REVIEW | Tales of Kenzera: ZAU is een prachtige Metroidvania die weet te ontroeren
Met Prince of Persia: The Lost Crown en Ultros kregen liefhebbers van het Metroidvania-genre al twee sterke titels dit voorjaar. Met debuutgame Tales of Kenzera: ZAU probeert Surgent Studios zich nu ook in dat rijtje te zetten.
De game vertelt het emotionele verhaal van de jonge sjamaan Zau en haalt hierbij inspiratie uit de rijke mythen van de Bantoevolken. Na het verlies van zijn vader sluit hij een deal met de god van de dood Kalunga, die belooft zijn vader terug te brengen als hij erin slaagt de geesten van drie machtige wezens te vangen. Op deze reis verkent Zau onbekende werelden, ontmoet hij mysterieuze figuren en leert hij belangrijke lessen van oude sjamaans.
Het verhaal is meteen ook wat deze game onderscheidt van vele andere metroidvania’s. Het is vaak ontroerend en neemt de speler mee in een reis vol emotie. De gesprekken tussen Zau en Kalunga zijn mooi geschreven en de voice-acting weet de emotie perfect over te brengen. We leefden mee met Zau in zijn verdriet en hoe hij er uiteindelijk mee om leert te gaan.
De zoektocht naar de machtige wezens brengt Zau op verschillende mysterieuze plaatsen die uiteraard smeken om verkend te worden. Het platformen zelf gaat zeer vlot en er is duidelijk werk gemaakt om de game te voorzien van mooie animaties. Alles voelde goed en responsief wat maar goed is ook, want de game bevat enkele pittige platformsequenties. Dit zijn vaak achtervolgingen en bij het minste foutje is het opnieuw beginnen want er zijn geen checkpoints tussenin. Zo zijn wij toch twee keer lange tijd bezig geweest op een stuk wat kan leiden tot enige irritatie.
Zoals in elke Metroidvania dien je soms een zijpad te laten liggen omdat je hiervoor de juiste vaardigheid nog niet hebt. Echter duurt het binnen dat gebied niet lang vooraleer je hier toegang toe krijgt, waardoor je later in de game eerdere gebieden niet nog eens helemaal dient te doorlopen. Wij ervaarden dit als positief omdat hierdoor het tempo in het verhaal ook goed blijft.
Zau beschikt over twee maskers: de zon voor melee combat en de maan voor het schieten vanop afstand. Beide hebben ook een nut tijdens de platforming waarbij je water kan bevriezen, deuren kan openen of nieuwe paden kan creëren. Het switchen tussen beide gaat moeiteloos en dat is ook nodig tijdens de gevechten. Sommige vijanden hebben namelijk een schild dat enkel breekt bij aanvallen van een specifiek masker. Zo wordt de combat al snel een dans van aanvallen, dodgen en veranderen van masker. Elk masker beschikt ook over een eigen skilltree en een speciale vaardigheid die veel schade kan aanrichten.
De combat is in grote lijnen goed en voelt responsief, maar helaas is het niet perfect. Bij gevechten met meerdere vijanden raakten wij meerdere keren het overzicht kwijt omdat de combat zeer flitsend en kleurrijk is. Dit kan zeker aan ons liggen maar hierdoor verloren wij Zau soms uit het oog. Wanneer je geraakt wordt door een vijand of een projectiel val je vaak stunned op de grond, wat het ritme uit de combat haalt. Dit kan soms frustreren en wij kwamen hierdoor zelfs een paar keer in een loop vast te zitten waar wij niet meer uitraakten. De weinige baasgevechten in de game zijn visueel prachtig maar voorts weinig memorabel.
Audiovisueel is Tales of Kenzera: ZAU een pareltje. De unieke omgevingen zijn prachtig vormgegeven en de soundtrack is een plezier om te aanhoren. Je ziet en hoort duidelijk dat er met passie aan deze game is gewerkt.
Met Tales of Kenzera: ZAU levert Surgent Studios een prima debuut af. Het is een vlot spelende metroidvania dat zich vooral door het emotionele verhaal kan onderscheiden van andere titels binnen het genre. De combat is helaas niet perfect en de platforming kan soms zorgen voor enige frustratie, maar dat neemt niet weg dat wij deze visueel prachtige game aan iedereen kunnen aanraden.
- Emotioneel verhaal
- Visuals en soundtrack
- Combat als een dans, maar...
