REVIEW | Indie Flash - Sons of Valhalla komt snel tot stilstand
Sons of Valhalla van ontwikkelaar Pixel Chest is een combinatie van base building en side scrolling combat. Je kruipt in de huid van Thorald Olavson die op weg is naar Engeland nadat een Jarl je thuis platbrandde en je geliefde ontvoerde. Op het avontuur moet je voorbij enkele bazen geraken om uiteindelijk je geliefde uit zijn klauwen te redden.
De side scrolling combat biedt de mogelijkheid om samen met enkele troepen de vijand te bestrijden. Zo start je in je eigen basis die je kan verbeteren met nieuwe gebouwen, waaronder barracks of een houthakkers hut. Om eenheden te creëren moet je resources verkrijgen en dit krijg je enerzijds door een schip dat om de zoveel tijd een lading komt brengen of anderzijds door een visserij of houthakkershut te bouwen. In de mess hall kan je nieuwe upgrades aankopen voor Thorald, maar heb je ook de mogelijkheid om de mess hall te verbeteren wat je dan weer toelaat om nieuwe gebouwen te plaatsen, maar ook bestaande te verbeteren. De verbeteringen zijn voornamelijk gericht op de duur van een actie of de hoeveelheid resources die je verkrijgt. Op het slagveld en in kistjes zal je runes terugvinden die je kan opspelden. Deze runes geven je voordelen op het slagveld en wanneer je sterft, moet je hiervan eentje opofferen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Terratech Worlds moet op zoek naar de juiste balans
- LEES OOK: Zoria: Age of Shattering is een ruwe diamant
Eenmaal je troepen onder het commando hebt, kan je de aanval inzetten en basic commando’s geven, zoals aanvallen of staande houden. Je moet enkele tussenposten veroveren vooraleer je aan de baas geraakt. Dit gebeurt met een soort van 'kat en muis'-spel, want je troepen vallen de vijand aan, maar zij zullen ook jou aanvallen. De combat gaat dus de hele tijd heen en weer, al kan er ook snel een soort standstil voortkomen, waardoor je nog amper vooruitgang maakt. Jijzelf kan soms de doorslag geven met een aanval die iets sterker is, maar je neemt ook snel schade als er wat vijanden zijn.
Eenmaal je de eerste baas hebt gedood merk je al snel de eentonigheid van de game op. Je gaat telkens dezelfde acties ondernemen en je doet telkens hetzelfde om progressie te maken. Veel afwisseling komt er niet bij kijken en zoals we zeiden, kan je al snel op een punt komen waar progressie maken niet eenvoudig is.
Visueel past de pixel art wel perfect met het doel waar de ontwikkelaar voor gaat. Het is een leuk stijltje, maar de game heeft ook wat problemen. Zo zijn er enkele bugs waar bijvoorbeeld Thorland gewoon vast zit in een animatie of wanneer er teveel troepen op het scherm zijn de framerate echt als een slideshow begint te ogen.
Sons of Valhalla leek in de trailers een interessante game, maar eenmaal we voorbij de eerste baas geraakten, werd het al snel duidelijk dat we niks meer moesten verwachten. De gameplay wordt snel eentonig en de base building is redelijk minimaal waardoor je niet echt wordt uitgedaagd. De tijd die jij nodig hebt om terug te kunnen slaan geeft de vijand ook weer de tijd om zich klaar te zetten, waardoor een gevecht lang kan aanslepen.
- Leuk visueel stijltje
- Combo base-building/combat, maar ...
- ... beperkt in opties
- Eentonigheid komt snel
Revew? 😅
Geplaatst op 2024-04-20 16:16:40