REVIEW | Cities: Skylines II vraagt teveel van speler en pc
De beste citybuilder simulatiegame krijgt een next-gen upgrade met Cities Skylines II. Deze next-gen ervaring gaat helaas ook gepaard met enkele moeilijkheden. Om de ultieme citybuilding ervaring te beleven heb je best een stevige pc staan. De ontwikkelaars hebben namelijk de release op console al uitgesteld omdat de game zo veel vraagt van de platforms waarop het gespeeld zal worden. Ze beloven ook dat de performance nog zal stabiliseren na de release van de game.
Wanneer je de game opent, optimaliseer je dus best eerst even de game naar jouw build. Als je zeker bent dat de game op zijn best zal lopen kan je gaan beginnen. Wanneer je een new game start, kies je eerst en vooral de regio die jou het leukst lijkt om te bebouwen. Zo kan je een archipelago volbouwen die aanvoelt als de Griekse eilanden, een bergachtig gebied zoals de pyreneëen, een rivierdelta zoals het gebied waar de Schelde de Noordzee in vloeit en nog veel meer. Alle regio's zijn gebaseerd op Europese of Noord-Amerikaanse gebieden die jij kan gaan beheren zoals je het zelf wilt. Je krijgt ook informatie over op welk halfrond het gebied zich bevindt, welke temperatuur de bewoners kunnen verwachten, hoe er gereisd kan worden en welke natuurlijke grondstoffen je er kan vinden. Daarna kan je de naam en de regio van je gebied kiezen.
Je kan dus een eerder Europese regio kiezen om die dan Noord-Amerikaans te maken of vice versa. Je kan ook kiezen aan welke kant van de weg men rijdt, of er ook natuurrampen kunnen voorkomen en als je zin hebt in een volledig vrije sandbox mode kan je alle unlockables op voorhand ontgrendelen en een onbeperkte geldsom beschikbaar maken. Tenslotte kan je kiezen of je een tutorial wilt gebruiken of niet. Gezien de scope van de game kan deze tutorial wel eens handig zijn. Paradox Interactive en Colossal Order logen namelijk niet wanneer ze zeiden dat ze de ultieme citybuilder wilden bouwen.
Je start met een klein dorpje van level 1. Telkens wanneer je een level stijgt komen er nieuwe en grotere gebouwen of wegen, diensten of speciale locaties bij. Bovendien kan je ook de grenzen van je stad met een tegel uitbreiden. Zo kan je dus van negen tegels aan naar maar liefst 441 tegels evolueren. Deze geleidelijke evolutie is best belangrijk, want eens alles vrijgespeeld is, heb je ontzettend veel opties om je stad te bouwen. Een citybuilderveteraan zal snel begrijpen hoe de vork in de steel zit, maar als je eerder een casual fan bent is de tutorial van levensbelang.
Er komt best veel op je af waardoor het verloop dus wel verwarrend is op bepaalde momenten. Anderzijds geeft dit de speler natuurlijk enorm veel vrijheid om de stad van zijn dromen te bouwen. Kom je ver genoeg in het spel, dan kan je met natuurrampen te maken krijgen. Waar andere citybuilders de mogelijke rampen best gek durven maken, blijft het bij Cities Skylines 2 volledig bij natuurlijke rampen zoals wij ze ook kennen. Door je stad goed op te bouwen minimaliseer je de gevolgen van de rampen en komt je bevolking veilig door de storm, bosbrand of hagelbui.
Visueel is de game een parel van jewelste. Door de grootschaligheid en de ambitie in de opbouw van het spel bouw je indrukwekkende steden die een streling voor het oog zijn. Zeker wanneer de nacht komt en de hele stad oplicht, krijg je een prachtig overzicht van lichtjes over de hele stad. De regio’s die aangeboden worden zijn bovendien ook stuk voor stuk wondermooie beginselen voor elke stad.
De grootschaligheid brengt echter ook enkele minpunten met zich mee. Bij het bouwen van straten moet je soms enorm gaan prutsen om de dingen juist te krijgen zoals je het voor je ziet. Omdat de map zo groot is, is er ook een heleboel in- en uitzoomen betrokken bij het bouwprocess. En natuurlijk het grootste minpunt: door de grootschaligheid kan je best een oc gaan lenen bij NASA om genoeg rekenkracht te hebben om je stad te bouwen. De game hapert stevig op de hoge mid-range pc waarop hij gedraaid werd voor deze review. Terwijl multitasken ok was zolang de game opstond, was eventjes uit de game alt tabben iets wat de computer spontaan deed zuchten. Early game liep alles vlot maar hoe groter de stad werd, hoe meer moeite er was om vlot te spelen. We kunnen dus alleen maar aanraden om de game voorlopig enkel te proberen als je een redelijke nieuwe high-range build hebt.
Cities Skylines II brengt de citybuildingtopper naar nieuwe hoogtes, maar werkt zichzelf daardoor ook vast. De makers hebben echter al aangegeven dat ze zullen blijven werken aan performance issues en moddingmogelijkheden. Daardoor kunnen we ook enkel aanraden om nog eventjes te wachten tot de game meer gestabiliseerd is voor je hem koopt. Er zijn hier en daar nog enkele plooitjes die gladgestreken moeten worden voor de game zijn volledige potentieel eindelijk kan benutten.
- Ambitieuze citybuilder
- Gigantische map
- Veel opties
- Performance issues
- Soms té veel content
- Heeft nog wat werk nodig
Faire score zou ik zeggen. Ik wacht nog een jaar ofzo tot er meer content is en als de perf issues weggewerkt zijn.
Geplaatst op 2023-10-23 18:33:05
Het is dus nog steeds puur sandbox als ik het goed begrijp. Dat staat me tegen. Enige manier om een enigszins organische stad te maken is door op een random gegenereerde map te moeten voldoen aan een bepaalde logistiek of bron. Door te zeggen dat niet elk gebied geschikt is voor elk gebouw. Als het wel zo is ga je namelijk - net als Cities 1 - grids bouwen. Het resultaat is een saaie vierkante stad.
Geplaatst op 2023-10-24 20:31:07