REVIEW | Final Fantasy VII Rebirth is alles wat het hoort te zijn, en meer
Enkele jaren na hun ontsnapping uit Midgar in Final Fantasy VII Remake zetten Cloud, Barret, Tifa, Aerith en Red XII hun reis verder in Final Fantasy VII Rebirth. Een hele nieuwe wereld gaat niet enkel voor hen open, maar ook voor de speler, die een heleboel nieuwe gebieden zal mogen verkennen.
Wie ooit de originele Final Fantasy VII speelde, die weet dat de ontwikkelaars het in Final Fantasy VII Remake eigenlijk vrij gemakkelijk hadden. Het deel van de game dat daar een remake krijgt was het meest lineaire stuk uit heel het verhaal. Midgar was een duidelijk omlijnde omgeving waarin je met gemak de bewegingsvrijheid van de speler kan beperken.
Niets daarvan in het tweede deel, waarin onze helden dus de wijde wereld intrekken. Een wereld waar in Final Fantasy VII oorspronkelijk eigenlijk amper iets te beleven was. Het was een eenvoudige overworld waar je af en toe wat gevechten deed, maar eigenlijk deed je niets anders dan van stadje naar stadje lopen, waar het echte verhaal zich afspeelde.
Square-Enix stond dus voor de zware taak om die tussenstukken ook interessant te maken en het is daar met verve in geslaagd. Final Fantasy VII Rebirth is onderverdeeld in vijf regio’s, met in elk gebied een pak zijmissies die je tot een goed einde kan brengen.
De meeste van die missies worden je aangereikt door Chadley, die je misschien nog kent van Remake. Hij wil nu meer leren over de wereld en laat je dus allerhande taakjes uitvoeren. Vaak is dat an sich allemaal niet zo interessant, maar er zit genoeg variatie in om het leuk te houden en het zorgt er zeker en vast voor dat de dode stukken uit het origineel nu gevuld zijn met content.
Dan hebben we het nog niet gehad over de stortvloed aan minigames die het spel rijk is. Een aantal zijn oude bekenden die terugkeren, zoals Chocobo Racing, maar de meeste zijn spiksplinternieuw en komen vaak maar enkele keren voor. Daardoor voelt het nooit als een taak aan om weer maar eens een minigame te spelen. Het helpt ook dat het meeste van die games gewoon leuk zijn. Ook Queen’s Blood, het kaartspel in Final Fantasy VII Remake, zit goed in elkaar en is een plezier om te spelen. En wie eerder al veel tijd verloor in Golden Saucer, die zal niet ontevreden zijn met het aanbod in dit pretpark.
Daarnaast kom je ook nog heel wat andere interessante personages tegen die je hulp als ‘merc’ inroepen. Het is ook hier dat Square-Enix de absolute ‘sillyness’ van Final Fantasy omarmt. Wie immers aan de games denkt, en zeker en vast ook bij het zevende deel, die denkt vaak aan een zwaar verhaal waar de hele wereld op het spel staat. Maar in Final Fantasy was altijd al veel ruimte voor gekke personages en de nodige dosis amusante verhalen. Dat is hier niet anders. We verwachten de komende weken dan ook heel wat beelden van het grote aantal absoluut bizarre personages dat Final Fantasy VII Rebirth rijk is.
Dat kan soms te veel zijn, maar Square-Enix is er wonderwel in geslaagd om die fijne lijn tussen veel en te veel te bewandelen. Dat doet het ook zonder ooit het grote verhaal van Final Fantasy VII uit het oog te verliezen.
Final Fantasy VII Rebirth speelt zich af tussen het moment dat je Midgar verlaat en één van de meest besproken momenten uit de gamegeschiedenis. Tussendoor komen alle bekende aspecten van het origineel terug, met moderne herwerkingen van absolute klassiekers en heel wat uitbreidingen die het verhaal een stuk dieper en emotioneler maken. Zo is een bepalend moment voor de ontwikkeling van Barret flink uitgediept in Rebirth. Het was ook één van de momenten waarbij we zelfs een traan moesten laten. De storytelling in Final Fantasy VII Rebirth is fantastisch, al durven we wel vermoeden dat het voor nieuwkomers in de wereld van Final Fantasy VII soms lastig om te volgen kan zijn en heel wat details gaan ongetwijfeld verloren.
Het originele Final Fantasy VII en Crisis Core zijn eigenlijk twee games die je moet gespeeld hebben om helemaal mee te zijn, maar ook minder bekende personages uit andere games maken al eens hun opwachting. Niet dat het verhaal voor een nieuweling niet te volgen is, maar de echte diepgang is toch echt wel voor de fans.
