REVIEW | Indie Flash - Opgejaagd wild in The Cub
Ontwikkelaar Demagog Studio brengt ons na hun vorige games Highwater en Golf Club Nostalgia nu hun nieuwste project The Cub. Daarin reizen we naar een verwoeste planeet aarde waar een jong kind opgroeide tussen de wilde dieren. De vergelijking met Jungle Book is dan ook nooit veraf.
In het verhaal word je opgejaagd door een groepje mensen afkomstig van de planeet Mars. Ze gingen er vanuit dat er geen leven meer mogelijk was op aarde en wanneer ze jou ontdekken word je dan ook snel opgejaagd widl. In de korte campaign probeer je dan ook te ontsnappen en moet je doorheen enkele omgevingen reizen. Dit doe je aan de hand van platforming waar je over afgronden moet springen of swingen of gebouwen beklimt via airco’s.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Stap voor stap bouwen in New Cycle
- LEES OOK: War Hospital draait vooral rond de cijfertjes
Aanvallen kan je zelf niet, wat meteen flink wat druk zet op het ontsnappen. De platforming voelt daarbij best goed, maar het is niet altijd duidelijk welke objecten deel uitmaakten van de achtergrond of gebruikt konden worden als platform. Zo hebben we paar keer het leven gelaten door een foute inschatting. Word je trouwens geraakt door iets in de omgeving of door een wapen dan is het game over en word je terug getransporteerd naar je laatste checkpoint. Die zijn trouwens niet altijd goed geplaatst, waardoor je bepaalde stukken veelvuldig opnieuw mag doen, terwijl je ook collectibles die je daar verzamelde opnieuw mag gaan zoeken.
De muziek in de game wordt steevast omkaderd door een radiostation, met een host die de verschillende nummers aan elkaar praat, met informatie rond wat er aan de hand is op aarde. De muziekkeuze is soms wel een beetje vreemd, maar al bij al is het leuk gedaan. De radiohost is trouwens de enige die ingesproken dialogen heeft, wat we in de rest van de game ook wel graag hadden gezien. Visueel heeft The Cub wel een leuk stijltje en de 2D-omgevingen zien er dan ook goed uit.
Het verhaal van The Cub houd je niet eeuwig vast, want we waren er op ongeveer twee uurtjes door. We hebben ons wel weten te vermaken van begin tot einde en de platforming was grotendeels aangenaam. Buiten het feit dat het niet altijd even duidelijk was waar we wel of niet op konden springen.
- Leuk stijltje
- Goede platforming, maar ...
- ... niet altijd goed aangeduid
- Kort