REVIEW | Elden Ring: Shadow of the Erdtree is elke langverwachte seconde waard
Elden Ring zelf behoeft weinig introductie: 13.4 miljoen exemplaren verkocht rond april 2022 en 25 miljoen rond juni, wat het één van de bestverkochte games aller tijden maakt. Ook een zo goed als unanieme keuze voor Game of the year 2022 door giganten als IGN, PC Gamer, GamesRadar+, 4Gamers; kortom, het is een ok spel. Ook het meest uitgebreide spel van FromSoftware ooit en verrassend genoeg ook zeer compleet voor de tijdgeest: het is niet zoals spaghetti bestellen en de saus, kruiden en kaas zijn DLC *kuch-kuch, EA/Blizzard/Activision, hoest*. Maar na twee jaar komt daar dus nog materiaal bij, al het was even bang afwachten of het er wel zou komen (George R.R. Martin heeft er ten slotte mee aan geschreven) maar op 21 juni 2024 is het dus zover: Shadow of the Erdtree, waar we zullen weten wat er met de verloren god Miquella gebeurt, is nabij voor velen van ons en hier volgt alvast een review van de meeste zaken.
!! kleine spoiler alert, maar niet voor endgame zaken !!
Allereerst moet je om toegang te hebben tot de DLC wel vrij ver gevorderd zijn in het basisspel: je moet Starscourge Radahn en Mohg, Lord of Blood verslagen hebben en je naar de Cocoon of the Empyrean begeven in de Mohgwyn Dynasty Mausoleum (waar je tegen Mohg gevochten hebt). Deze cocon bevat het stoffelijk overschot van Miquella waar we tot nu toe enkel de verwrongen arm van te zien kregen, maar dat nu dus de poort naar het Land der Schaduwen opent. Leda, een nieuwe NPC staat naast de arm om je de weg te wijzen en na een korte overgang begint het nieuwe avontuur.
Nadat je getransporteerd bent, word je begroet door velden vol spookachtige graven, een grimmige grijze hemel en vervallen bomen met gehangenen. Waar je in het startgebied van de basisgame overal enorme, schitterende, doorschijnenende bomen ziet, is het in Shadow of the Erdtree precies het tegenovergestelde. Hoewel de graven baden in een zachte gloed heeft alles de zweem van dood, met overal kermende stemmen van zielen die in pijn verkeren. De Elden Ring DLC is FromSoftware's grootste uitbreiding tot nu toe, met ongeveer 30-40 uur aan gameplay en meer dan honderd nieuwe wapens, uitrustingen etc die beschikbaar zijn om terug te brengen naar de "normale" wereld (de normale wereld met nachtmerriehonden en draken). Het Land der Schaduwen is een stuk groter dan Limgrave, het startgebied in de basisgame van Elden Ring. Tussen uitgestrekte velden, torens, bergen en meer, is de grootsheid van Elden Ring: Shadow of the Erdtree onmiddellijk duidelijk.
Je eerste doel is het vinden van Scadutree Fragments (dit is geen verbasterde vertaling, ze heten echt zo), die je personage versterken en helpen schade beter te weerstaan, maar enkel in het Schaduwland. Ze worden als nieuwe optie gebruikt bij Sites of Grace en geven de "Shadowtree Blessing" als zichtbare buff. De eerste personages die je ontmoet zijn Redmane Freya en Hornsent, die je vertellen over de fragmenten en je een handige kaart geven. Zoals in het basisspel is elke vorm van instructie of richting meer dan welkom.
Later vind je Sir Ansbac, die je vertelt over zes andere Scadutree Fragments maar niet de locaties geeft. Er zijn ook Revered Spirit Ashes om te verzamelen, die hetzelfde doen als de fragmenten, maar dan voor je summons en paard en hen de Spirit Ash Blessing geven. Vechten te paard is vrij handig tijdens verkenningen en je komt die fragments dan ook vaker tegen dan de Scadutree Fragments. Ook deze boosts blijven alleen bij je in The Land of Shadow, dus hoewel je uitrustingen en wapens terug met je mee kunnen, doen je buffs dat niet. En dat je deze zal nodig hebben wordt al snel duidelijk.
