REVIEW | Concord komt een generatie te laat
Weinig games zijn voor hun release zo dood verklaard als Concord. De hero shooter, ontwikkeld door Firewalk Studios, werd meteen na de aankondiging al afgedaan als een “Guardians of the Galaxy”-wannabe en de bèta die een paar weken geleden plaatsvond, kon op weinig bijval rekenen. Het lijkt dus niet meer dan logisch dat Concord bij de lancering amper 700 Steam-spelers naar de gamepad lokte.
Maar wat is het probleem? Is Concord echt een slecht spel of gewoon op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment uitgebracht? Helaas bevestigt de release wat vooraf al was aangekondigd: Concord heeft zeker zijn kwaliteiten op het online slagveld, maar steekt nauwelijks af tegen gratis topgames zoals Valorant, Apex Legends of Overwatch 2. Voor 40 euro verwachten de meeste gamers nu veel meer dan alleen een solide game voor meerdere spelers.
Maar laten we bij het begin beginnen: met de bemanning van de Northstar. Aan het begin wacht de kleurrijke groep op hun goedkeuring om freerunners te worden en natuurlijk krijgen ze die ook, anders was het verhaal wel zeer kort. Dat is ook wel alles wat er tot nu toe gebeurd is. Firewalk Studios heeft al aangekondigd dat er wekelijkse updates met story clips in videovorm zullen worden geleverd als onderdeel van de live service, of dit voor weken, maanden of jaren aan een stuk zal zijn valt natuurlijk nog af te wachten.
Of dit spelers zal motiveren om te blijven spelen is nog maar de vraag. Het team van 16 freerunners ziet eruit als een best-of van bekende strip- en gamepersonages. Van de roodharige gorilla Star Child tot de visachtige cowboy Lennox en de grote gele tank 1-Off, er is hier nauwelijks iets dat een wow-effect geeft of interessant is. Geen van de personages heeft een enorme herkenningswaarde en dit maakt het erg moeilijk om in het universum van Concord te komen.
De Galactic Guide mode blijkt een matige teleurstelling te zijn. Je kunt het gebruiken om stukje bij beetje verhaalfragmenten vrij te spelen en meer te weten te komen over het spel en de helden. Dit gebeurt echter alleen in tekstvorm. We betwijfelen ten zeerste of veel communityleden de artikelen zullen doorspitten. De meesten zullen waarschijnlijk de afzonderlijke punten doornemen om de extra experience binnen te slepen en het daar dan ook bij houden.
Laten we verder gaan met de gameplay van de 5v5 shooter zelf. Dit is waar Concord het veel beter doet. Hoe generiek en ongeïnspireerd de personages er visueel ook uitzien, ze verschillen aanzienlijk van elkaar op het gebied van wapens en gameplay. Elk personage heeft een hoofdwapen en twee speciale vaardigheden en passieve perks. Belangrijk: Er zijn geen ultimates of andere allesvernietigende superacties in Concord. Het is ook niet per se aan te raden om altijd bij één held te blijven. Dit komt omdat iedereen een zogenaamde crewbonus heeft. Als je in een wedstrijd van personage wisselt, behoud je de oude bonus en speel je ook de nieuwe vrij. Van personage wisselen is dus niet absoluut noodzakelijk, maar het is zeker een voordeel.
En inderdaad, Concord biedt een goede mix tijdens de matches. Gunslinger Lennox is bijvoorbeeld zeer geschikt voor solo-spelers. Haymar is verantwoordelijk voor crowd control met vuurbommen en verblindende acties, terwijl Lark of Jabali kunnen doorgaan als ondersteunende personages. De mix is prima en de vaardigheden vullen elkaar eigenlijk heel goed aan in de chaos.
Gunplay en bewegingsvrijheid laten ook een positieve indruk achter. Vooral met de wendbaardere personages in het roster vliegen, zweven en glijden we letterlijk over de maps. Dit betekent dat er vrijwel geen grenzen zijn. We kunnen onszelf met dubbele of driedubbele sprongen op balkons katapulteren of zelfs als een drone over het gevecht vliegen. We vinden het ook erg leuk dat de personages over de hele linie anders spelen, alleen al vanwege hun snelheid en bewegingsopties. De besturing en wapenfeedback zijn direct en geven een goede indruk van de actie. De flow van het spel is lekker snel en de pauzes tussen respawns zijn aangenaam kort.
