REVIEW | Lies of P is een must-have voor fans van het genre
Wanneer we denken aan Soulslike spellen, dan is er eigenlijk maar één ontwikkelaar die steeds weer weet te overtuigen en dat is FromSoftware. Op zich vrij logisch om bovenaan te staan in een genre dat je zelf hebt uitgevonden. Slechts enkele andere games kunnen zich voorzichtig meten met dit notoir moeilijk te balanceren genre. Vandaag is er een nieuwe uitdager opgestaan, Round8 Studio, die met Lies of P het verhaal van Pinocchio ondersteboven gooit en het geheel in een gitzwart jasje heeft gestoken.
Lies of P neemt je mee naar het fictieve Europese stadje Krat, waar je in de huid kruipt van ‘s werelds bekendste marionet: Pinocchio. Gaandeweg kom je ook andere bekenden zoals Jiminy Cricket en Gepetto tegen. Er is zelfs een soort goede fee genaamd Maria, die je sterker maakt en van goede raad voorziet. Al snel wordt duidelijk dat er duistere krachten aan het werk zijn in Krat. Wanneer je wakker wordt in een leeg treinstation, word je meteen aangevallen door een hele reeks elektronische poppen. Overal ligt afval, huizen zijn afgebrand en de straten zijn leeg.
Het verhaal probeert vaak filosofische vragen te stellen over de menselijke conditie. Zijn mensen tenslotte ook niet gewoon geanimeerde poppen? Wat is het echte verschil tussen een marionet en een arbeider? Lies of P maakt ook duidelijk dat echte poppen niet kunnen liegen. Echter heeft Gepetto je niet als een gewone pop gebouwd. Pinocchio houdt van liegen en in deze game krijg je tal van kansen om de waarheid te verbergen. Tal van conversaties geven je de keuze tussen waarheid of leugen. Denk goed na over elke beslissing, want je keuzes zijn niet zonder gevolgen. Of wil je misschien geen echte jongen worden aan het einde van dit verhaal?
Er is duidelijk hard gewerkt om een wereld te creëren boordevol details. De gotische architectuur en de groezelige atmosfeer dragen bij tot de sterke sfeer die Lies of P bevat. Het spel lijkt dus zeer sterk op Bloodborne, maar het is duidelijk dat het hier om een liefdevol eerbetoon gaat. Je hebt hier geen Flasks maar Pulse Cells en de kampvuren zijn Stargazers. Zelfs de menu’s en de HUD hebben raakvlakken met Bloodborne. Toch zijn al deze aspecten net dat tikkeltje anders zodat het toch een eigen identiteit weet neer te zetten. De map is wel vrij rechtlijnig, met een zeer beperkt aantal vertakkingen en shortcuts. Het loont om elk hoekje wel even te gaan verkennen, want vaak zijn er kisten of voorwerpen verstopt. Toch hadden we in een grote stad als Krat graag wat meer wandelpaden gezien.
De gevechten zijn bijzonder pittig. Gelukkig heb je altijd een extra troef, je speciale mechanische arm genaamd Legion. Deze kan extra krachtige slagen uitdelen en kun je combineren met schilden of vlammenwerpers. Je kunt van Pinocchio een krachtpatser maken of een snelheidsduivel, afhankelijk van hoe je je punten verdeelt tijdens het levelen. De beste upgrades krijg je van het P-Organ, waar je passieve vaardigheden kunt vrijspelen door Quartz te spenderen. Quartz is een zeldzaam materiaal dat je krijgt door sterke mini-bazen te verslaan. Soms krijg je deze ook bij het verkennen van nieuwe gebieden of bij belangrijke verhaalgedreven momenten. Het P-Organ maakt je beduidend sterker door je bijvoorbeeld een extra Legion arm te geven of meer geneeskrachtige Pulse Cells te laten dragen.
Tijdens je avonturen ontdek je een ruim aanbod wapens, gaande van messen tot zwaarden tot gigantische zagen tot simpele schoppen. De grootte en het gewicht van elk wapen bepalen hoe snel je ermee kunt slaan en hoeveel schade je ermee aanricht. Daarnaast ben je vrij om creatief om te gaan met elk wapen. Je kunt bijvoorbeeld het handvat van je schop combineren met een degen om zo een langer wapen te maken dat je van op grotere afstand kunt gebruiken. Door het combineren van onderdelen kun je bijvoorbeeld een erg snelle Pinocchio toch wat extra kracht geven zonder dat het wapen te zwaar wordt.
Helaas weet de combat niet hetzelfde niveau te halen als de andere onderdelen uit de game. Zo verbruikt alles wat je doet energie en zal je stamina balk leeglopen bij een reeks aanvallen. Hier dien je dus voortdurend rekening mee te houden. Naar ons gevoel is het verbruik van de stamina niet helemaal geoptimaliseerd. Zo kun je naast verdedigen ook wegrollen, wat meteen al je halve balk doet verdwijnen. Dat is niet het enige probleem, je kunt zelfs niet wegrollen wanneer je je visie hebt gelockt op een bepaalde vijand. Pas door de camera weer los te maken, kun je de functie weer gebruiken. Je kunt daarnaast niet meteen een aanval afketsen met je eigen wapen. Dit kun je alleen als je hier een Fable Art, een soort wapen upgrade, hebt vrijgespeeld. Parreren spendeert ook mana en kan dus niet oneindig vaak gebruikt worden. Dit alles tezamen maakt het vechten moeilijker dan het in feite is. Je vecht soms meer tegen je eigen beperkingen dan tegen de vijand.
