REVIEW | EA Sports FC 25 - oude wijn in nieuwe zakken (alweer)
“It’s Groundhog Day again!”. Nee, wacht, het is een ‘nieuwe’ editie van EA Sports FC. Nummertje 25 deze keer. Hoe doet de nieuwste telg van de familie het in vergelijking met zijn voorgangers? Niet slecht, zo blijkt, maar het mag toch eindelijk eens wat meer zijn.
Het is elk jaar weer een vergiftigd geschenk, zo’n review schrijven over EA Sports FC, zoals de opvolger van de FIFA-reeks zich ondertussen noemt. Je weet dat er nooit echt veel nieuwigheden in de game worden gestopt en de gameplay blijft grotendeels hetzelfde, wat het altijd enorm moeilijk maakt om er een cijfer op te plakken. Dat is deze keer niet anders. Niet dat het uitmaakt dat we deze review überhaupt schrijven, want voor de meeste mensen is de game kopen een routine geworden. It’ll sell anyway.
Meer van hetzelfde
Grafisch valt er weinig aan te merken op EA Sports FC, tenminste als het gaat over wat we op het veld te zien krijgen. Alles daarnaast zou wel eens grondig gepolijst mogen worden. Waar de animaties, gezichten en het visuele aspect van het voetbal meestal prachtig op de mat worden gelegd, komt de game toch nog altijd tekort wanneer het aankomt op de zaken erbuiten, zoals cutscenes bijvoorbeeld. Ook het nieuwe ‘craniumsysteem’, dat de door de game gegenereerde gezichten er beter moet laten uitzien, werkt niet altijd even goed. De UI is verder ook grotendeels hetzelfde als die van vorig jaar.
Als het aankomt op de gameplay, moet gezegd worden dat de game vlotter en aangenamer speelt dan zijn voorganger, EA Sports FC 24. Passen voelt strakker, dribbelen voelt aangenamer en hoewel de game een arcadeversie blijft van wat voetbal zou moeten zijn, is er duidelijk tijd en moeite gespendeerd om EA Sports FC 25 meer te laten aanvoelen als écht voetbal. Realisme en tactieken zijn dan ook een thema dat in de diverse game modes wat meer aandacht heeft gekregen. We moeten er wel bij zeggen dat de game geregeld visuele bugs vertoont.
Waar de gameplay het dan weer minder goed doet, is het defensieve spectrum. Verdedigen in EA Sports FC 25 voelt nog altijd erg onzeker aan. Losse ballen springen overal naartoe en ook al heb je snelle, vinnige verdedigers op het veld, wees er maar zeker van dat zelfs sommige tragere aanvallers je nog altijd straal voorbijlopen. De nieuwe tactieken zijn hier opnieuw slechts een pleister op de wonde, want de mechanics voor verdediging hebben nog flink wat werk nodig. Iets zegt ons dat het niet hoog op het lijstje van de prioriteiten staat.
Een stap vooruit
Ongetwijfeld de beste - en tegelijkertijd ook de meest innovatieve - toevoeging aan EA Sports FC 25 is de ‘Rush’ game mode in Ultimate Team. Hier speel je 5-tegen-5 op een kleiner veld en zijn er enkele nieuwe elementen toegevoegd. Zo zijn er geen rode kaarten maar wel blauwe, die resulteren in een tijdelijke verbanning naar de zijlijn. Ook aftrappen ziet er anders uit, want de bal wordt gewoon centraal in het veld gegooid. First come, first serve. Met de quick-chatfunctie communiceer je verder ook vlotjes met je teamgenoten en samenspelen met je vrienden in Rush is mogelijk een van de beste ervaringen in de game.
Op andere vlakken blijf je op je honger zitten. Er werd veel aandacht geschonken aan de nieuwigheden binnen de carrièremode, en die zijn zeker welkom, maar ze brengen nieuwe problemen met zich mee. Zo is er meer focus op jeugdacademies en jeugdspelers, maar scouten in bepaalde landen levert je steeds dezelfde achternamen op. Jonge spelers groeien nu ook fysiek, maar hun gezichten blijven dan weer hetzelfde. De nieuwe tactieken en player roles zijn goede toevoegingen, maar de menu’s navigeren is ondertussen zo vervelend geworden door de tientallen verschillende tabbladen waar je doorheen moet. Laat ons het een stap in de juiste richting noemen, met de nodige kinderziektes.
Zijn we dan nu een échte voetbalgame?
Tenslotte moeten we het hebben over de nieuwe tactieken, die in bijna alle game modes zijn toegevoegd. Zo hebben verschillende posities nu ook andere rollen, zo kan je je fullbacks aanvallender laten spelen, of net compacter defensief. Je nummer 10 (CAM) kan dan weer functioneren als een schaduwspits of net mee terugkeren op defensief vlak. Het zorgt ervoor dat je een team een stuk meer kan personaliseren, wat zeker welkom is, maar de impact blijft grotendeels beperkt.
Nadat we vorig jaar al speelstijlen te zien kregen om spelers wat meer individualiteit te geven, krijgen we dit jaar spelersrollen. Zo blinkt Jeremy Doku bijvoorbeeld uit als ‘Winger’ en ‘Inside Forward’ en zal hij ook beter functioneren binnen die rol. Het is de volgende stap als het op de nieuwe, diepgaande tactieken aankomt die we eerder al vernoemden. Een echte voetbalsimulator zal EA Sports FC 25 echter nooit worden.
Een cijfer plakken op deze reeks games blijft moeilijk. Rush is een goede toevoeging en er zijn duidelijk stappen gezet om tactisch bij te schaven, maar de game maakt nergens echt grote sprongen. EA Sports FC (en daarvoor FIFA) is al lang veel te duur voor een jaarlijkse, minimale upgrade. Als op zichzelf staande game, is EA Sports FC 25 ‘degelijk’ te noemen. Maar als full-price opvolger van EA Sports FC 24, is het niet voldoende.
- Rush is top
- Nieuwe strategische opties
- Te weinig nieuwe content
- UI-navigatie is vaak vervelend