Als er iets is om over te klagen, dan is het wel de gemengde opzet in het begin. Met zes, meestal bekende speltypen en twaalf maps verspreid over drie afspeellijsten, is er na een paar rondes relatief weinig te doen. Helaas zijn er geen opties om de spelmodi aan te passen. Nogmaals, dit betekent niet dat Concord slecht is, maar dat ontwikkelaar Firewalk Studios nauwelijks iets nieuws durft te proberen. Takedown is een normale deathmatch, Trophy Hunt is Kill Confirmed en met Area Control, Signal Chase en Clash Point heb je de gebruikelijke capture-the-flag en domination standen. En Cargo Run is nu ook wel bekend door iedereen die al eerder hero shooters speelde.
De map designs zien er ook uit als een klassieke opzet. De kaarten zijn netjes gestructureerd zodat er altijd hevige gevechten zijn op middelpunten. Health stations verlengen je leven in geval van twijfel en als je de healende characters op de juiste manier gebruikt, zijn er altijd spannende duels, vooral bij Area Control of Clash Point. Concord voelt echter nooit echt fris aan. Het mapontwerp mist bijvoorbeeld interactieve momenten of veranderingen binnen een wedstrijd. Over het geheel genomen zijn de matches erg eenvoudig, maar wel constant vermakelijk.
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is, biedt Concord ook een progressiesysteem dat uit meerdere delen bestaat. Enerzijds stijg je in level met de helden waarmee je actief speelt. Aan de andere kant verzamel je ook ervaringspunten voor je spelersprofiel en voer je hiervoor dagelijkse, wekelijkse en andere uitdagingen uit. Naarmate je in level stijgt, speel je cosmetica vrij om je freerunners aan te passen en je eigen virtuele ID op te fleuren. Vergeleken met andere titels zijn de opties echter beperkt. Er zijn bijvoorbeeld maar vijf extra wapenskins per personage, wat ook niet meer dan kleurpatronen zijn, maar geen bijzonder coole varianten van je wapen om het een echt unieke look te geven. Iets wat hopelijk nog met een update toegevoegd wordt, al is die kans natuurlijk nooit groot gezien alle content gratis is na de eenmalige aankoop.
Firewalk Studios heeft acht jaar aan de ontwikkeling van Concord gewerkt, en dit is er zeker aan te zien. De game speelt lekker vlot, de gunplay zit strak en is zeker vermakelijk en de afwerking is top! Maar tevens biedt de game geen vernieuwing in het genre wat shooters als Overwatch (2), Valorant en andere grote spelers al op de markt gebracht hebben, telkens tevens met een gratis variant om te spelen dan nog wel. Sony zal toch even de hoofden bij elkaar moeten steken om de toekomst van Concord en ook hun andere toekomstige Live Service games te garanderen, want een win zoals Helldivers 2 is dit helaas echt niet.
Concord is een goede shooter en biedt zeker waar voor je geld, maar helaas zijn veel modi, maps en ook personages wat achterhaald of gewoon flets in presentatie. Moest de game in een vorige generatie gelanceerd zijn was dit vast een hit, maar in de free-to-play wereld waar we nu zijn aanbeland maakt het weinig kans op een fortuinlijke toekomst.
- Goede gunplay
- Speel lekker vlot
- Teamwork maakt de game
- Galactic Guide oninteressant
- Amper vernieuwing
- Matige characters
- Weinig aanpasbaarheid
Hopla, volgende woke spel geflopt :D
Gaming is healing bros 🙏🙏
Heeft sony ook 200 miljoen gekost lol
Geplaatst op 2024-08-28 13:09:37, bewerkt op 2024-08-28 18:51:57
wat is hier nu weer woke aan? En Concord flopt omdat het niet is wat de markt momenteel nodig heeft, heeft nul komma nul met al dan niet woke te maken. Het wordt zielig, Kenny boy
Geplaatst op 2024-08-28 13:23:07
we weten allemaal dat famously woke overwatch ook een flop is. (nu ja geen grote fan van de game maar spelers/sales heeft het genoeg)
Geplaatst op 2024-08-28 13:29:44
Wat heeft de markt dan niet nodig precies? Ik zie dat deadlock dan wel weer mooie cijfers heeft. Just asking
Geplaatst op 2024-08-28 15:55:10
Geen idee, het is mijn genre niet. En hoezo heeft Deadlock mooie cijfers? Die game is nog niet eens uit
Geplaatst op 2024-08-28 21:10:10
Idd en het is nu al een groot succes 97000 spelers.. Kijk maar op Steamdb. En hoezoe geen idee waarom zeg je het dan? Je sprak net voor de hele gaming markt??
Geplaatst op 2024-08-28 22:17:48
Tuurlijk is dat een groot succes. Het is de nieuwe Valve game. Lijkt me logisch dat iedereen die wil spelen. Niet echt een eerlijke vergelijking.
