REVIEW | Flintlock: The Siege of Dawn is een Soulslite met hoge funfactor
Games met invloeden uit het Soulsgenre zijn de laatste tijd alomtegenwoordig waardoor het steeds moeilijker wordt voor nieuwe games zich hier nog te kunnen in onderscheiden. Na een eerste poging met Ashen in 2018 probeert A44 Games het nu met Flintlock, door hen omschreven als de eerste Souls‘lite’.
Je treedt in de voetsporen van Nor, een elite-lid van het leger. Enkele goden zijn losgelaten op de wereld en zijn op hol geslagen, wat leidt tot chaos en de teneergang van de mensheid. Na een mislukte aanval wordt Nor gered door Enki, een mysterieuze vos waarmee je wraak probeert te nemen op de goden en de wereld te herstellen. Hierbij ga je op zoek naar andere medestanders waarbij je door het vernietigde landschap van Kian reist en kennis maakt met alle gevaren die er nu loeren.
Het verhaal stoort niet maar weet ook niet echt te boeien. De conversaties tussen de verschillende personages zijn interessant genoeg om te blijven volgen maar verwacht je niet aan hoogstaande storytelling die je nog lang na de game zal bijblijven. Soms heb je het gevoel dat je wat achtergrond mist, maar deze is niet beschikbaar. De evolutie in de relatie tussen Nor en Enki was wel fijn om volgen. Wij ergerden ons wel soms aan de standaardzinnetjes die gebruikt worden bij het opnemen van een item of dergelijke. Dit gebeurt constant en helaas zit hier amper variatie in.
Qua combat leunt het voor ons meer aan bij de recentere God of War-titels dan bij een Elden Ring. De gevechten zijn cinematisch en bij perfecte parry’s of andere tegenaanvallen vertraagt de camera al eens graag voor die extra voldoening. De combat is vooral fun en zeker bij één-op-één gevechten klikt alles perfect in elkaar. Enkel wanneer je omsingeld wordt door verschillende vijanden kan het wat onnauwkeurig aanvoelen omdat deze je vaak allemaal tegelijk aanvallen.
Nor heeft bij aanvang de beschikking over een slagwapen en een pistool. Je slagwapen gebruik je het meest en hiermee kan je aanvallen ook blokkeren of pareren. Met het pistool richt je schade aan vanop afstand, echter dien je deze ook te gebruiken om bepaalde aanvallen van vijanden te onderbreken. Later in de game krijg je ook de beschikking over een extra wapen waarmee je zelf kan richten en bij een welgemikte headshot zelfs een ware slowmotion killcam krijgt. Als laatste optie heeft de game ook verschillende granaten die altijd bijgevuld worden bij een checkpoint.
Je metgezel Enki helpt ook tijdens de combat dankzij zijn ‘curse attacks’. Hiermee vul je een balkje boven de gezondheid van een vijand en eens deze is gevuld staat de vijand open voor een dodelijke aanval. Je kan de aanvallen ook upgraden waarbij Enki vijanden kan afleiden wat zeer welgekomen was bij gevechten met meerdere vijanden. Enki beschikt ook over een Withering, een zeer krachtige aanval die opgeladen wordt door het verslaan van vijanden.
De Souls-invloeden zijn het meest zichtbaar in de manier van upgraden en verdienen van ‘reputatie’. Dit is de currency die je gebruikt voor het unlocken van skills en het verbeteren van wapens en uitrusting. Wanneer je sterft, verlies je deze punten en moet je ze terug gaan ophalen op de plaats waar je stierf. Het unieke hier is het combosysteem: elke vijand die je verslaat geeft je een bepaald aantal reputatiepunten. Door het combineren van aanvallende en verdedigende moves verschijnt hiernaast een percentage. Op elk moment kan je deze reputatiepunten claimen en krijg je het percentage die je op dat moment hebt extra. Wel opletten, want als je schade oploopt verlies je dit percentage en krijg je enkel de basispunten die je toen had verzameld. Een leuke insteek waarbij je soms moet nadenken of het waard is de punten te claimen of toch dat percentage nog wat de lucht in te krijgen.
