REVIEW | Indie Flash - Dead Man’s Diary is geen bestseller
Dead Man’s Diary van ontwikkelaar TML-Studios was al een tijdje beschikbaar op pc, maar komt nu ook naar andere platformen, waaronder PlayStation 5. De game vertelt het verhaal van een wereld waar heel wat atoombommen op werden gedropt en jij als een van de overlevenden de wereld wordt ingestuurd om na te gaan hoe het gesteld is met de aarde.
De ramp duurde immers langer dan sommigen hadden gedacht en bij een loting word je als gelukkige getrokken om de wereld te verkennen. Je bent dan ook helemaal alleen zonder enige hulp en je moet in de wereld verschillende resources verzamelen om te overleven. Zo heb je nood aan voedsel, maar ook medicatie. Verder vind je ook resources terug om een kamp te bouwen waar je kan slapen of zaken kan craften. Spijtig genoeg kan je niet veel resources meenemen en valt de game al snel in herhaling. Je reist naar verschillende locaties, die er dan wel wat anders uitzien, maar waar jij steeds hetzelfde moet doen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Opgejaagd wild in The Cub
- LEES OOK: Stap voor stap bouwen in New Cycle
De hele gameplayloop wordt al snel zeer eentonig, want je kamt elk stukje uit op zoek naar resources en hier bovenop moet je ook nog eens scannen of ze niet besmet zijn met een radioactief goedje, want dan moet je het achterlaten. We hadden dan ook moeite om verder te gaan met de game, omdat het totaal niet interessant werd. We zaten als het ware als een zombie doorheen de omgevingen te lopen en een toetsencombinaties uit te voeren zonder er nog bij na te denken. Sommige kistjes of deuren hebben ook nog eens slot dat je moet losmaken met een lockpick en het is niet dat je altijd iets nuttig in de plaats krijgt. De game had zoveel meer potentieel in onze ogen. Ook de puzzels die je af en toe tegenkomt trekken de gameplay niet recht.
Visueel moet je er niet veel van verwachten, want we vonden het er nogal flets uitzien. De game bevat ook ingesproken dialoog voor het main personage, maar de one liners die er soms uitkomen, doen je ogen ronddraaien in je oogkassen. De controls voelen nogal log aan en terwijl je kan kruipen over de grond kan dit er ook voor zorgen dat je vast komt te zitten in objecten.
Dead Man’s Diary leek via de trailer best wel interessant, maar dit sloeg al snel om tijdens de eerste uren van de game. Je loopt moederziel alleen rond in de spelwereld waar je zoekt naar resources om jezelf in leven te houden, maar ook om progressie te maken in het verhaal. Het wordt zeer snel eentonig en wij vonden niet de kracht om ermee verder te gaan.
- Verschillende locatie, maar ...
- ... telkens hetzelfde
- Irritante oneliners
- Saai