Air Conflicts: Secret Wars
8 september 2011
Geschreven door rafbanaan
Maandelijks krijgen we als gamer een overvloed aan nieuwe titels op ons bord. Tijdens de rustige zomer maanden, bracht ontwikkelaar Games Farm ons een combat flight simulator, genaamd Air Conflicts: Secret Wars. Maar de vraag is natuurlijk of de ontwikkelaar zijn belofte voor Air Conflicts: Secret Wars weet waar te maken. De review bespreekt de versie op Playstation 3 en pc.
Van Afrika tot in Europa ?
In het singleplayergedeelte van Air Conflicts: Secret Wars kruip je in de huid van DeeDee Derbec - een jonge vrouw die al vroeg haar vader, de bekende Guillaume Derbec, verloor tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tommy, die de taak op zich nam om jou op te voeden, leerde jou de kunsten van het vliegen en staat steeds aan jouw zijde tijdens de gevaarlijke missies. Tijdens jouw tocht doorheen de singleplayer ga je van smokkelaarster naar een strijdvaardige jonge vrouw die wordt gecontacteerd door het Britse leger om samen - tijdelijk - de Duitse krachten in Afrika te lijf te gaan. Daardoor geraak je samen met Tommy en Clive, jouw persoonlijke mechanieker, terecht in het verzet. Naargelang je vordert in het verhaal zal je naar Europa reizen en speel je korte scènes met Tommy die het verhaal vertellen van jouw vader. Deze scènes spelen zich dan weer af in de Eerste Wereldoorlog. De verschillende tussenscènes worden aan elkaar gekleefd door middel van een stripachtige presentatie. Dit is leuk gedaan, maar wordt spijtig genoeg meteen verzwakt door het mindere stemmenwerk.
Wanneer je de verschillende missies voltooit, krijg je op het einde een bepaalde score. Die score brengt nieuwe vliegtuigen met zich mee. Gaande van de oude vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog, tot de eerste straaljagers die we zagen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Elk van deze vliegtuigen werd zorgvuldig nagemaakt en dat zorgt voor een authentieke look&feel. Na een aantal missies zal je ook toegang krijgen tot een menuutje waar je jouw vaardigheden kan verbeteren in vier verschillende categorieën: agilty, luck, endurance en leadership. We merkten ook op dat bepaalde missies aan de korte kant aanvoelden. Dit werkt vooral storend, aangezien je elke keer het laadscherm mag aanschouwen. De laadtijden zijn ook langer dan wat we tegenwoordig gewend zijn vanuit andere titels.
Meer weg van een arcade titel
Toen we voor de eerste maal in het vliegend gevaarte kropen, kregen we een gemengd gevoel. Ontwikkelaar Games Farm geloofde ons een combat flight simulator, maar toen je de controle over het vliegtuig overnam, kreeg je het tegenovergestelde. Je kan voor elke start van een missie de instellingen wijzigen, maar veel verschil tussen 'arcade' en 'realistisch' ondervinden we gewoonweg niet. Spijtig zaak, aangezien ons een simulator werd beloofd. De ondersteuning voor de Move-controller zorgt wel voor een leukere ervaring in plaats van een gewone controller - dat moeten we wel toegeven. Air Conflicts: Secret Wars ondersteunt ook een joystick op de pc, maar dat werkte om een of andere reden niet al te goed. Misschien lag het aan onze settings, maar als het vliegtuig steevast naar links afwijkt, terwijl je de andere kant uit wil, klopt er toch iets niet.
In Air Conflicts: Secret Wars krijg je natuurlijk ook keuze over bepaalde wapens, waaronder raketten, bommen en het standaard machinegeweer. Deze zaken toveren jouw gevechtsvliegtuig om tot een dodelijk brokje staal. Bepaalde vliegtuigen beschikken ook over 'tailgunners' (zodat je ook achteruit kan vuren, nvdr), die je kan besturen met een paar simpele knoppen vanop de controller of het toetsenbord.
Op grafisch vlak loopt Air Conflicts: Secret Wars wat achter ten opzichte van de recentere titels. De console-versie was nog te doen, maar de pc-versie laat je gewoonweg wenen op bepaalde punten. Gebouwen worden voorgesteld als stukken geverfde karton en andere zaken ogen dan weer niet zuiver. Een spijtige zaak in de afwerking van het geheel, want de vliegtuigen werden mooi opgebouwd en ogen gedetailleerd. Eerder in de review spraken we al over het mindere stemmenwerk van Air Conflicts: Secret Wars. Gelukkig valt het geluid van de vliegtuigen wel goed mee en zorgt het voor een leuke ervaring, zoals bij het opstijgen met een bommenwerper of het duiken met een Duitse Stuka.
Vliegen doe je samen
Na een magere ervaring van de singleplayer krijg je een multiplayer voorgeschoteld. De multiplayer zorgt ervoor dat de Air Conflicts: Secret Wars geen totale ondergang tegemoet gaat en het hoofd boven water houdt. Met een totaal van acht spelers in eenzelfde luchtruim kun je elkaar ten lijf gaan in drie modes: Deathmatch, waar het ieder voor zich is en de beste piloot de overwinning mag opeisen; Team-Deathmatch waarin je samen met 3 andere spelers de vijand te lijf gaat (de winnaar is het team dat de meeste vliegtuigen weet te neer te halen). Als laatste krijg je ook toegang tot de mode Destroy & Defend. In deze mode moet je een vijandelijk doel aanvallen en dit terwijl de vijand hetzelfde moet doen bij jou. Een goede samenwerking is dan ook van belang terwijl je strijdt om de overwinning.
Conclusie
Ontwikkelaar Games Farm beloofde ons een combat flight simulator. Spijtig genoeg werd de belofte niet nagekomen en krijgen we een zoveelste arcade flight titel op ons bord. Het prijskaartje van €29,99 kan interessant lijken, maar twijfelaars wachten beter op een korting of actie.
59
- Verschillende vliegtuigen
- "Volg"-camera
- Multiplayer
- Geen simulator (wat ze beloofden)
- Grafisch niet echt top
- Flauw verhaal
- De korte missies
» Reacties (0)