REVIEW | Indie Flash - War Hospital draait vooral rond de cijfertjes
Tijdens Gamescom kregen we van War Hospital, dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog, al een hands-off preview te zien. In tegenstelling tot wat we gewend zijn bij een oorlog moeten we nu geen mensen doden, maar redden. Je neemt controle over een veldhospitaal aan de frontlinie dat met man en macht de soldaten probeert te redden.
De locatie waar je jezelf bevindt, bestaat uit een aantal gebouwen. Zo heb je uiteraard het ziekenhuis, maar ook een ziekenboeg, staffgebouwen, een begraafplaats en meer, die je moet bemannen met de correcte manschappen. Je hebt een aantal specialisten die je kan plaatsen in het hospitaal en die verschillende patiënten kunnen aannemen. Uiteraard geraken ze ook vermoeiend en moeten ze op tijd rusten.
Nieuwe patienten worden vanaf de frontlinie naar je toegebracht en hier moet je een keuze maken of je ze red of ze laat sterven. Dat doe je op basis van hun overlevingskansen, de tijd die je aan hen moet spenderen en de resources die je hebt. De ontwikkelaar probeert het je wat moeilijker te maken door verhalen te voorzien om meer impact te geven bij de keuzes. Persoonlijk hadden we hier geen last van en speelden het al snel als een soort spreadsheet simulator waar we puur naar de nummers keken en de eentonigheid komt dan snel naar boven.
Medicijnen en voedsel heb je nodig om te overleven en met engineers kan je hiervoor een supply opzetten met verpleegsters die kunnen bijspringen waar nodig. Wanneer een operatie succesvol verloopt, wordt de patiënt overgeplaatst naar de ziekenboeg waar ze verder herstellen. Na hun herstelperiode krijg je de keuze wat je met de patiënt wil doen. Zo kan je ze opnieuw naar het front sturen, wat nodig is om aankomende aanvallen af te wimpelen, maar je kan ze ook naar HQ sturen of naar huis wat respectievelijk scripts of moraal kan opleveren.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Renoveren geblazen in House Flipper 2
- LEES OOK: UNITED 1944 combineert succesvol twee genres
Het moraal is belangrijk, want komt dit op nul dan is het gedaan. Scripts kan je dan weer inruilen om van HQ nieuwe materialen te krijgen. Nieuwe manschappen kan je ook vragen, maar hiervoor moet je natuurlijk genoeg plek voorzien via verbeteringen aan de verschillende gebouwen of handelingen die onder andere het werk verlichten of versnellen.
Vanaf chapter 2 kregen we te maken met performance issues en de ervaring werd zo meteen een stuk minder. We bereikten een bepaalde capaciteit in het hospitaal qua dokters en dit was blijkbaar teveel voor het spel. Bij het bekijken van de Steam forums waren we niet alleen en de ontwikkelaar heeft dit ook al opgemerkt. Niettemin is het spijtig dat dit in de release is geslopen, want verder zijn er nog enkele bugjes terug te vinden, die gelukkig niet meteen gamebrekend zijn.
Visueel ziet de titel er wel leuk uit. Zo kan je wisselen tussen de view van het veldhospitaal en het slagveld. Soldaten die je naar de frontlinie stuurt, zie je ook opduiken in de loopgraven wat een leuk detail is. Aan de user interface hebben we nooit kunnen wennen en we klikten telkens wat rond om uiteindelijk bij het correcte te geraken. Het zijn ook gewoon veel menuutjes die je moet open klikken om alles te regelen. Het voelt al snel aan als een spreadsheet waar je tussen verschillende tabs zaken regelt.
Bij de preview van War Hospital was onze interesse al gewekt, al hadden we ook toen al een beetje schrik dat het gewoon rond de cijfertjes zou draaien. Spijtig genoeg is dit ook onze ervaring met de release. Ook de toevoeging van de persoonlijke verhalen lost dat niet op. Het wordt hierdoor snel eentonig. De slechte performance en de user interface gooien hier bovenop nog wat extra roet in het eten, waardoor we alleen maar kunnen stellen om te wachten met een aankoop van de game.
- Persoonlijke verhaal...
- Andere kijk op de oorlog
- Performance issues
- Eentonigheid
- ... maar weinig impact