Dat is trouwens mooi meegenomen, want het upgradesysteem laat momenteel wat te wensen over. Zowel het upgraden van skills, wapens, armor en granaten worden gedaan met de reputatie die je verzamelt. Die upgrades zijn momenteel naar onze mening veel te duur. Zo konden wij amper één wapen en een pistool volledig upgraden aan het einde van de game. Dat is jammer want experimenteren met andere wapens is zo bijna onmogelijk. Voor wapens en armorupgrades heb je ook bepaalde grondstoffen nodig maar die zijn wel ruim aanwezig. De balans is hierbij dus wat zoek. Zeker omdat je ook graag de skilltree wat doorloopt en deze ook al zo duur zijn. Wij hopen dan ook dat dit wordt aangepakt in verdere updates.
De wereld zelf is een plezier om te verkennen en het leveldesign is uitstekend. Vooral de verticaliteit valt hierbij op. Bewegen door de wereld doe je te voet of via rifts. Deze activeer je waardoor je makkelijk en snel vooruit kan of eventueel kan terugkeren naar een vorig gebied. Movement voelt grotendeels goed echter zijn bepaalde animaties wel wat vreemd, zeker wanneer je op een richel wil klimmen bestuurt Nor soms wat stroef. In de wereld vind je onder andere nieuwe wapens, granaten en upgrades voor je gezondheid. Er zijn ook voldoende checkpoints waar je kan rusten en waarnaar je op elk moment kan fast travellen. Verspreid over de wereld vind je ook enkele NPC's waarmee je een spelletje Sebo kan spelen, een minigame die sommigen zal kunnen bekoren maar waarin wij weinig interesse hadden.
Visueel ziet de game er best mooi uit en vallen vooral de kleurrijke omgevingen op in tegenstelling tot andere games in het genre. Performance is ook zeer goed al kan er hier en daar wel een stutter voorkomen. Op pc zijn de instellingen helaas wel zeer beperkt waarbij je grafische opties amper kan wijzigen. Je kan enkel Motion Blur en Anti-Aliasing aanpassen en eventueel Super Sampling gebruiken.
Flintlock: The Siege of Dawn heeft ons aangenaam verrast. De combat zit goed in elkaar en het reputatiesysteem is een unieke insteek. De wereld is een plezier om te verkennen al kan de besturing soms wat stroef zijn. Het upgradesysteem kan wel nog wat werk gebruiken en het verhaal zal je niet lang bijblijven maar dat terzijde dachten wij na de 15 uur die we met de game doorbrachten: dit was fun! En soms moet dat niet meer zijn.
- Combat is fun
- Mooie wereld
- Leveldesign
- Te dure upgrades
- Soms stroeve besturing
Go woke go broke/flop
Geplaatst op 2024-07-24 08:54:23
Ben wel eens benieuwd naar de Xbox nummers. Zelfde met Concord ben daar es benieuwd naar de open beta nummers van ps5
Geplaatst op 2024-07-24 12:00:37, bewerkt op 2024-07-24 12:01:48
Baldurs deed het nochtans goed.
Geplaatst op 2024-07-24 12:51:10
Ik denk eerder een directe samenwerking met Sweet baby inc doet geen enkele game ten goede blijkbaar. Voor zover ik weet is bij BG3 dit niet het geval. SBI heeft geen goede reputatie ik denk het eerder dit is
Geplaatst op 2024-07-24 14:54:16
Inderdaad. Plus in bg3 kon je alle woke characters doden, etc en verder blijve spelen. De enorme vrijheid in bg3 op elke vlak maakte dat ik geen probleem had met de woke elementen
Geplaatst op 2024-07-24 14:57:45
Hangt er inderdaad van af hoever het gaat in spellen.
In Suicide Squad ging het er veel te ver naar het woke maar andere spellen hebben maar enkele kleine delen en is daarom veel minder erg.
Het grootste probleem nu echter is dat het zover is gegaan dat er twee groepen zijn die ofwel eisen dat alles enkel en alleen woke content is en een andere groep die dat allemaal ronduit willen verbieden.
Er zijn wel voorbeelden van beide gevallen te vinden.
Geplaatst op 2024-07-24 15:01:30
Sweet baby inc staat dan ook bekent om gefaalde games zoals GOW Ragnarok, spiderman 2, Alan wake 2 of sable. het is een leuke scapegoat om echte discussie en problemen in games te vermijden tho.
