DrawRace 2 (iPhone, iPad)
Voor wie het originele DrawRace zou gemist hebben op zijn of haar iDevice of voor wie die game ondertussen al heeft grijsgespeeld, brengt RedLynx vandaag DrawRace 2 naar de App Store. Vergis je evenwel niet, want dit vervolg op het racegame waarbij je zelf je pad uittekent met je vingers is veel meer dan een simpel mappack...
Voor wie het origineel helemaal onbekend is, leggen we nog even het eenvoudige concept van de DrawRace-franchise uit. Je krijgt een top-down zicht op een racetrack waar je auto aan de startlijn staat en hebt als opdracht om het ideale pad uit te tekenen dat moet gevolgd worden om in een race over twee ronden als winnaar over de eindmeet te scheuren. De kern van de gameplay (en de reden waarom je niet zomaar de kortste weg zou tekenen) zit hem in het feit dat hoe sneller je je vinger beweegt over de track, hoe harder de wagen accelereert. Remmen doe je dus door wat trager te tekenen en is zeker geen overbodige luxe in scherpe bochten.
Eens je pad en snelheid vastliggen, wordt het startschot gegeven en kijk je toe hoe je eigen bolide – samen met de tegenstand – het ervan af brengt. Tijdens de race kan je dus weinig doen, al heb je wel een turboknop ter beschikking die je kan gebruiken om nog eens extra te versnellen. De clou is echter dat de turbometer alleen volloopt op momenten waarop je remt, waardoor het nog belangrijker is om je snelheid goed te doseren bij het uitzetten van je ideale racelijn.
Dat is moeilijker dan het lijkt, want je moet met een behoorlijk aantal factoren rekening houden. Snel door een bocht zoeven betekent immers dat je gaat slippen of zelfs begint te tollen en tegen de omgeving botst. Je hoeft er ook niet aan te denken om je tegenstanders als vangrail te gebruiken, want wagens glijden mooi door elkaar heen. Wat je wel in rekening moet brengen is de ondergrond, want een racecircuit biedt natuurlijk meer grip dan een ondergesneeuwd rallyparcours.
De offline spelmodus is een carrèremodus, waarin je steeds lastigere tracks vrijspeelt. Door de overwinning mee te pikken op een track, krijg je niet alleen toegang tot nieuwe locaties maar ook tot betere wagens die je mee online kunt nemen. Weet wel dat het uitspelen van alle 180 races in deze modus ettelijke uren in beslag zal nemen, ook al omdat de game weinig ruimte voor fouten laat en een te snelle bocht ongenadig afgestraft wordt door de concurrentie.
Eens je volleerd bent, kun je je kunsten ook online gaan vertonen. In de World League modus bouw je geleidelijk aan je skillniveau op en word je telkens tegenover drie opponenten geplaatst. Twee ervan delen jouw huidige skillniveau (of zijn lager geklasseerd) en een derde tegenstander heeft een hogere ranking. Je zet op je gemak je racelijn uit en hebt zelfs wat tijd om te oefenen voordat je het opneemt tegen de beste ghosts van je tegenstanders. Eindig je bij de beste helft, dan gaat je skillniveau omhoog.
Ook als je met meerdere mensen op een iDevice wil spelen, voorziet DrawRace 2 een spelmodus voor je. In de multiplayer is er namelijk ook de optie om met 2, 3 of 4 vrienden samen te spelen en om beurt een ideale racelijn aan te geven. Tijdens de race krijgt elke hoek van je iDevice dan een turboknop en vechten jullie samen uit wie de vingervlugste is.
Grafisch is er hard gewerkt aan een nieuwe engine die mooie 3D-landschappen weergeeft. Van vertragingen was er geen sprake tijdens onze speelsessies en iedereen die we de game toonden was er meteen weg van. Op auditief vlak was het budget voor de game waarschijnlijk te beperkt voor een gelicenceerde soundtrack, maar krijg je in de menu’s smaakvolle piano’s, strijkers en blazerste horen. Goed voor een vleugje heraldiek, en dit soort muziek raak je ook minder snel beu dan steeds hetzelfde hip-hopdeuntje. Tijdens de races zelf is het geluid beperkt tot dat van de motoren van de wagens.
DrawRace 2 kost 0.79 euro voor iPhone en iPod. Voor de HD-versie op iPad (waar deze review op gebaseerd is) betaal je 2.39 euro.
- Mooie opgepoetste graphics
- Easy to learn, hard to master
- Enorm veel content
- Structuur online multiplayer
- Steile leercurve