De eindbazen zijn van een gemengde kwaliteit. Het vechten is uiteraard aartsmoeilijk, maar dat valt te overwinnen door je upgrades slim te gebruiken. Toch zul je erg vaak sterven. Zelfs wanneer je het hele patroon van een vijand begrijpt, is het nog steeds geen pretje. De eerste bazen die je tegenkomt zijn goed uitgedacht, later in het spel vallen sommige aanvallen te vaak in herhaling of zijn ze grafisch minder goed uitgedacht en verandert alles in een soort bullet hell. Doorheen het spel blijft alles wel in diezelfde stijl van een Victoriaanse stad en dat is doorgetrokken in het ontwerp van de eindbazen. Een robot met een typisch Britse snor en ‘bobby’ politiehoed, het blijft een grappig zicht, zelfs wanneer deze je voor de twintigste keer doodtrapt met zijn laarzen.
Lies of P is een goed doordachte Soulslike, die liefkozend erg veel ideeën uit vooral Bloodborne recycleert en een eigen unieke twist geeft. Door de vele upgrades en wapencombinaties ben je vrij om te vechten zoals je dat zelf wil. Helaas is dat vechten niet altijd even prettig doordat je nogal stroef beweegt en vaak gehinderd wordt door het strenge staminasysteem. Dat gezegd zijnde is Lies of P een must have voor fans van het Soulslike genre en dat is absoluut geen leugen!
- Sfeervol
- Gedetailleerde omgevingen
- Wapensysteem
- Combat is stroef
- Eindbazen van wisselende kwaliteit
Staat op mijn lijst :D
Geplaatst op 2023-09-25 12:09:21
Heel dat alinea blok over die stamina LoL. Ik kan daar alleen uit opmaken dat je het niet goed onder de knie hebt/had. Stamina in deze game is echt zeer vergevingsgezind, meer dan in de Souls games.
Dat je niet kan rollen tijdens lock-on is niets nieuw, je hebt dan een dodge waarmee je echt alles kan ontwijken als je op het juiste moment dodged, het is zelf gebuffed in vergelijking met de demo en heeft redelijk veel iframes (in tegenstelling tot de perfect guard). Als je wil rollen tijdens een gevecht dan doe je al iets verkeert, snel uit combat geraken doe je best door gewoon te sprinten en wanneer je een dodge doet tijdens het sprinten, dan rol je...
Game is ook meer gefocust op blocken en perfect guarding, als je altijd alles wilt dodgen, dat gaat, maar het gaat gepaard met zwaardere punishment. Perfect guarding daarentegen is veel moeilijker dan dodgen en heeft ook veel risico's maar eens onder de knie is het zo veel sterker en beter.
De gameplay is echt alles behalve stroef en is zelf één van de sterkere punten, natuurlijk dat hangt af van wie je het vraagt. Iemand die ambetant wordt als iets niet lukt en het dan op de GP steekt of iemand die het onder de knie heeft.
No offence tho, ik spreek zelf uit ervaring bij andere games waar ik niet goed in ben en het ook altijd op het spel steek xD
Geplaatst op 2023-09-25 13:12:11
Ghehe… ‘P- organ’
Geplaatst op 2023-09-26 06:31:50
Staat op mijn lijstje, maar ben een reeks van soulslike games aan het herspelen. De eerste Dark souls al platinum op behaald, volop bezig met deel 2. Daarna nog dark souls 3, demon souls remake, sekiro, elden ring, Nioh 1 en 2...
Geplaatst op 2023-09-28 08:26:26
Ge zijt ver klaar zo te zien, Kappa.
Geplaatst op 2023-09-28 09:42:37
lol... ook gewoon omdat ik ofwel zo neurotisch ben om die platinum te halen of omdat ik gewoon die games opnieuw wil spelen...was zelfs Bloodborne en Code Vein vergeten XD
Geplaatst op 2023-09-29 20:43:07, bewerkt op 2023-09-29 20:43:48
Ken dat, heb ze allemaal al gespeeld (buiten Code Vein) en meestal ga ik nadien ook voor de plat of 100%.
Zelf ben ik klaar met: Bloodborne, Sekiro, DS1, DS3, Demon's Souls en WoLong, maar ik ben nog bezig met de plat van Elden Ring, Lies of P en DS2.
Geplaatst op 2023-09-30 10:53:49
Is Woo Long de moeite? De trailer sprak me niet meteen aan...
Geplaatst op 2023-10-01 11:39:01
Ik vond persoonlijk van wel, het spel heeft me aangenaam verrast eerlijk gezegd, ondertussen zijn er ook twee story DLC's voor uit met nog een 3de in de aantocht.
Geplaatst op 2023-10-02 11:13:14