REVIEW | Indie Flash - MythForce voelt al snel als een herhaling aan
Ontwikkelaar Beamdog brengt ons met MythForce terug naar de cartoons uit de jaren '80 en '90. De roguelike laat je strijden tegen het kwade over verschillende levels die elkaar opvolgen en waarbij op het einde een kleine boss fight je staat op te wachten. Beginnen doe je door een keuze te maken uit een rogue, hunter, mage of knight. Wij kozen voor de hunter die met zijn zwaard en boog het spel onveilig maakten.
De game kan je alleen spelen, maar het is ook perfect mogelijk om dit in co-op te spelen met vrienden of andere random personen. Wanneer je random zoekt, krijg je wel geen keuze in bijvoorbeeld de map of moeilijkheidsgraad, maar word je gewoon in iemand zijn lobby gedropt. De matchmaking en het online gedeelte zijn ook niet de meest betrouwbare en kregen we wel te maken met wat lag.
Wanneer je een level betreedt, moet je je een weg banen door verschillende ruimtes die worden afgesloten door een magische barrière. Eenmaal je hier door loopt, wordt de in- en uitgang afgesloten en moet je enkele vijanden doden. Je krijgt telkens een drietal waves op je dak en eenmaal je die succesvol overleeft, kan je naar de volgende ruimte. Dit doe je een aantal keer tot je aan een mini-boss komt. Naarmate je het einde nadert, krijg je wat andere vijanden voorgeschoteld, maar we zien telkens dezelfde terugkeren. We vonden de balans verre van perfect, want sommige ruimtes bieden echt wel wat uitdaging waar je niet altijd kan winnen of extreem veel geluk moet hebben. Veel hangt ook af van gekozen multipliers of upgrades.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Op pad met je paraplu in Gunbrella
- LEES OOK: Puzzels voor taalkundigen in Chants of Sennaar
Het grootste probleem voor ons is de eentonigheid van de hele gameplayloop en de verschillende ruimtes. Je doet in elke ruimte hetzelfde en vaak biedt het niet echt een uitdaging. Wanneer het een uitdaging wordt, is het quasi onmogelijk om te winnen wegens de balans. Verder vonden we de interface in het menu niet echt goed, want zo kwamen we er laat achter dat de gebouwen in het menu klikbaar zijn en je er zaken kan aankopen. Gedurende je run zal je verschillende items kunnen oppikken die je helpen in de strijd, zoals schoenen die je een movement boost geven. Je kan ook perks aankopen of unlocken tussen de ruimtes en dit kan bijvoorbeeld zijn om vuur op je pijl te zetten zodat je extra damage doet.
De trailer van Mythforce had ons veel zin gegeven om de game te spelen, maar eenmaal in onze handen hadden we het eigenlijk anders voorgesteld. Het online gedeelte is onstabiel en verder is het eigenlijk zeer eentonig qua gameplay en wordt het al snel saai. Er is wat afwisseling in vijanden, maar de verschillende types komen steeds terug. Los hiervan vinden we de balans iets te wispelturig om er volledig van te kunnen genieten, zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad.
- Visueel
- Eentonig
- Onstabiele multiplayer
Yep, akkoord met conclusie en score!
Geplaatst op 2023-10-01 16:18:17