REVIEW | Indie Flash - Zero Hour slaagt niet helemaal in zijn missie
Zero Hour van ontwikkelaar M7 Productions heeft enige tijd opzitten in early access en is nu beschikbaar in een volledige 1.0 lancering. De titel lonkt naar games zoals SWAT met team-based combat in een tactische setting.
In de multiplayer kan je aan de slag met een totaal van tien personen waarvan elk team bestaat uit vijf. Afwisselend speel je als aanvaller of verdediger en als aanvaller ben je uiteraard teamlid van een politie-eenheid, terwijl je een terrorist speelt bij de verdediger. Telkens moet je oftewel de gijzelaar redden uit de klauwen van de gijzelnemers of je moet ze allemaal doden. Omgekeerd moet je de gijzelaar bij je houden, want die zal proberen ontsnappen, terwijl je de politieagenten probeert te doden.
Speel je aan de zijde van de politie dan kan je voor de start telkens een planning opmaken op de map waarop wordt gespeeld. Samen met je andere teamgenoten kan je dan plannen hoe je het wil aanpakken en wie wat doet. Het toffe hieraan is dat het allemaal wordt gedeeld en iedereen van je team dus alles op de map kan zien. Het is ook opletten, want per ronde kunnen bepaalde toegangsdeuren afgesloten worden wat een beetje variatie geeft per ronde.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
Voor de start van een ronde kan je het arsenaal samenstellen dat je zal gebruiken. Sommige items zijn gelocked, maar gelukkig heb je wel keuze om iets te vinden dat bij jou past. Daarna kan je overgaan naar attachments, maar niet elk wapen heeft alle attachments. Verder kan je ook nog drie gadgets meenemen waarbij elke gadgetslot zich richt op een specifieke categorie. Zo kan je bijvoorbeeld granaten, drones of medikits meenemen of wat dacht je van een hond?
Deuren zijn een veel voorkomende hindernis dat je als team moet overkomen en de ontwikkelaar voorziet een dynamisch systeem dat het allemaal wat meer realistisch maakt, maar wij vonden het eerder wonky werken. Open je een deur dat blijft het veelal op een kiertje staan of je moet al de deur intrappen. Verder kan je de deur terug sluiten als die in jou richting opent en heb je dat niet altijd door. We vonden dit een terugkomend element over de gehele game. Alles voelt wat vreemd aan en de movement is bijvoorbeeld niet echt vloeiend of snappy. Vuren met je wapen voelt ook niet echt goed aan en de geluiden doen de wapens geen eer aan.
Zero Hour lijkt zijn fans te hebben, maar daar zien we onszelf niet meteen onder terug. We vinden het algemeen bekeken nogal wonky spelen en terwijl het realistisch aanvoelt, waren de geluiden dat dan weer niet.
- Realisme
- Planningsmap
- Wonky controls en movement
- Geluid is niet goed