Er is geen tekort aan variëteit aan vijanden in de Elden Ring: Shadow of the Erdtree DLC, dat is zeker. Meteen word je geconfronteerd met wat lijkt op een kruising tussen een waterspuwer en een gigantische adelaar, maar dan met harnas. Het eerste instinct is om deze vanwege hun grootte te vermijden, maar ze zijn vrijwel overal in The Land of Shadow, dus het duurt niet lang voordat je gedwongen wordt ze te bevechten. Schijn bedriegt echter, want ondanks hun grootte zijn hun strategieën vrij simpel en dus die van de speler ook. Maar dat dat een vals gevoel van veiligheid creëert wordt maar al te snel duidelijk: drie stappen verder is er een wezen dat half mens, half duivel lijkt en in tweeën gespleten is, een masker draagt en ringen in zijn handen heeft. Ondanks een custom built personage met level 150 met end-game gear en veel dodgen maak je weinig kans en slechts luttele seconden later liggen je runes op de grond en hoor je de ontwikkelaars je bijna uitlachen: "Dacht je echt dat het zo simpel was?"
Er zijn ook enkele opmerkelijke schaduwachtige figuren over de kaart verspreid. Ze lijken onschadelijk genoeg, en je moet vrij dichtbij komen om ze te activeren. Eén voor één zijn ze makkelijk te verslaan, maar ze kunnen je gemakkelijk overweldigen: zeker als ze ook hun ondode huisdieren beginnen op te roepen. Deze zwarte schaduwen kreunen en schreeuwen wanneer je door de wereld beweegt, als gekwelde zielen die zijn achtergelaten. Er zijn ook nog enkele andere schaduwachtige figuren, maar die zullen je geen kwaad doen. Wanneer je er een vindt die eruitziet als een witte schaduw, zal deze je een deel van het verhaal in Elden Ring: Shadow of the Erdtree vertellen. Sommigen vind je, kermend van de pijn, om je in gruwelijke details te vertellen hoe alles in het Land der schaduwen zo geworden is. Maar enkel altijd fragmenten: aan jouw om het volledige verhaal in elkaar te puzzelen.
De eerste grote "legacy" dungeon van de DLC vind je onderaan de toren: Belurat Tower Settlement, waar dus Hornsent je wat basisinfo geeft en het over "de voetstappen van Miquella heeft". Op weg naar Belurat is er wat alleen beschreven kan worden als een gigantische fakkelman die te vergelijken is met een combinatie tussen een Tree Sentinel en de Fire Giant. Plezier verzekerd. Eenmaal in Belurat voelt alles ontzagwekkend groot aan. Het lijkt een sombere kerkhofomgeving, maar bewaakt door deze schaduwen die zoals letterlijk alles anders, hard slaan. Sommigen van de grotere hebben kleinere schaduwen, zoals handlangers, en ze lopen in paren. Om daar te komen, moet je schorpioenen verslaan, groot en klein. Het eerste gedeelte na de schorpioenen voelt als een doolhof, waarbij je steegjes moet induiken om te voorkomen dat je van bovenaf door vijanden wordt doorzeeft. Er is ruimte voor ervaren spelers met verschillende wapentypes hier: afstandswapens of spreuken zullen gewaardeerd worden. Uiteindelijk kom je tegen een geheel nieuwe baas uit, de "Devine Beast Dancing Lion" die zelfs voor de meest ervaren speler een uitdaging zal vormen.
Als er dan toch één opmerking gegeven moet worden: €40 is niet goedkoop voor een DLC. Daar heb je nu wel geen nieuw volledig spel mee, maar toch al bijna 2/3. Het is die prijs waard, maar komt toch even binnen bij sommigen.
De open wereld in Elden Ring: Shadow of the Erdtree biedt veel aan diverse spelers, zowel degenen die van intrinsieke verhaallijnen en leuke ontdekkingen houden, als voor de combatfans onder ons. Voor degenen onder jullie die de verdorde hand durven aan te raken, wacht het Land of Shadow en het zal niet gastvrij zijn. In Elden Ring: Shadow of the Erdtree is er geen vergeten hoekje dat dat niet rijk is aan buit, verhaal, gevechten en gewoon adembenemende landschappen om te bewonderen. Het geluid werd ook gebruikt om grote spanning te creëren, met het gebruik van lage tonen en zelfs stilte die voetstappen angstaanjagend maakt.
- Zeer uitgebreid
- Prima upgrades
- Schitterend vervolg op verhaal
- Uitdagend en vernieuwend
- Prijskaartje
Damn, must buy
Geplaatst op 2024-06-18 16:04:50
Zelf nog niet gewaagd aan de basegame en aangezien er een bundelpakketje verschijnt van de basegame met shadow of the erdtree, misschien toch eens in huis halen.