Also hoe is deze game slecht zelfs, reviews/sites zijn rond 7/10 wat eerder gewoon mid is, en de grootse problemen die worden aangehaald zijn met de controls en gameplay waar SBI niks mee te maken heeft xD
Geplaatst op 2024-07-24 18:56:00, bewerkt op 2024-07-24 19:00:15
Ik zeg enkel "de reputatie" ja mag het nog draaien of keren van zodra SBI daar op geplakt word is het meestal een bust. Haters dat kan, "bigots" dat kan, maar de nummers liegen niet..zie suicide squad, Tales of Zau, Flintlock..reviews mogen nog een 10 geven als er geen kat op af komt maakt dat niet veel uit. Maar ik begrijp wat je bedoeld Vanille.
Geplaatst op 2024-07-24 20:36:08
I heb letterlijk 4 games gezegd waar SBI aan gewerkt heeft en een extreem goede reputatie hebben en zelfs voor GOTY gonomineerd werden.
En games zoals suicide sqaud hebben een slechte reputatie omdat ze live service shit hebben waar SBI ook niks mee te maken heeft.
Ben persoonlijk ook niet de grootste fan van SBI maar mensen die het niet kopen alleen daarom zijn een loud minority en denkt niet dat ze een spel echt maken of breken
Geplaatst op 2024-07-24 21:07:47
Daar heb je een punt. Maar het kan ook dat de ene studio SBI net wat meer laat doen dan de andere. Aan de andere kant tijdens God of war en Spiderman 2, alan wake denk ik persoonlijk dat hun reputatie nog niet zo slecht was ik denk dat die steam group "sbi detected" nog niet was gemaakt ook. Ik kende hun bestaan zelfs niet tot nog niet zo heel lang geleden, nu ze onder de loep liggen begin je te zien dat mensen hun liever uit de weg gaan en nu is die "Loud minority" die toen tijdens God of War wat zat te zagen niet meer zo klein en is die groep wel enorm geworden en dat begin je nu te zien aan de sales bij recente releases. Haters gonna Hate i guess, maar als men de games niet koopt dan is dat wel problematisch 😬
Geplaatst op 2024-07-24 21:20:52, bewerkt op 2024-07-24 21:25:16
Het is alleen problematisch voor de devs en studios in dat geval. Niet voor de klanten.
Geplaatst op 2024-07-24 22:14:06
Nod nod
Geplaatst op 2024-07-24 22:19:58
er gebruiken 69 miljoen mensen steam dagelijks, de 170K leden van die groep is nog niet 1% van dat. En dat is nog niet sprekend over consoles, hoe je het ook draait of keert het is een zeer kleine groep mensen in vergelijking met all gamers.
Er zijn honderden redenen waarom een spel niet verkoopt en in de meeste gevallen heeft SBI er maar een klein aandeel van.
Geplaatst op 2024-07-25 00:33:01
"en in de meeste gevallen heeft SBI er maar een klein aandeel van"
Of eerder geen. "go woke, go broke" is dan ook onzin, want er zijn al onderzoeken gedaan die zeggen dat dat helemaal niet waar is.
Geplaatst op 2024-07-25 09:25:50
Jullie hebben helemaal gelijk.
Geplaatst op 2024-07-25 10:53:38
Game is intussen al morsdood, zelfs op game pass raakt men de game niet aan, dus GWGB stelling is helemaal juist 😁
Bij Marvel lijken ze ook te proberen, de franchise te redden, nadat ze propaganda lieten primeren op kwaliteit, hopelijk trekt men die lijn overal door. Voor Star Wars, is na the Acolyte helaas geen hoop meer 🤢
Geplaatst op 2024-07-31 11:27:14
Inderdaad. Disney heeft star wars vermoord. En rara Disney doet het slecht buiten hun pretparken. Hun aandeel ook sterk gekeldert. Go woke go broke
Geplaatst op 2024-07-31 15:56:22
Star Wars was imo al gestorven met The Last Jedi tbh, Acolyte was gewoon dansen (op een ongemakkelijke manier weliswaar: zie talentloze Amandla Stenberg´s wanhoopspoging tot een diss video) op het karkas van wijlen Star Wars 😅
Met het succes van Deadpool & Wolverine, zullen ze wel gaan beseffen dat hun prioriteit van propaganda op een degelijk verhaal, of iets wat erop lijkt, niet opbrengt. Na de rommel die ze in 2025 uitbrengen, zou het tij dus kunnen keren. Dat de broers Russo aaan de volgende Avengers films meewerken, geeft me hoop, iets wat ik allang niet meer had voor de MsheU 🤔
Geplaatst op 2024-07-31 22:37:27