Zombie Gunship (iPhone, iPad)
Zombie Gunship
Door Senz
Zombies zijn alomtegenwoordig. Ze keren terug in ontelbare films en games, waarvan hét voorbeeld Resident Evil was. Was, omdat later Call of Duty ook op de kar sprong met de welgesmaakte Zombie-mod. Daardoor konden gamers enkele doden opnieuw naar het hiernamaals schieten. Ontwikkelaar Limbic Software komt nu op de proppen met Zombie Gunship. Met een zwaar bewapende AC-130 moet jij de burgers beschermen voor een invasie aan zombies. Neem snel plaats in de gunnerseat om de zombies te tonen wie de baas is en de levensverwachting van de mens nog even te rekken.
Ontwikkelaar Limbic Software had zijn sporen al verdiend met het spel Towermadness, en wil op dat succes verder bouwen met Zombie Gunship. Van een verhaal is in deze game geen spoor te bekennen, maar het spel doet van bij het opstarten al denken aan Call of Duty. U herinnert zich zonder twijfel die missie in Modern Warfare 2, waarbij je afwisselend op de grond van huis tot huis gaat en daarnaast als gunner in een AC-130 mag plaatsnemen. Het menu oogt stoer, en laat plaats voor een ranking-, start- en upgradeknop. De eerste twee liggen voor de hand, maar net bij de laatste komt de zombie uit de mouw. Door meer combo’s te scoren, de vijand zo spectaculair mogelijk laten sterven of bepaalde uitdagingen te voltooien verdien je munten die je daarna kan inruilen voor betere bescherming of (en een meer waarschijnlijk als keuze) betere wapens.
Die wapens bestuur je intuïtief met je vinger, al zal je er bij deze game best twee gebruiken. Je kan met een veegbeweging je scherm (en dus de spelwereld, of wat dacht je) verkennen op zoek naar zombies, die van bij het begin in groten getale naar je bunker toe komen. Die dan op zijn beurt weer symbool staat voor de laatste veilige thuishaven voor de menselijke bevolking. Zij worden weergegeven als fel verlichte figuren, zodat je ze (denk opnieuw aan die andere shooter) gemakkelijk kan herkennen. Eens je de donker ingekleurde vijanden gevonden hebt, dien je van modus te veranderen. Op die manier kom je nog iets dichter bij het slachtveld, waarna je met dodelijke precisie een veilige weg doorheen de massa zombies kan knallen. Let wel op met waar je schiet: zelfs zonder upgrade kent het wapen wel een grote radius. Het is dus belangrijk om de zombies op tijd te lokaliseren en de wereld uit te helpen, anders riskeer je dat het scherm overvol wordt en je tot je grote frustratie toch een burger als collateral damage meeneemt in het geweld. Hoe dichter de zombies in de buurt van je bunker komen, hoe meer de spanning stijgt en de gameplay verslavende proporties aanneemt.
Zoals gezegd doet de look and feel – wit/zwart beeld met flikkeringen voor eigen soldaten – die je nu terug ziet op de iPhone heel sterk denken aan Call of Duty. De grafische kwaliteit is moeilijk te beoordelen, omdat je uit en vliegtuig kijkt en enkel wat schaduwen te zien krijgt. De verschillende ‘kleurschakeringen’ zorgen wel voor leuke afwisseling, maar niet genoeg om dit een grafisch hoogstandje te heten. Dat stoort evenwel niet, omdat de nadruk op leuke actie ligt: zombies neerknallen. De schoten flitsen naar de grond en doen het scherm even oplichten bij een explosie, en ook de rode kader rond een vijand is een handig visueel hulpmiddel. Oorlog ziet er niet alleen gewelddadig uit, het klinkt ook zo. Dat is bij Zombie Gunship niet anders. We moeten toegeven dat de luidsprekers van je mobiele apparaat niet voldoende zijn om als WO II te klinken. Niettemin zijn de geluidseffecten heel sfeervol en vormen ze een leuke aanvulling op het visuele schouwspel. Het spel maakt ook gebruik van het Gamecenter, waardoor de statistieken mooi bijgehouden worden. Wie precies hoeveel zombies neerknalt kan je per dag, week of maand bekijken en dat tussen jou en vrienden of jou en de rest van de wereld. Zoiets is bijna een standaard in dit soort games, maar we blijven het vernoemen omdat een leuke manier is om met elkaar de strijd aan te gaan.
- Leuke gameplay
- Verslavend
- Gamecenter
- Basic afwerking