Dark Souls trilogy was al vrij pittig, om te zwijgen van Sekiro...
Geplaatst op 2024-06-18 16:13:43
Elden ring is nog moeilijker naar de end game toe omdat vijanden en bosses zoveel shit hebben dat het soms BS wordt imo
Aan de andere kant kun je ook zo OP worden dat je alles met BS verslaat xD
Geplaatst op 2024-06-19 00:28:29
Mooie review! Zal weer vloeken worden
Geplaatst op 2024-06-18 16:31:11
4 gamers be like:
- €62 voor een game rereleas van 15 uur = DEALTJE!!
- €40 voor een DLC met meer dan 50 uur nieuwe content en makkelijk 100+ uur vertier = Beetje prijzig.
xD
Geplaatst op 2024-06-18 16:57:40, bewerkt op 2024-06-18 17:02:13
Bunkerbudy be like:
- lovende review, 95/100 = ignore
- 1 minpuntje = zure comment
xD
Geplaatst op 2024-06-18 18:40:31, bewerkt op 2024-06-18 18:41:02
Het feit dat ik niks zeg over de review zegt normaal genoeg dat ik er ook effectief geen negatieve commentaar op heb. Maar geef nu zelf toe dat het wel een beetje een belachelijk punt is. :p
Geplaatst op 2024-06-18 18:54:19
Staat er bij: als er dan toch echt iets gezegd moet worden en dat het die prijs waard is. Maar in een tijdperk van steamsales en inflatie, is €40 voor een dlc in een vergevorderd stadium van het spel voor sommigen een drempel. Niet de hardcore fans, maar het moet gezegd worden. Als ik het 99 of 100% had gegeven (wat het qua inhoud, duur en bang-for-your-buck ook soms verdient), was er waarschijnlijk gezeik geweest over vooroordelen of insinuaties dat ik aandelen heb van FromSoftware. Ik kan hiermee leven dat ik Shadow of the Erdtree 95/100 heb gegeven om die reden: hopelijk nog mensen. If not: pistols at dawn
Geplaatst op 2024-06-18 20:29:50
gwn voor de leut nekeer doen, wil die comment sectie wel zien erna
Geplaatst op 2024-06-18 21:02:37
Ik zeg toch niks over de score die je geeft? Prijs is zelf iets dat naar mijn mening geen invloed mag hebben op de review zelf. Een game beoordelen doe je op zen kwaliteiten en minpunten van het product aka het spel. Een prijs is marketing staat daar los van, om nog eens terug te komen op Alan Wake 2. Ik vind dat marketing gewijs echt degoutant wat ze daar doen, maar ik ga daarom niet zeggen dat da spel nu in eens minder is of slecht. Dat is gewoon een issue dat ik heb met de publisher en de marketeers er achter.
Om nu terug te komen op deze review, ik die de opmerking over de prijs raar vind wil daarmee niet zeggen dat de review een hogere score had moeten krijgen. Alles tussen de 90 a 95 range lijkt me hier vrij aannemelijk en stel ik me geen bijzondere vragen bij. Ik vond het gewoon een rare opmerking echt niet mer dan dat, vooral omdat het contrast zo groot was bij wat men dan zegt over die Alan Wake 2 rerelease.
Geplaatst op 2024-06-19 08:52:40
40€ voor nen DLC dat een groot aantal spelers misschien zelfs niet zal kunnen bereiken. Heb net even de steam achievements als referentie gebruikt en ongeveer een 34.4% van de spelers hebben Mohg verslagen.
ongeveer 78% hebben de roundtable hold bereikt en 73% heeft Margit verslagen. Hieruit kan je afleiden dat 78% een goeie indicatie is van de totale actieve spelers en filter je de early quitters/refunders/nog niet geinstalleerd/etc... weg. Volgens de achievements hebben slechts een 34.4% Mohg verslagen, dus m.a.w. ongeveer de helft van de actieve spelers.
Ik zou toch op zijn minst afhouden tot je zeker bent dat je dat punt hebt kunnen bereiken alvorens die investering te maken, in het kader van het type spel dat het is, lijkt die 40 euro wel een grote hap, ondanks dat het ook een artisanaal stuk game is dat ze brengen
Geplaatst op 2024-06-18 19:17:33, bewerkt op 2024-06-18 19:18:12
Net even ps gecheckt, ook daar staat mogh op 35,1%
Geplaatst op 2024-06-18 19:25:47