REVIEW | Indie Flash - Puzzelen met kogels in Children of the Sun
Af en toe krijgen we eens een unieke titel op ons bord en Children of the Sun van ontwikkelaar René Rother is zo eentje. Het doel in de game is om aan de hand van een enkele kogel verschillende vijanden te doden, door te puzzelen met het traject van de kogel. De clue van het verhaal wordt pas duidelijk naar het einde toe, want buiten cutscenes tussen de levels heb je niks van dialoog.
Starten doe je eenvoudig met een klein aantal sekteleden die je moet doden, maar naarmate je progressie maakt, worden er nieuwe soort vijanden voorgesteld. Dit gaat hand in hand met nieuwe mechanics die je kan hanteren om je kills te halen. Zo kan je vijanden op een zwak punt raken wat een metertje vult. Eenmaal vol kan je de kogel ergens heen sturen en op een bepaald moment volledig omdraaien. Dit zorgt voor nieuwe oplossingen in de verschillende puzzels.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Op zoek naar de top Laysara: Summit Kingdom
- LEES OOK: Overleven van het land in Of Life & Land
Zo krijg je vijanden met helmen die je moet raken met een hoge snelheid al verlies je dan wel de flexibiliteit om bij te sturen, of vijanden met een schild waar je niet omheen kan tenzij je een flank doet. Tussen de gevechten heb je ook kleine tussenstukjes waar je een minigame krijgt. Zo moesten we ons wapen schoonmaken om erna een soort arcade game te spelen. Een wilde achtervolging eindigde dan weer in een shootout met een rijdende wagen.
Voor de start van een moordpartij kan je een stukje rond de locatie lopen, maar je kan enkel links of rechts lopen. Vooruit of achteruit kan je niet en je zit dus sowieso vast aan een bepaalde hoek waaruit je de moorden moet uitvoeren. Het geeft je wel de mogelijkheid om de vijanden te spotten, zodat je een route kan uitplannen om ze allemaal zo snel mogelijk neer te leggen, want op het einde krijg je een score dat op een leaderboard komt te staan.
In de game heb je ook een soundtrack, maar gedurende de cinematics vinden we dit redelijk storend. Voornamelijk door het soort geluid dat wordt gebruikt, want dit is een zeer agressief white noise / storing lawaai. Visueel krijgen we een game met low textures, maar dat past ook bij de opzet van de game vinden we. Het is ook een zeer donkertje sfeertje waar er wordt ingespeeld op felle kleuren om de mechanics aan te tonen.
Children of the Sun is kort, maar brengt wel iets uniek naar het scherm. De manier waarop je de mensen dood door een kogel zijn traject te veranderen na een kill is leuk gedaan. Gaandeweg worden er wat nieuwe vijanden voorgesteld die een iets andere aanpak nodig hebben, maar uiteindelijk doe je telkens hetzelfde en dat kan misschien wat eentonig worden.
- Uniek concept
- Puzzelen
- Kort