijk makkelijker om de personages op het scherm te volgen, maar de controls hebben met deze nieuwe insteek wel wat moeite. Soms maakt je personage een vreemde beweging en dit lijkt te komen door de input van de camera. Je drukt vooruit en toch gaat je personage zich draaien om de andere kant uit te lopen.
Visueel ziet de remake er wel goed uit. Zo krijgen we in het algemeen meer details te zien en zijn her en der ook scènes volledig veranderd. Bij het begin is er bijvoorbeeld nog een avondzon dat bij het origineel niet aanwezig was, terwijl in de sneeuw nu ook echt voetsporen te zien zijn. Het is wel niet allemaal rozengeur en maneschijn. Met name de gezichten zullen geen schoonheidsprijs winnen en de mond op die gezichten nog minder. De tanden zien er soms raar uit, maar dat is dan ook weer niet altijd en overal het geval.
Met de anti-aliasing scheelt er trouwens ook wel wat wanneer de personages in beweging zijn, want de edges vallen goed op en er zit ook een bepaalde schijn op. De totems die je doorheen de game terugvindt en dienen als een kleine hint naar mogelijke uitkomsten, zijn ook lichtjes anders in de remake. Nu raap je ze op en moet je ze in een bepaalde positie draaien om de cutscene te zien. Waarom dit is toegevoegd blijft een raadsel, want het voegt niks nuttig toe.
De remake van Until Dawn is eentje die teleurstelt en niet op vlak van verhaal, want zelfs voor een tweede keer kon het ons van begin tot einde vasthouden. De problemen zitten in het technische waar ook het origineel last van had, maar hier om een of andere reden nog erger zijn. Naast issues met de frame pacing en vreemde stutters krijgen we ook nog eens te maken met verschillende bugs. Personages die in de lucht lopen en resetten of vreemde animaties die je uit het moment halen. Voeg hier dan nog eens het hoge prijskaartje van 69,99 euro aan toe en je zit met een remake die je maar moeilijk kan aanraden.
- Visuele extra's, ...
- .. maar niet op alles
- Technische problemen
- Prijskaartje
Spel had geen remaster nodig, gewoon belachelijk. Sony had beter hun geld in iets anders gestoke
Geplaatst op 2024-10-14 16:08:40
Ja bv in Horizon Zero Dawn :)
Geplaatst op 2024-10-14 17:12:20
๐๐๐๐ Goeike
Geplaatst op 2024-10-14 18:12:02
het origineel gespeeld en was een goed spel met een goed verhaal. jammer genoeg de andere game hiervan niet gespeeld. kan nu niet op de naam komen, maar was een prequel en enkel in VR te spelen als ik me niet vergis.
Geplaatst op 2024-10-16 19:09:35
The Inpatient vermoed ik.
Je had ook nog Until Dawn: Rush of Blood, dat was een rail shooter in VR.
Geplaatst op 2024-10-17 15:26:25
The Quarry denk ik. Die heb ik na 2 uur weggelegd. Vond ik een stuk minder dan Until Dawn.
Geplaatst op 2024-10-22 09:18:54