REVIEW | Mortal Kombat 1 schittert dankzij Kameo-systeem
De Mortal Kombat franchise mag dertig kaarsjes uitblazen en om dat te vieren krijgt het universum een complete reboot. Niet gevreesd, Mortal Kombat 1 bevat net zoveel smerige finishing moves als je bloeddorstige hartje maar kan wensen. Maar zit er ook nog wat verrassends onder dat bloederige exterieur? Wij zochten het voor je uit!
De grootste vernieuwing van Mortal Kombat 1 is het Kameo systeem. Dit systeem laat je aan het begin van elk gevecht kiezen uit een apart rooster vechtersbazen die je zullen helpen op moeilijke momenten. Wanneer het gevecht begint zal het balkje van je back-up beginnen te laden. Is het balkje vol, dan kun je deze oproepen om enkele slagen uit te delen. Er zijn tal van combinaties mogelijk dus je zal uren zoet zijn om te zoeken welke Kameo personages het beste bij je speelstijl aansluiten. Wij waren bijvoorbeeld sterk onder de indruk van Frost, die vijanden niet alleen kan bevriezen maar ook naar het andere einde van het scherm kan duwen. De Kameo personages kunnen bovendien ook hun eigen Brutalities en Fatalities uitvoeren.
Daarnaast kunnen je strijdgenoten ook slagen voor je opvangen of combo’s afbreken. Er zit dus flink wat diepgang in dit nieuwe systeem. Op het juiste moment een Kameo oproepen kan het tij doen keren in je voordeel. De mogelijkheden lijken eindeloos en het gebruik is enorm eenvoudig. Dit is mogelijk de beste toevoeging aan een Mortal Kombat game die we al hebben gezien. Fans van de franchise zullen ook erg veel easter eggs terugvinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van Jax, die als Fatality uitgroeit tot een reus om de tegenstander te vertrappen.
Ondanks het gemak waarmee je alle Kameo toepassingen kunt beoefenen, zullen enkel de meest hardcore spelers alle combinaties ten volle kunnen benutten. Er is een zeer degelijke Training Mode met tal van opties om je vechtstijl te verbeteren. Je kunt je trainingspartner laten bewegen hoe je maar wil om counters of aanvallen op uit te oefenen. Je kunt frame data oproepen om aan je timing te werken en er zijn tal van tutorials aanwezig die je helpen in elk aspect van de combat, van druk uitoefenen tot het handig gebruik maken van open ruimtes.
Wanneer je een goede basis hebt na de tutorial, kun je aan de slag met de campaign. Wat een knaller van een verhaal voor een fighting game! Het verhaal is zowel nieuw als een vervolg op Mortal Kombat 11. Vuurgod Liu Kang gebruikt het Hourglass artifact om het universum opnieuw te creëren. Het Mortal Kombat toernooi is echter eeuwig en dus gaan alle realms op zoek naar kampioenen om te vechten. In totaal zijn er vijftien hoofdstukken die je telkens controle geven over andere personages. Het verhaal kent zowel serieuze als hilarische momenten, precies de juiste balans die Mortal Kombat nodig heeft om je interesse aan te wakkeren. Het tempo ligt ook zeer hoog. Tussen de gevechten door krijg je knappe cinematische scènes te zien die het verhaal telkens in een nieuwe richting sturen. Enkel het einde leek ons wat besluiteloos, alsof Netherrealm Studios zelf nog niet goed weet in welke richting de serie verder zal gaan.
Hierna kun je aan de slag met de Invasion Mode. Hier kies je een personage in combinatie met een Kameo vechter om daarna samen op verkenning te gaan door de verschillende werelden doorheen een interactieve map. Op verschillende punten moet je halt houden om iemand de kop in te slaan om ervaringspunten en geld te verdienen. Soms zijn er kleine minigames om je vaardigheid te testen, afgewisseld met de klassieke Torens vol vijanden. Met behulp van talismannen en relieken word je nog krachtiger, maar ook je tegenstanders zullen steeds sneller zijn met dodelijke combinaties. Soms moet je op zoek gaan naar sleutels om het volgende deel van de map vrij te spelen. De Invasion Mode heeft eigenlijk niet veel te bieden. Doordat je gewoon van gevecht naar gevecht gaat, voelt het geheel aan als een echte grind. Je kunt net zo goed de klassieke Tower Modus spelen zoals iedereen het wel kent uit de arcade.
