REVIEW | Tomb Raider I-II-III Remastered: nostalgische pret
De Tomb Raider-serie heeft een speciale plek in het hart van gamers die zijn opgegroeid in de jaren '90. De avonturen van Lara Croft, de moedige archeologe, hebben het publiek geboeid met hun mix van verkenning, puzzels en combat met zowel mens als dier. Nu, met de release van de geremasterde trilogie bestaande uit Tomb Raider I, II en III, hebben spelers de mogelijkheid om deze klassieke titels opnieuw te beleven met bijgewerkte graphics en moderne verbeteringen. Echter, hoewel de remaster nieuw leven inblaast in deze iconische games, tonen sommige aspecten nog steeds hun leeftijd.
Laten we beginnen met de controls. Ondanks pogingen om deze te moderniseren, voelen de controls in de geremasterde trilogie nog steeds verouderd aan. Hoewel we de controls voor een deel naar wens kunnen aanpassen, is het nog steeds enorm wennen. Dit omdat je niet alle controls kan aanpassen, en de besturing nog steeds heel clunky aanvoelt. Je kan niet vrij bewegen zoals je zou denken. Lara door verraderlijk terrein laten manoeuvreren is een hele taak en combat voelt vaak omslachtig aan, wat leidt tot momenten van frustratie. Hoewel ervaren spelers uiteindelijk kunnen wennen, kunnen nieuwkomers de leercurve steil en ontmoedigend vinden. Dit geldt vooral voor spelers op mouse and keyboard. Met een controller is het een pak meer speelbaar, maar dat neemt weg van onze originele ervaring van het spelen van deze games op pc.
Dat gezegd hebbende, een aspect dat de tijd wel goed heeft doorstaan, is het verhaal. De verhalen van de originele Tomb Raider-games blijven even boeiend als toen ze net uit waren. Van Lara's quest om de geheimen van de Scion te ontrafelen in het eerste spel tot haar achtervolging van de Dagger of Xian in het tweede deel en haar wereldwijde avonturen in de derde game, biedt elk spel een meeslepend verhaal vol mysterie, intrige en ontdekking. De geremasterde trilogie stelt zowel oude fans als nieuwkomers in staat om deze boeiende verhalen in volle glorie te ervaren.
Een van de meest opvallende verbeteringen in de geremasterde trilogie zijn de bijgewerkte graphics. De developers hebben uitstekend werk geleverd door de visuals te moderniseren terwijl ze nog steeds de nostalgische charme van de originele games behouden. Van weelderige jungles tot oude ruïnes, de omgevingen worden tot leven gebracht met verbeterde details en texturen. Character models, waaronder Lara zelf, hebben een opfrisbeurt gekregen, waardoor ze realistischer en expressiever zijn. Het resultaat is een game-ervaring die eigentijds aanvoelt met een grote vleug 90's nostalgie.
Naast de grafische verbeteringen kent de geremasterde trilogie ook technische verbeteringen. Laadtijden zijn aanzienlijk verkort, wat zorgt voor een soepelere en meer naadloze gameplay-ervaring. Bugs en glitches die de oorspronkelijke releases plaagden, zijn gladgestreken, wat zorgt voor een meer gepolijste en stabiele prestatie. Deze verbeteringen lijken misschien klein, maar dragen bij aan een algeheel plezierige ervaring.
Ondanks deze verbeteringen is het belangrijk om te erkennen dat de geremasterde trilogie niet zonder gebreken is. Naast de eerder genoemde problemen met de besturing, kunnen sommige puristen moeite hebben met bepaalde veranderingen die zijn doorgevoerd in de gameplay. Hoewel de ontwikkelaars hebben geprobeerd trouw te blijven aan de oorspronkelijke ervaring, zijn er onvermijdelijk enkele afwijkingen en aanpassingen die misschien niet goed vallen bij die-hard fans van de originele games.
De geremasterde trilogie van Tomb Raider I, II en III zowel oude als nieuwe fans de mogelijkheid om de magie van deze klassieke titels opnieuw te beleven. Hoewel de besturing misschien nog steeds verouderd aanvoelt en de gameplay misschien niet perfect is, maken de boeiende verhalen, bijgewerkte graphics en technische verbeteringen dit meer dan goed. Of je nu een langdurige fan bent van de serie of een nieuwkomer die voor het eerst de avonturen van Lara Croft wil ervaren, de geremasterde trilogie is een waardevolle toevoeging aan elke gamebibliotheek.
- Verhaallijn
- Vernieuwe graphics
- Nostalgie
- Controls
@gothgf
"...sommige puristen moeite hebben met bepaalde veranderingen die zijn doorgevoerd in de gameplay..."
zoals?
ik had de indruk dat je op gameplay-vlak louter "betere" besturing had, dat je ook kan terugdraaien naar de oorspronkelijke besturing
Geplaatst op 2024-02-14 17:18:07