REVIEW | Cyberpunk 2077: Phantom Liberty sleept je mee in een spy-thriller verhaal
We weten allemaal dat de launch van Cyberpunk 2077 allesbehalve goed was voor het merendeel van de spelers, maar in de afgelopen drie jaar heeft CD Projekt Red veel verbeterd. Sinds update 1.5 heeft Cyberpunk vrijwel geen bugs meer, al zaten we nog met het kapotte politiesysteem waarbij de politie uit het niets tevoorschijn kwam en je aanviel zonder reden. Wij kregen de kans om Cyberpunk 2077 update 2.0 te verkennen en de gloednieuwe uitbreiding Phantom Liberty te spelen.
Laten we het eerst hebben over de grote update die Cyberpunk 2077 krijgt. Deze update verandert enorm veel aan basismechanismen in het spel, en voegt er nieuwe aan toe. Zo is heel het perk-systeem van nul opgebouwd. In de eerdere versies van Cyberpunk voelde het alsof je perks niet enorm veel impact hadden op je speelstijl. Dit is nu volledig anders. Je behoudt je niveau’s van je basisperks (cool, body, intelligence, reflexes, etc.) maar alles wat erachter zit is volledig nieuw.
Wij spelen voornamelijk als netrunner. Daarnaast spelen we met pistolen en katana. Perks zoals 'Overclock' zorgen er voor dat we tijdens gevechten meer RAM-geheugen kunnen gebruiken dan we beschikbaar hebben, ten nadele van onze health points. Verder zorgt de perk 'Bullet Deflect' ervoor dat we letterlijk kogels kunnen deflecten met een katana. Verder zijn er ook nog vele perks die je kan uitbouwen die te maken hebben met weapon handling, er zijn air dashes, leuke finishers etc. Wij gebruiken ook nog een perk die ons extra damage (en vuur) geeft met hand combat zoals monowire of gorilla arms. Kortom: het nieuwe perk systeem is enorm uitgebereid. Je krijgt al je perk points die je al had uitgegeven terug om een volledig nieuwe build uit te bouwen. Perks zijn nu nieuwe, actieve abilities, in plaats van passieve bonussen. Een volledig nieuwe skill tree dat bij Phantom Liberty zit is de Relic skill.
Het volgende grote punt dat nieuw is in update 2.0 is vehicle combat. Er was al een mod voor, maar CDPR heeft het nu in de base game geïmplementeerd. Nu kan je in elk voertuig je wapen afvuren als je zelf aan het rijden bent. Ook zijn er vuurwapens gemonteerd op sommige voertuigen. Dit is natuurlijk niet zonder reden toegevoegd: er zijn nu ook car chases en veel opportuniteiten voor vehicle combat. Hier komt het politiesysteem ook aan te pas: zij kunnen je achtervolgen met voertuigen. Echter hebben we niet veel gemerkt van een verbeterd politiesysteem. Er zijn nog steeds momenten waar je gewoon van punt A naar B wandelt, toevallig politie tegenkomt, en zij je aanvallen zonder enige aanleiding. Ze spawnen niet meer uit het niets, maar toch lijkt het nog steeds geen gigantische verbetering te zijn.
Ook cyberware heeft een aanpassing gekregen. Nu kan je meer cyberware installeren per lichaamsdeel, tot op een bepaald niveau voor je cyberpsychosis krijgt. Deze niveau’s kan je upgraden met perks (meerbepaald de Edgerunner perk), maar hier hangt ook je algemene in-game niveau aan vast. Hoe hoger je in-game level, hoe meer perks je kan verkrijgen en hoe meer cyberware je kan installeren. Zo kan je jouw V werkelijk onstopbaar maken. Verder is er nog een kleine aanpassing gemaakt aan armor: je armor hangt nu vast aan je cyberware in plaats van je kledij. Nu kan je stijlvol en krachtig zijn tegelijkertijd.
Verder, voor de mensen die een nieuwere pc hebben is DLSS 3.5 ook aanwezig. Wij spelen Cyberpunk 2077: Phantom Liberty met een Ryzen 7 5800X CPU en een RTX 4070 Ti GPU op Ray Tracing Overdrive mode met DLSS 3.5, en dit op 1440p resolutie. DLSS 3 (Ray Tracing Ultra) gaf ons 130 FPS gemiddeld, maar DLSS 3.5 (Ray Tracing Overdrive) bracht ons naar 90 FPS gemiddeld omdat dan Path Tracing aanstaat. De grafische elementen in Night City zien er beter uit dan ooit met Path Tracing. Voor frame generation bestond zag Night City er ook enorm indrukwekkend uit, maar Ray Reconstruction en Path Tracing zorgen toch voor dat tikkeltje meer. Hoedje af aan Nvidia om Frame Generation echt te doen werken, want lord knows we need it in Cyberpunk 2077. We geen enkele crash gehad en geen enkele bug gezien. Is het toeval of niet? Dat laten we in het midden.
