REVIEW |Indie Flash - Another Crab's Treasure was beter wat langer in zijn schelp gebleven
Wanneer de term soulslike valt, denken we meteen aan een moeilijke game in grauwe omgevingen met donkere thema’s. Maar wat als die omgeving plots een kleurrijke, cartoony oceaan wordt en je speelt als een kleine kreeft?
Als Kril de kreeft vertrek je op een heuse schattenjacht om je in beslag genomen schelp terug te krijgen. De onderwaterwereld waarin je als speler vertoeft is groot en biedt ruim de mogelijkheid om te gaan verkennen. Overal vindt je wel nieuwe items of upgrades die het je net wat makkelijker kunnen maken. Dat is nodig, want ondanks zijn schattige look is dit qua combat en moeilijkheid wel degelijk een soulslike.
Deze combat is helaas wel een serieuze tegenvaller. De vork waarmee je de game start is meteen ook het enige wapen dat je doorheen de game kan gebruiken waardoor alles toch snel eentonig wordt. Het ontwijken voelt niet betrouwbaar en aanvallen van vijanden zijn vaak heel moeilijk te lezen. Er zijn wel voldoende en gevarieerde baasgevechten waarvan sommige best wel goed in elkaar zitten.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Puzzelen met kogels in Children of the Sun
- LEES OOK: Drie hoofdrolspelers in Saviorless
Naast het ontwijken is er ook de mogelijkheid om schade te blokkeren door het aantrekken van één van de meer dan 60 schelpen die te vinden zijn in de wereld. Die dienen als schild en elk hebben ze hun eigen unieke eigenschappen en zelfs speciale aanvallen. De schelpen zijn wat ons betreft dan ook de highlight van de game en zorgen voor een unieke twist. Wel opletten want als de schelp breekt mag je op zoek naar een ander, ook midden in een baasgevecht.
Ook het leveldesign is niet overtuigend. Zeker in de latere gebieden is het soms onduidelijk waar de voortgang is. Er wordt veel gebruik gemaakt van platforming waarvoor je onder andere een grappling hook kan gebruiken. Het voelde allemaal nogal onbetrouwbaar en wij maakten dan ook meerdere keren kennis met de diepste diepten van de oceaan.
De game kent helaas ook veel technische problemen. In de eerste helft valt dit allemaal goed mee en weet de game een mooie 60fps aan te houden (op PS5). Later tankt de fps helaas vaak en viel het meermaals voor dat het beeld enkele seconden bleef hangen. Wij hadden de indruk dat de latere gebieden niet goed getest zijn want de game werd soms onspeelbaar, waarbij zelfs enkele crashes voorkwamen.
Om met een positieve noot af te sluiten vermelden wij graag dat de game ook een Assist-mode bevat om het allemaal wat makkelijker te maken. Zo kan je instellen om meer schade aan te richten en minder schade op te lopen. Er is zelfs een optie om Kril een pistool te geven die elke vijand inclusief bazen met één kogel kan uitschakelen. Een fijne toevoeging die wij graag in andere games uit het genre zien terugkomen.
Another Crab’s Treasure ziet er leuk uit voor een soulslike maar helaas is daar het meeste mee gezegd. De combat voelt niet altijd even goed en ook in leveldesign kan deze game zich niet meten met anderen uit het genre. De game werd soms zelfs bijna onspeelbaar door de vele technische problemen. Dankzij het leuke schelpsysteem en de assist-mode verdrinkt de game net niet.
- Schelpen als schild
- Assist-mode
- Combat is matig
- Leveldesign valt tegen
- Technische problemen