REVIEW | WarioWare: Move It! zet je op gekke wijze aan het bewegen
Klinkt de titel WarioWare: Smooth Moves je nog bekend in de oren? In deze gekke Wii-game passeerden de bekende microgames uit de WarioWare-franchise een voor een de revue, met als unieke twist dat de bewegingsgevoelige besturing van de Wii Remotes niet onbenut bleef. Hoewel het Wii-tijdperk al enkele jaren achter ons ligt, blijft Nintendo ook met de Switch regelmatig vastklampen aan de bewegingssensoren die zich in de kleine Joy-Con-controllers bevinden. Hierdoor voelt de nieuwste toevoeging aan de WarioWare-serie, WarioWare: Move It!, als een nostalgische stap terug in de tijd, waarbij het concept van bewegende microgames nieuw leven wordt ingeblazen.
Wario heeft weer het geluk aan zijn zijde! Door het bestellen van een heerlijke (?) knoflookburger wint hij een reisje naar het ontspannende eiland Relaxië. Het toeval wil dat de prijs voor maar liefst twintig personen is, dus de hele WarioWare-crew is weer van de partij met enkele absurde excuses om even absurde microgames te spelen. Opmerkelijk genoeg is Wario's stem voor het eerst volledig in het Nederlands ingesproken tijdens de kleurrijke cutscenes, en dat is best even wennen wanneer je in de Nederlandse settings speelt.
Hoe dan ook is het gek en flinterdun verhaaltje niets meer dan een manier om de maar liefst 200 verschillende microgames aan elkaar te knopen. In dat opzicht is WarioWare: Move It! een klassieke WarioWare-game. In sneltempo volgen de immens korte spelletjes zich op, waarbij je als speler slechts enkele seconden krijgt om te achterhalen wat je taak is, om die taak nadien zo snel mogelijk uit te voeren. Die opdrachten zijn trouwens zo banaal en zo gek als je het maar kunt bedenken, van het stoppen van een locomotief, tot het simpelweg snijden van een wortel.
Eén ding hebben de microgames alleszins gemeen met elkaar: allemaal maken ze gebruik van bewegingsbesturende controls waarbij het aangeraden is om recht te staan en te bewegen. Voor de start van elke microgame zegt een zwoele stem welke houding je moet aannemen om het spel te bedienen. Een voorbeeld hiervan is ‘treintje’, wat de eerste houding is die de game je aanleert. Daarbij hou je in beide handen een Joy-Con-controller vast, terwijl je met je armen een hoek maakt van 90 graden en een locomotief nadoet. Het spel is best creatief in de verschillende houdingen, van een kip nadoen tot een sumoworstelaar, waarbij zelfs de infrarood bewegingscamera van de rechter Joy-Con nog eens benut wordt.
Qua opzet lijkt WarioWare: Move It! sterk op het eerder verschenen WarioWare: Smooth Moves op de Wii, met als verschil dat de technologie van de bewegingssensoren de afgelopen jaren niet heeft stilgestaan. De kleine Joy-Con-controllers van de Nintendo Switch weten de kleinste bewegingen te registreren, waardoor het spel bijna altijd correct reageert op de bewegingen van de spelers. Bijna altijd, dus. Hoe klein de foutenmarge tussen de bewegingen en de registratie door het systeem wel niet mag zijn, het voelt steeds enorm oneerlijk en frustrerend als je op knullige wijze een van de vier levens verliest omwille van de opgedrongen bewegingsbesturing. Nog maar te zwijgen wanneer je net op punt staat je highscore te verbreken en er al een hele reeks microgames achter je liggen. In dat opzicht voelt de ouderwetse knoppenbesturing toch een stuk eerlijker en solide aan.
Naast dat je de klassieke microgames samen met een vriend of vriendin kunt spelen, is er de gloednieuwe multiplayermodus 'Feestje'. Deze modus doet wat denken aan een simpele en kleinere variant op Mario Party, waarbij maximaal vier spelers het tegen elkaar opnemen op een speelbord. Microgames bestaan in deze modus uit drie rondjes, waarbij na het spelen van een microgame je met een dobbelsteen mag werpen om op één van de achttien vakjes terecht te komen. Elk vakje heeft een eigen functie, zoals de helft van je punten schenken aan een medespeler. Hierdoor draait het bij Feestje vaak om chaos en willekeur, wat twee ingrediënten zijn die van WarioWare: Move It! ook een gekke partygame maken.
WarioWare: Move It! bevat de klassieke WarioWare microgamesmania, die enkel te spelen zijn door gekke bewegingen na te bootsen. Hoewel deze bewegingsbesturing over het algemeen goed werkt, kan de kleine foutenmarge frustratie veroorzaken en oneerlijk aanvoelen. Ook de nieuwe multiplayerstand ‘Feestje’ voelt niet bepaald eerlijk aan, maar dit komt het partygame-gehalte net ten goede!
- Meer dan 200 gekke microgames
- Feestje als partymode
- Bewegingsbesturing werkt goed...
- ... maar is niet feilloos