En het is toch duidelijk dat het niet is wat de markt momenteel wil? De game is an sich niet broken ofzo, maar er zijn te veel gratis en degelijke alternatieven. Dat Concord niet verkoopt heeft dan echt geen bal met woke te maken hoor. Het zijn enkel die paar anti-woke roepers die denken dat ze zoveel impact hebben.
Geplaatst op 2024-08-28 23:13:39
Zelfs met de free to play beta van Concord kon dat ding nog geen degelijke cijfers halen... dus die price tag helpt niet maar ook al was het free to play de cijfers gingen niet veel beter zijn denk ik. Dus jij zegt dat een Sony game niet gewild is? Effe alle woke aside Yoni, Ik breng dat hier nu niet boven maar ik vroeg me enkel af waarom jij dat net dacht, that's all.
Het feit dat je de "woke roepers" de enige mensen die jullie site wat traffic geven boven brengt in deze reply zegt al genoeg dat ze in ieder geval een impact op jou hebben. Jij bent btw ook een reviewer op deze site dus meneer Ken en co maken jullie reviews wat relevant met een comment neer te pennen, respecteer ze wat anders zou deze site maar stil zijn zu
Geplaatst op 2024-08-28 23:42:15, bewerkt op 2024-08-28 23:45:02
Tis hier allang een soort van reclame pagina voor Amazon geworden. Met nieuws zijn ze vaak dagen te laat, soms zelf in het belachelijke dat bvb een beta al gedaan is vooraleer ze het posten.
Zouden beter stoppen met Amazon rijker te maken en terug wat meer nieuwswaardige artikels beginnen schrijven op de momenten dat het er toe doet.
Geplaatst op 2024-09-03 20:11:22
Komaan Ken, leg de pitchfork is neer, je bent je als een clown aan het gedragen.
Geplaatst op 2024-08-28 13:36:33
also, tis spijtig als spek woke is. Kheb liever gebakken spek ipv woke spek. Tis lekker bij de eitjes
Geplaatst op 2024-08-28 14:19:53
Spel breekt ook steam records 🤣🤣🤣
Geplaatst op 2024-08-28 14:39:08
accurate titel, het spel is niet echt slecht maar er is gewoon geen plaats meer voor en door de lange development hebben andere mobas het al ingehaald voordat het released is. Hopelijk zal valves nieuwe game beter doen wat het al aan het doen is iirc
Geplaatst op 2024-08-28 13:28:34
Klagen dat deze site woke is om vervolgens een review van een woke site toe te juichen omdat deze jouw woke agenda zou bevestigen. Komaan jongens, ban die kerel gewoon.
Geplaatst op 2024-08-28 23:43:12
Mijlpaal 🥳 Het spel is 25.000 keer over de toonbank gegaan 🤣🤣🤣🤣
Wat nog steeds veel beter is dan de verkoopcijfers van Dustborn *kuch*
Geplaatst op 2024-08-31 21:24:35, bewerkt op 2024-08-31 21:36:54
Volgens IGN maar 25k stuks verkocht...
"modern audiences" blijken niet te bestaan, wokertjes kopen hun spelle niet eens vol DEI. Lol
Geplaatst op 2024-09-01 13:10:26
Vertel ons dat je er niets van snapt zonder ons te vertellen dat je er niets van snapt. De titel en het hele artikel verklaren waarom weinig mensen zitten te wachten op de game. Maar sure, de game doet het slecht omdat het woke is. Vergeet Spider-Man 2, God of War Ragnarok en Alan Wake 2 maar, games die het allemaal goed tot zeer goed deden financieel, en waarschijnlijk volgens jullie woke zijn.
Geplaatst op 2024-09-01 22:10:40
Side note: Bij Ragnarok was de invloed slechts in beperkte mate merkbaar, bij Spidey 2 verzweeg de extreem linkse pers in alle talen over de forced DEI mind virus brainwash praktijken.
Alan Wake 2 doet het echter niet goed op financieel vlak, de ontwikkelingskost overtreft de omzet nog steeds ruimschoots 😁
Geplaatst op 2024-09-01 23:43:25
en wat maakt Concord dan zo woke?
Geplaatst op 2024-09-02 08:06:38
Komaan, een robot met pronouns 🤣🤣🤣 + veel van de rest van de personages hebben ook de ´toxic/ I´m better than you / I get offended easily / white men are trash' vibe 🤣🤣🤣 Maakt uiteindelijk niet uit, alle forced propaganda media gaat stilaan kapot, want iedereen wie niet is gebrainwashed, is die onzin meer dan zat 😁
Alweer een typisch antwoord voor iemand wie op de propaganda golf surft, je rept geen woord over alles wat ik eerder zei, omdat je geen argumenten hebt om er tegenin te gaan 🫢
Geplaatst op 2024-09-02 08:14:51
Ok, dan ga ik even op al je argumenten ingaan.