- ... overzicht soms weg
- Stunlocks
- Onvergeeflijke platformsequenties
Sweet baby inc spel blijkbaar. No thx
Geplaatst op 2024-04-24 10:38:23
maar heb je het zelf al gespeeld? Want ik wel gisterenavond, en het speelt wel oprecht leuk.
Geplaatst op 2024-04-24 11:35:56
Nee ook niet van plan om het te spelen. Wil geen dei/woke steunen
Geplaatst op 2024-04-24 12:14:41
Bedankt om weeral je ware kleuren te laten zien, en dat je toont dat je openlijk tegen gelijkheid en inclusiviteit bent, in welke vorm dan ook.
Geplaatst op 2024-04-24 12:17:26
Dei is een valse vorm van "gelijkheid". Het is pure wokezever.
Heb ook veel betere games om te spelen dan dit.
Geplaatst op 2024-04-24 14:40:05
maar hoe weet je dat dat bij deze game ook het geval is, als je weigert het zelf te spelen, en bij een review gewoon klaagt over 'woke gezever, fuck dei'? Ben je zo op je tenen getrapt door (volgens jou geforceerde) inclusiviteit en gelijkheid, dat je het van de daken moet roepen?
Geplaatst op 2024-04-24 14:43:15
Ik ben tegen sweet baby inc en alle soortgelijke woke propaganda consultancy bedrijven. Ik steun geen games die van deze diensten gebruik maken, zeer simpel.
Trouwens ik heb veel respect voor de maker van deze game maar als hij beslist om in zee te gaan met sweet baby inc heb ik 0 interesse in zijn spel. Misschien leert hij bij en zal zijn volgende game deze diensten niet gebruiken. Hoe dan ook, genoeg games maar dit steun ik niet.
Geplaatst op 2024-04-24 15:05:09
Kan je eens stoppen met het woord woke te gebruiken? Je kan waarschijnlijk zelf geen definitie geven van dat woord. Sweet Baby Inc is veel in de media gekomen de laatste tijd, agreed. Maken ze soms rare keuzes om diversiteit in games te steken, sure. Maar videogames zijn een buisiness, en 1 die geld moet opleveren. Als EA zegt tegen Surgent Studios van advies aan te pakken van Sweet Baby Inc, dan hebben zij geen keuze hierin. Er zijn nog veel consultancy bedrijven waar we niet van weten, en die het wel goed doen.
Alsook zeg je dat je respect hebt voor de maker van de game, maar tegelijk zeg je ook geen respect te hebben voor hen, omdat je hun game niet wilt spelen, waar ze heel veel tijd en moeite in gestoken hebben.
En we leven in een zeer diverse wereld, met veel verschillende soorten mensen, van verschillende afkomsten en geaardheden. Verwachten dat er enkel games gemaakt worden voor de exacte doelgroep waar jij in zit, is ronduit idioot. Als ik een tip mag geven: ga wat uit je comfort zone, speel is een game waar wat thema's die nog onbekend zijn voor je aan bod komen. Je zal verbaasd zijn hoe goed die soms kunnen zijn.
Geplaatst op 2024-04-24 15:16:36
Iedereen is toch vrij om te spelen en kopen wat hij wilt? En de meeste games die ik speel worden niet gemaakt door blanke mannen btw. Zoals ik al zei ik steun geen woke vergif dat wordt verspreid door woke consultancy bedrijven. Het is zijn beslissing om met hen in zee te gaan en dat is zijn recht. Net zoals het mijn recht is om als gevolg van deze beslissing het spel niet te steunen.
En woke is (extreem) links socio-cultureel gedachtengoed. Vroeger noemde we het "politiek correct"
Geplaatst op 2024-04-24 15:55:30
True, iedereen is daar vrij in. Ik kies om de game wel te spelen, en het kost me niets, want het zit bij mijn abonnement van ps+ extra. En nee, het is niet de devoloper zijn beslissing. Als game-developpers alles zelf mochten beslissen, hadden we geen games zoals Marvel's Avengers.
En woke heeft misschien die definitie voor jou, maar het is vooral een roepwoord om te gebruiken tegen dingen waar je zelf niet mee akkoord gaat. Want ik zie niets verkeerd met politiek correct zijn, en een beetje inclusief te zijn en proberen anderen niet op de tenen te trappen.
Geplaatst op 2024-04-24 16:07:50