Er zit hier en daar ook wel wat ‘fluff’ in het verhaal, om het wat meer inhoud te geven, maar zelden voelden die nieuwe toevoegingen geforceerd of compleet onnodig. Het zorgt er bovendien voor dat diezelfde fans her en der ook nieuwe dingen kunnen ontdekken en zelfs meer kunnen leren over de wereld van Final Fantasy VII.
Alle personages uit de vaste cast zijn trouwens ook een stuk beter uitgewerkt dan ze ooit waren. De vriendschap tussen Aerith en Tifa is ronduit schattig, de geschiedenis van Red XII wordt op prachtige wijze verteld en Barret is dankzij Rebirth misschien wel ons favoriete personage geworden.
Over diepgang gesproken, de combat in Final Fantasy VII Rebirth heeft een forse upgrade gekregen ten opzichte van Remake. De basis is nog altijd hetzelfde: een mix tussen turn-based en action RPG. De basisaanvallen voer je uit als een soort hack ‘n’ slash, waarna je ook commands kan doorgeven om speciale aanvallen of magie te gebruiken. Dat werkte al heel goed in Remake, maar in Rebirth is er nog een laag bovenop gelegd.
Zo heb je nu Synergy Abilities en Synergy Skills, waarbij je samen met een ander personage aanvallen uitvoert. De skills kan je altijd gebruiken, terwijl je voor de abilities eerst wat andere acties moet uitvoeren. Dat zijn dan ook stevige aanvallen die vergelijkbaar zijn met een Limit Break. We vermoeden dan ook dat het een poging is van Square-Enix om het bredere aanbod van Limit Breaks uit het origineel ietwat over te brengen naar Rebirth. Het leuke aan de Synergy Abilities is dat ze ook extraatjes kunnen geven, zoals een sterkere attack of tijdelijk oneindige MP.
Er is ook een uitgebreider upgradesysteem aanwezig, genaamd Folios. Dat is een variant op het upgraden van je wapens uit Remake, maar nu kan je ook heel wat nieuwe skills leren, zoals magische aanvallen waarvoor je geen MP nodig hebt. Het aantal commands dat je nu kan uitvoeren is dan ook veel en veel breder dan in Remake, waarin we het vaak bij één of twee aanvallen hielden per personage. Nu werk je vaker tactischer op basis van de zwakheden van je tegenstanders.
Ook het gebruik van Materia is nu een stuk beter gedaan. In Remake zaten we op dat vlak eerlijk gezegd een beetje op onze honger, omdat we vonden dat er te weinig mogelijk was om je personages op een bepaalde manier te laten werken. Niets daarvan in Rebirth, dat echt doet waar we op gehoopt hadden.
Je kan personages nu immers meerdere vormen materia geven om ze zelf acties te laten uitvoeren. Daarbij werkt de AI ook echt ongelooflijk goed. In onze set-up hebben bijvoorbeeld twee van de drie personages de mogelijkheid om zelf healing spells te gebruiken en als het in onze hele playthrough van pakweg 70 uur – waarin we zeker nog niet alles gedaan hebben – drie keer is gebeurd dat we niet werden geheald wanneer we dat verwachtten, dan zal het veel geweest zijn.
Ook andere abilities worden gebruikt wanneer nodig. Yuffie kan bijvoorbeeld haar aanvallen een bepaald element geven en doet dat ook automatisch wanneer het nuttig is. Het is ook heel handig dat je zelf kan aangeven welke vier abilities de personages tijdens gevechten moeten gebruiken. Zo kan je echt een bepaalde samenstelling uitwerken die helemaal bij je stijl past.
Het uiteindelijke resultaat is dat je een pak minder management tijdens de gevechten moet doen en je meer kan concentreren op het verslaan van de vijand, in plaats van telkens maar weer commands door te voeren.
Rebirth zorgt er ook voor dat je met tijd en stond van personage moet veranderen, zodat je iedereen eens een keertje kan uitproberen en je ook zal zien dat ze allemaal hun eigen unieke stijl hebben. Zelfs Cait Sith, die we eerst maar moeilijk onder de knie kregen, begonnen we daardoor zelfs te appreciëren. En wie ooit het origineel speelde, die weet hoe moeilijk het is om sympathie te krijgen voor Cait Sith. Alles samen is het gewoon leuk dat echt iedereen wel een personage zal hebben dat hij of zij het liefste speelt, maar dat je nooit al de rest zal kunnen verwaarlozen.
Visueel is Final Fantasy VII Rebirth een hele mooie game, die wel niet perfect is. Het is al wel een stuk beter na de patch die samen met de nieuwe demo werd gelost, maar soms zijn er nog rare momenten met de belichting van personages, maar het is niet iets waar we ons tijdens het spelen echt aan stoorden.
De verschillende locaties zijn wel steeds heel goed gedaan. De verschillende dorpen in Final Fantasy VII hadden een bepaalde charme, die ook nu terugkeert en dat in een veelvoud. Het is en blijft ongelooflijk cool om een locatie als Nibelheim helemaal uitgewerkt te zien. Doe daar nog een ijzersterke soundtrack en hele goede voice-acting bovenop en je weet dat Final Fantasy VII Rebirth ook hier weer straalt.