- Bij Ragnarok merkte ik online toch veel haat, dus beperkte mate van wokeness vind ik toch twijfelachtig.
- Dat de extreem linkse media zweeg volgens jou over Spider-Man 2's wokeness, gaat geen impact gehad hebben op de verkoop. Want de mensen die tegen woke zijn, die zouden al sowieso niet naar de extreem linkse media luisteren.
- Het klopt dat Alan Wake 2 verlieslatend is, maar komaan, 1,3 miljoen kopie's verkocht in februari 2024 (en sindsdien waarschijnlijk nog wel wat), is geen grote flop. Toch zeker niet in dezelfde mate dat bijvoorbeeld Concord aan het floppen is, of in de cinema Borderlands en The Crow aan het floppen zijn.
- De 'forced propaganda' die in Concord zit volgens jou, zal er wel voor zorgen dat mensen zoals jij en Ken de game niet kopen en spelen, geef ik je gelijk in. Maar het feit dat het een nieuwe onbewezen IP is, in een overgesatureerde markt van hero-shooters, die niet op kan tegen bestaande IP's zoals Overwatch, of IP's die herkenbare personages gebruikt zoals Marvel Rivals, is meer een bewijs waarom de game geen fanbase vindt. Ik heb het niet gespeeld, maar naar wat ik hoor speelt het wel best goed, maar het brengt niets nieuws naar de tafel.
Dus, typisch antwoord die geen woord rept over wat je zegt? Ik heb wel argumenten hoor :)
Geplaatst op 2024-09-02 08:25:45
Heerlijk, eindelijk eens iemand die niet dtaat te roepen en te tieren 😁
-Bij Ragnarok was het minimaal en vond ik de reacties meevallen.
-Ik was persoonlijk super hyped voor Spidey 2, om dat met een wrange nasmaak (lees: gedegouteerd) achter te blijven en ja, ik heb de game uitgespeeld, ondanks de vele bugs en forced DEI BS.
-Ik noemde Alan Wake geen flop zoals een Conchord of the Acolyte dat is, ik haalde enkel aan dat het ´nog steeds´verlieslatend is (het feit dat de game niet fysiek beschikbaar was, speelt hier natuurlijk ook in mee)
Edit: was nog niet klaar:
Conchord mag dan een degelijke of goede gameplay hebbe, dat is een basisvereiste in het genre, de personages vallen imo, onder de meest irritante van de laatste jaren 😁
Btw, ik roep ook niet op alles dat het ´W-word´ is, maar wanneer het te ver gaat en de kwaliteit van het medium danig naar beneden duwt, ga ik natuurlijk niet gewoon zwijgen 😁
Geplaatst op 2024-09-02 08:38:11, bewerkt op 2024-09-02 08:41:51
je mag gerust zeggen dat Concord niets voor jou is, door thema's die er in zitten. Maakt de thema's niet minder waard naar mijn mening. Ik speel niet zo graag oorlogs-shooters, omdat ik niets met het oorlogsthema heb. Maar laten we een paard een paard noemen, en geen koe. Concord flopt niet omdat het bepaalde thema's bevat, wat wel door Ken wordt gepushed (Is dat dan ook een agenda die gepushed word?), maar de game flopt wel door de dingen die ik in mijn vorige berichten aanhaalde.
Geplaatst op 2024-09-02 08:45:12
De factoren die je aanhaalt, zorgen mede voor het floppen van de game, daar ben ik het mee eens,maar de forced propaganda speelt hier ook in mee.
Nog een side note: Ik heb niets tegen DEI op zich, maar wel wanneer het ten koste van alles wat een game, of andere media goed, of uitzonderlijk maakt, wordt gepushed.
Geplaatst op 2024-09-02 08:56:24
dan moet je ook begrijpen dat ik het soms beu ben als er nogal snel 'go woke go broke' geroepen word, ookal is de game zelf zeer goed, en voelt er (voor mij toch) niets geforceerd aan. Zoals bvb Tales of Kenzera: Zau
Geplaatst op 2024-09-02 08:58:00
Dat is uiteraard jouw recht, ieder zijn mening denk ik dan 😁
Geplaatst op 2024-09-02 09:06:31
De game is al dood mensen, het onding gaat op 6 september offline😅
Ik hoop dat, wie zo ongelukkig genoeg was om de game te kopen, wordt gerefund 🙌
Hier het artikel en info omtrent refunds: https://blog.playstation.com/2024/09/03/an-important-update-on-concord/
Geplaatst op 2024-09-03 21:09:48, bewerkt op 2024-09-03 21:22:16