Nu, Phantom Liberty, de gloednieuwe uitbreiding van het spel. Het is niet zomaar downloadable content, maar een hele nieuwe verhaallijn die binnen de canon past. Denk aan "Blood and Wine" van The Witcher 3: Wild Hunt. Je speelt nog steeds als V, maar binnen een spy thriller setting. Het basisverhaal van Cyberpunk 2077 wordt niet veranderd door Phantom Liberty, maar aangevuld. Als je Phantom Liberty uitspeelt, krijg je wel een nieuw einde voor V in de base game.
Phantom Liberty speelt zich af in Dogtown. Het is een heel arm district in Night City en hoort er eigenlijk bijna niet meer bij. Het is, letterlijk, volledig afgesloten van de rest van de stad door een muur. Je komt er niet in, en je kan er niet uit zonder toestemming en volledige security scans. Het ziet er uit als een barren wasteland met hier en daar prachtige gebouwen die geplaatst werden enkel voor de ultra-rijken.
V wordt uit het niets gecontacteerd, via de relic in hun hoofd, door iemand genaamd Songbird. Zij heeft V’s hulp nodig in het redden van de president van de NUSA die samen met Songbird in een crashend vliegtuig zit. Deze missie heeft high stakes, want het gaat om een belangrijk figuur. Echter heeft de president een vijand genaamd Kurt Hansen, die een soort dictatorschap heeft over Dogtown, met een heel leger achter hem. Hier ga je op zoek naar wat, en wie, de crash heeft veroorzaakt, en met welke redenen de president geviseerd wordt maar let op: vertrouw niemand. Het antwoord is niet altijd voordehandliggend.
In Phantom Liberty heb je meerdere reddingsmissies en bouw je een sterk team uit om deze mee uit te voeren. Hier komt Solomon Reed aan te pas, het personage van Idris Elba. Hij heeft fantastisch werk geleverd en Reed leven ingeblazen. Alle nieuwe personages in Phantom Liberty zijn interessant met een rijk achtergrondverhaal. In totaal heb je 13 missies in de main quest, en 17 nieuwe side missions en gigs waar je vele nieuwe personages leert kennen, en diepere connecties maakt met personages die je al kende van de base game. Belangrijk punt: meer Panam en Judy interacties in Phantom Liberty. Phantom Liberty heeft ook een van de meest epische levels die Cyberpunk te bieden heeft. De finale van de uitbreiding is een van de coolste dingen die we al hebben gezien in het spel. CD Projekt RED heeft al hun mankracht in Phantom Liberty gestoken, en dit valt zeker en vast op. Wij hebben er ongeveer 20 uur over gedaan om Phantom Liberty uit te spelen, en elke minuut was het waard.
CD Projekt heeft weer puik werk geleverd met deze uitbreiding. De nieuwe locatie, Dogtown, is prachtig gemaakt. De personages zijn goed geschreven en diepgaand. Het verhaal neemt niet weg van de base game maar vult heel mooi aan. Er is echt heel hard nagedacht over Phantom Liberty, vooral als het gaat om level design. Phantom Liberty geeft ons mee van de leukste level designs en gameplay dat Cyberpunk 2077 te bieden heeft. Update 2.0 maakt de base game nog beter, met als minpunt dat het politiesysteem toch nog niet volledig op punt lijkt te staan. Cyberpunk 2077 voelt nu wel meer als een echte RPG aan.
- Dogtown
- Level design
- Soundtrack
- Personages
- Verhaallijn
- Nieuw perk systeem
- Politiesysteem nog niet 100%
Nice, redemption voor Cdpr
Geplaatst op 2023-09-20 17:30:02
redemption arc completed!
Geplaatst op 2023-09-20 18:33:42
Eindelijk is cp2077 gereleased in full access
Geplaatst op 2023-09-20 18:25:05
Exactly.
Geplaatst op 2023-09-20 18:31:15
als we dit nu 3 jaar geleden hadden, hohoho. Ben blij dat ze niet hebben opgegeven though. Cyberpunk 2077 is een fantastische game.
Geplaatst op 2023-09-20 18:34:23
Heb me perfect vermaakt tijdens de 1ste release, mits hier en daar bugs (Pc versie) Dat het niet overal even goed verlopen is dat is een feit.
Geplaatst op 2023-09-20 19:43:03
Ik heb exact 0 issues gehad en me echt heel erg vermaakt, maar ik weet ook dat ik bij de 1% zit die geen issues heeft gehad :/ blij dat nu iedereen de Cyberpunk kan spelen die ik toen al had, en beter!
Geplaatst op 2023-09-21 10:32:32
Idd
Geplaatst op 2023-09-23 21:26:35
Tijd om deze weer terug op te pikken. Had 'm nog steeds niet uitgespeeld en ligt hier al even stof te happen in de kast... Vanavond maar eens terug in de PS5 proppen en vanaf 0 beginnen :)
Geplaatst op 2023-09-21 14:36:22
yes let's goooo!
Geplaatst op 2023-09-25 10:13:38