Square-Enix had met Final Fantasy VII Rebirth een zware taak, maar het is wonderwel geslaagd in zijn opdracht. De uitwerking van de wereld rond Midgar is fenomenaal gedaan, de storytelling zit helemaal goed en de absolute sillyness die Final Fantasy VII altijd al had is nooit uit het oog verloren. Bovendien is de combat op een flink aantal manieren verbeterd, waardoor die nu ongelooflijk strak en intuïtief aanvoelt. Het is nog maar februari, maar de kans bestaat dat de beste game van het jaar nu al verschenen is.
- Verbeterde combat
- Sterke storytelling
- Veel content
Dat het maar snel den 29e is. Ik kijk er naar uit !
Geplaatst op 2024-02-22 15:38:11
En? Ik speelde elke week meerdere dagen sinds launch, en heb 3 weken terug het einde bereikt (en er is ongeveer nog de helft aan side-stuff te doen... 🙈 ).
Geplaatst op 2024-04-13 17:52:28
Met dat jullie dit vroeg spelen hebben jullie dan ook genoten van de update die het wat visueel ging opkrikken?
Geplaatst op 2024-02-22 16:20:22
Nog 1 dag, ja 😅 staat in de review ook.
Geplaatst op 2024-02-22 16:44:50
Met alle respect voor de reviewers maar ik lees enkel de conclusie, shame on me xp
Geplaatst op 2024-02-22 17:33:59, bewerkt op 2024-02-22 18:14:23
Geen probleem, zo zijn er veel :p
Geplaatst op 2024-02-23 09:09:05
En? Ik speelde elke week meerdere dagen sinds launch, en heb 3 weken terug het einde bereikt (en er is ongeveer nog de helft aan side-stuff te doen... 🙈 ).
Geplaatst op 2024-04-13 17:52:33
idd al ff een GOTY contender voor me
valt momenteel nog te zien hoe Rise of the Ronin het doet, en verder...? 🤔
welke knallers komen er zoal nog uit dit jaar? (er zijn er, ma zo top of my head... :3 )
Geplaatst op 2024-02-22 16:20:42
Dragon's dogma 2
Geplaatst op 2024-02-22 18:01:23
Dragon's Dogma 2, heh!
Geplaatst op 2024-02-22 18:51:00
Helldivers 😅😅
Geplaatst op 2024-02-22 19:23:34
waarom ni, prima genoten van de eerste
had ik meer tijd was ik day one op de tweede gesprongen
Geplaatst op 2024-03-13 12:24:01
Ik heb Helldivers 2, maar op PC, het is echt wel een fun game to be honest. ^^
Geplaatst op 2024-03-13 17:25:28
En tifa heeft dikke tieten! Fuck resetera en woke!
Geplaatst op 2024-02-22 17:19:19
Ja dat is echt wel het argument om deze game te spelen..........
Geplaatst op 2024-02-23 10:16:28
Toch 2 zeer goede argumente
Geplaatst op 2024-02-23 18:59:33
maar ge kunt de panties niemeer stelen
The Lord giveth and the Lord taketh away
Geplaatst op 2024-02-23 21:55:57
*ge kunt haar shorts wel zien 🫡
Geplaatst op 2024-03-13 12:24:39
een van die weinige instanties waar ik een full price instabuy ga doen het moment deze op PC verschijnt
Geplaatst op 2024-02-23 11:28:32
Hoe zit dit? Moet je voorgaande games gespeeld hebben om de verhaallijn te kunnen volgen? Ik heb vroeger nog wel VII gespeeld, maar de remake bvb nooit.
Geplaatst op 2024-02-23 16:57:04
Je gaat meer kunnen volgen omdat je VII hebt gespeeld dan enkel Remake. Om echt helemaal mee te zijn moet je eigenlijk 7, Remake EN Crisis Core gespeeld hebben 😅
Geplaatst op 2024-02-23 19:22:09
Mss crisis core dan maar is spelen. Dan ben ik helemaal voorbereid :)
Geplaatst op 2024-02-23 21:23:04
Die remake is ook gewoon heel leuk om te spelen
Geplaatst op 2024-02-24 10:41:12
Ja remake en ff7 vanilla heb ik al gespeeld. Enkel crysis core ontbreekt nog. Vanilla ff7 wel zeker 3x uitgespeeld.
Geplaatst op 2024-02-24 15:31:58
Crisis Core is als je fan bent zeker de moeite, best een goed -uitstekend?- prequel verhaal.
Nieuwsgierig om te zien of/hoe het in de Remake-trilogie wordt.
Geplaatst op 2024-03-13 12:26:25