REVIEW | Like a Dragon: Infinite Wealth is van het beste in de franchise
De Yakuza/Like a Dragon-serie heeft ons jarenlang de mysterieuze onderwereld van Japan getoond; van de neon-verlichte straten van Kamurocho tot de grauwe achterbuurten van Ijincho. Maar met Like a Dragon: Inifinite Wealth gaat de serie internationaal. We reizen af naar het zonnige Hawaii.
Hoofdpersoon Ichiban Kasuga sloot de vorige game af als de held van Yokohama, maar een hardnekkig gerucht zorgt ervoor dat zijn nieuwgevonden reputatie een ernstige klap te verduren krijgt. Gelukkig krijgt hij de kans om Yokohama te ontvluchten en in Hawaii op zoek te gaan naar zijn biologische moeder waarvan iedereen dacht dat ze dood was. Een zoektocht die natuurlijk een stuk ingewikkelder is dan hij op het eerste gezicht lijkt en meer plottwists kent dan de gemiddelde telenovela. Het is een recept dat zich in elke Yakuza/Like a Dragon-game herhaalt, maar ook dit keer is het eindgerecht weer een ijzersterk verhaal.
Tijdens dit avontuur word je bijgestaan door zowel nieuwe metgezellen als oude vrienden. De meest in het oog springende hiervan is Kazuma Kiryu, de yakuza-legende van de serie. Het is jammer dat Kiryu niet langer bleef hangen toen de twee heren elkaar vluchtig tegenkwamen in Like a Dragon, maar in Infinite Wealth halen ze deze gemiste tijd ruimschoots in.
Zoals gezegd vindt de zoektocht plaats in Hawaii. Honolulu om specifiek te zijn. Het is de grootste wereld die ontwikkelaar Ryu Ga Gotoku ooit heeft gemaakt, maar zit nog altijd vol detail en karakter – al moeten we zeggen dat Honolulu voor een Amerikaanse stad verrassend Japans aanvoelt. Een grotere map heeft er ook voor gezorgd dat er nieuwe reisopties zijn. Naast de welbekende taxi’s en natuurlijk de benenwagen, kun je Honolulu ook verkennen met een tramlijn en krijg je op een gegeven moment je eigen Segway om mee door de stad te scheuren. Als bonus zitten zowel Ijincho als Kamurocho ook in de game. Genoeg te beleven dus.
Buiten dat je op de Segway natuurlijk veel sneller bent dan te voet, kun je ook makkelijker alle vijanden ontwijken die over de straten van Honolulu zwerven. Wanneer je toch met vijanden in aanraking komt, schakelt de game over naar het uit Yakuza: Like a Dragon bekende turn-based gevechtssysteem. Het systeem is grotendeels hetzelfde als in de vorige game; één voor één vallen jouw partyleden en de tegenstanders aan met normale of speciale aanvallen die MP kosten. Er zitten weer een aantal mooie aanvallen tussen die niet alleen flinke schade doen, maar ook op de lachspieren werken.
Daarnaast is het ook belangrijk hoe je gepositioneerd staat tijdens het gevecht. Het levert namelijk een groot voordeel op om een vijanden met een rake klap tegen zijn vrienden aan te lanceren of in zijn rug aan te vallen voor extra schade. Het positioneren zorgde in het vorige deel nogal eens voor frustrerende situaties. Zo vlogen vijanden regelmatig de verkeerde kant op of bleek dat een onzichtbare muur ervoor zorgde dat je jouw partylid niet zo kon positioneren dat hij iemand van achteren aanviel. Gelukkig zijn deze situaties aangepakt in Infinite Wealth. Het meest opvallende is dat de onzichtbare cirkel uit het vorige deel zichtbaar is geworden. Wanneer je aan de beurt bent verschijnt er een grote blauwe cirkel om je personages heen die aangeeft vanaf welke positie je jouw aanval kunt starten.
Ook wordt weergegeven welke kant vijanden opvliegen als je een aanval met knockback uitvoert of een Area of Effect aanval uitvoert. Zo kun je veel nauwkeuriger positioneren om vijanden tegen andere vijanden aan te slaan of tegen een van jouw teamgenoten om zo een extra aanval uit te voeren. Het zorgt ervoor dat je veel meer controle hebt over de gevechten, wat de gevechten gelijk veel eerlijker doet voelen.