In totaal zijn er maar liefst vier verschillende geldsystemen. Gewone Koins kun je doorheen standaard gameplay verdienen. Door ze te spenderen bij de tempel kun je onder andere cosmetische upgrades vrijspelen. Dan heb je nog Krowns, uniek voor de Invasion Mode. Hiermee kun je artefacten aanschaffen om je personage sterker te maken. Verder zijn er Dragon Krystals, die je gewoon door te spelen kunt verdienen. Krystals zijn ook te koop met echt geld. Maar goed dus dat ze ook enkel gebruikt worden voor cosmetische upgrades. Tenslotte zijn er Seasonal Kredits die elk seizoen een reset krijgen. Je kunt ze enkel gebruiken om meer zeldzame items te kopen uit de Seasonal Store. Ondanks dat je flink wat geld bij elkaar sprokkelt, blijf je het overzicht behouden door het duidelijke menu. Het is wel jammer dat ditmaal ook heel wat personage gebonden fatalities enkel haalbaar zijn door erg veel met dat personage te spelen.
De online gameplay is meestal soepel, al zul je soms wel wat vertraging of haperende beelden ervaren. Jammer dat er geen instellingen zijn om bijvoorbeeld enkel multiplayer tegenstanders te selecteren binnen de Benelux of Europa. Er zijn niet zoveel online modi om uit te kiezen. Je bent beperkt tot Unranked, Ranked en King of the Hill. De beperkte keuze heeft wel als voordeel dat je relatief snel een nieuwe match hebt opgestart. Grafisch is dit de meest spectaculaire Mortal Kombat game ooit. Elk personage zit boordevol kleine details. Alle druppels bloed bewegen realistisch en weerkaatsen het licht precies zoals het hoort. Vrij indrukwekkend, want het bloed vloeit rijkelijk.
Mortal Kombat 1 is geen Flawless Victory, maar weet zeker qua gameplay een Fatality te scoren. Het nieuwe Kameo systeem en een uitgebreid rooster zorgen voor haast eindeloos veel strategische mogelijkheden. Het verhaal is door het hoge tempo eerder kort, maar extreem memorabel door de vele leuke cutscenes. Graag hadden we wat meer afwisseling gezien in de verschillende spelmodi, want Invasion is eerder teleurstellend. Wie alle Fatalities en cosmetische upgrades wil vrijspelen, kan een lange grind verwachten. Gelukkig is de online multiplayer redelijk vlot en kun je elk seizoen nieuwe content verwachten.
- Kameo Systeem
- Bloediger dan ooit
- Memorabele Story Mode
- Teleurstellende Invasion Mode
- Grinden, grinden, grinden
Ik denk dat de review schrijver de invasion mode nog eens te goed moet bekijken.
Het is inderdaad een grind van battle naar battle maar imo veel beter en leuker dan fe tower modes.
Ook de aspecten dat je je character kan levelen en extra damage / health etc points kan geven is een leuke toevoegen evenals dat damage nu echt een verschil maakt... zo zal je met sub zero meer damage doen tegen scorpion vanwege het (ice - fire ) gehalte. Dit doet me dan aan pokemon denken dat elementaire type effect heeft.
Voor de rest volledig mee eens met de review, hool dat ze hier echt op verder bouwen en we meer en meer van dit multiversum mogen snoepen.
Dit is de best gemaakte mk ooit zowel voor ervaren spelers als voor mensen die er net gaan instappen. Al hoop ik ooit op een mk met alle characters. Maar dat hoop ik dan weer in elke fighting game
Geplaatst op 2023-09-17 17:42:42