Het vele vechten en de stad met elkaar ontdekken zorgt ervoor dat het team van Ichiban een steeds sterkere band met elkaar opbouwt. Deze uit zich in Drink Links, waarbij je met één van je teamgenoten een goed gesprek hebt onder het genot van een drankje. Niet alleen zijn dit stuk voor stuk interessante verhalen die meer achtergrondinfo geven over de levens van je metgezellen, het zorgt er ook voor dat je speciale aanvallen kunt uitvoeren met je teamgenoten of dat ze na een van jouw aanvallen nog een extra aanval uitvoeren. Dit was ook al mogelijk in de vorige game, maar het werd niet goed aangegeven wanneer je een dergelijke speciale aanval kon uitvoeren. Met meters wordt in Infinite Wealth bijgehouden of je teamgenoten klaar zijn voor speciale aanvallen, die je vervolgens kunt starten door bij ze in de buurt te staan. Waar een diepgaand gesprek al niet goed voor is.
Een andere leuke toevoeging is dat Kiryu op een gegeven moment de mogelijkheid krijgt om zijn welbekende Heat-modus te activeren. Dit zorgt ervoor dat Kiryu uit het turn-based gevechtsysteem breekt en tijdelijk terugkeert naar het oude real-time gevechtsysteem van de oude Yakuza-games om vijanden tot pulp te slaan. Daarnaast zijn ook bekende systemen zoals de Pound Mate-summons weer van de partij waarmee je tegen betaling je kunt laten bijstaan door een van de vele vrienden die je tijdens je reis ontmoet – of dit nou mensen of dieren zijn.
Het klasse-systeem is in Infinite Wealth ook beter uitgewerkt dan in de vorige game. Alle oude jobs keren weer terug en worden aangevuld met nieuwe jobs als surfer, samurai en actieheld. Maar de belangrijkste verbetering is dat je nu aanvallen uit verschillende klassen kunt meenemen naar je huidige klassen. Hierdoor heeft het veel meer nut om te experimenteren met de verschillende jobs en unieke hybride combinaties samen te stellen.
De serie staat natuurlijk ook bekend om zijn bizarre zijmissies en minigames en Infinite Wealth stelt hierin absoluut niet teleur. Zo hebben we het laten sneeuwen in Hawaii, meegedaan aan een spelshow en een dag doorgebracht als serveerder van een restaurant. Daarbovenop komen nog de gestoorde minigames. Zo is er een Pokémon Snap-variant waarin je viespeuken in verschillende poses fotografeert vanuit de tram, kun je een echte Sujimon (Pokémon) trainer worden door verslagen vijanden te overtuigen voor jou te vechten of kun je op de fiets à la Crazy Taxi eten bezorgen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de arcadehallen waar weer een mooie collectie SEGA-titels op je staat te wachten en kun je weer tientallen karaoke-nummers zingen. De game zit bomvol content.
Maar de grootste minigame is Dondoko Island waarin je à la Animal Crossing een vuilnisbelt van een eiland naar een vijfsterren resort moet omtoveren. Je zult dagelijks grondstoffen moeten verzamelen, afval moeten verwijderen, insecten en vissen moeten vangen en natuurlijk zal er ook af en toe gevochten moeten worden. Het is een minigame waar je zomaar een uurtje of 10 aan kwijt kan zijn.
Er zijn maar weinig minpunten te bekennen in Like a Dragon: Infinite Wealth, maar we waren teleurgesteld toen we er achter kwamen dat New Game+ als DLC verkocht wordt. Begrijp ons niet verkeerd; er zit gigantisch veel uur aan spelplezier in Infinite Wealth, maar toch voelt betalen voor New Game+ als een rare ontwikkeling.
Like a Dragon: Inifinite Wealth weet zich op vrijwel alle punten te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger. De wereld is groter dan ooit, maar niet minder interessant. Gevechten voelen dynamischer en eerlijker dan in de vorige game en de game zit vol fantastische zijmissies en minigames. Dat de New Game+ verkocht wordt als DLC is een tegenvaller, maar doet verder weinig af aan de enorme hoeveelheid kwaliteitscontent die Infinite Wealth brengt.
- Honolulu zit vol detail
- Sterk verhaal
- Verbeterd vechtsysteem
- Bizarre zijmissies en minigames
- New Game+ als DLC
Vorige game vond ik fantastisch dus laat deze maar komen
Geplaatst op 2024-01-24 15:18:09
ben meer fan van de eerste 6 games in de franchise... de turnbased gekte van de laatste 2 games maakt er een slapstick JRPG van die me totaal niet ligt.
Geplaatst op 2024-01-26 11:38:31, bewerkt op 2024-01-26 11:38:55